Persoanele care vând mașini cu kilometraj modificat trebuie să răspundă penal pentru faptele lor, susţine Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Sunt de acord cu trecerea de la niște atenționări până la măsuri penale în cazul mo-dificării kilometrajului. Acest lucru a devenit o practică în România. Cel care face această operațiune de manevrare a kilometrajului nu pățește ni-mic, la ora actuală. Există o pro-punere legislativă în Parlament, dar să vedem cu ce viteză va fi adoptată. Cele mai multe măsuri depind de Parlament“, a declarat Stroe, conform Agerpres.
La rândul său, Mihai Ivănescu, membru în cadrul APIA, a arătat că întreținerea unei mașini uzate în perioada de exploatare are legătură directă cu calitatea service-ului care asigură mentenanța. „În cazul costurilor de între-ținere a unei mașini second-hand față de una nouă, un calcul concret nu există, pentru că sunt mai mulți factori la mijloc. Întreținerea mașinii în perioada de exploatare este legată de calitatea service-ului care asigură mentenanța. Rata de cădere a mașinilor care nu sunt ținute în rețelele oficiale de service este mult mai mare față de cea a mașinilor duse în service-urile autorizate“, a afirmat Mihai Ivănescu.
În prezent, la Parlament există o inițiativă legislativă depusă de un grup format din nouă parlamentari libe-rali care prevede pedeapsa cu închisoarea de la 2 la 5 ani în cazul modificărilor de date sau caracteristici ale autovehiculelor.
Conform acestei propuneri legislative se menționează faptul că „prin date sau ca-rac-teristici ale vehiculelor se înțelege: elementele de iden-tificare, proveniența, mo-dificările și intervențiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparațiilor și accidentelor rutiere în ca-re a fost implicat vehiculul“. Conform unei analize publicate, recent, de portalul InspectorAuto.ro, piața din România a mașinilor rulate aduse din străinătate și care au kilometrajul ajustat în minus generează clienților acestor vehicule pierderi anuale ce ajung la 350 de milioane de euro. De asemenea, nu numai ţara noastră se confruntă cu fenomenul falsificării nu-mărului real de kilometri al mașinilor second-hand, ci și alte țări precum Germania, unde poliția estimează că o treime dintre aceste vehicule comercializate au kilometri dați înapoi.
La nivelul Uniunii Europene, circa 43% din mașinile aduse în Franța, din Belgia, au kilometrajele ajustate în minus cu 91.000 km, în medie. În cazul ţării noastre, estimările InspectorAuto.ro relevă faptul că aproximativ 80% din mașinile aduse din afară au kilometri ajustați în jos.