3.5 C
București
joi, 21 noiembrie 2024
AcasăSpecialDe la avioane închiriate de la TAROM la cea mai mare companie...

De la avioane închiriate de la TAROM la cea mai mare companie low-cost din Europa

La nici una dintre conferințele de presă care au însoțit anunțarea planurilor de expansiune ale companiei Ryanair din ultimul an, Michael O’Leary, CEO-ul companiei, nu a fost prezent. Acesta face o excepție și vine mâine la București cu scopul de a-și anunța planurile pentru România.

Compania low-cost Ryanair a anunțat în ultimele 12 luni deschiderea mai multor baze operaționale în Europa: Berlin, Gothenburg, Milano Malpensa, Santiago, Corfu, Ibiza, Belfast, Timișoara (prima bază din România!), Nuremberg și Hamburg. Mâine, compania va anunța o bază la București și mai multe rute noi, precum și planurile pe termen mediu pentru piața locală.

În 1983, tânărul Michael O’Leary absolvea Trinity College din Dublin cu o diplomă în științe economice și se angaja la o companie de consultanță financiară, specializându-se în legislația irlandeză în domeniu. Din această postură, îl cunoaște pe Tony Ryan, directorul unei mici societăți de leasing aviatic, care își dorea să pună bazele unei companii aeriene. În 1984, când Ryanair se pregătea să opereze primele zboruri, O’Leary a devenit consultantul personal în materie de finanțe al lui Ryan. În 1991, irlandezul a fost numit director adjunct al companiei, iar în ianuarie 1994 a fost desemnat CEO, funcție pe care o deține și astăzi, devenind astfel unul dintre cei mai longevivi directori executivi din istoria aviației europene.

O’Leary mai deține însă și titlul de „băiatul rău al aviației“, fiind cunoscut pentru comentariile răutăcioase pe care le-a făcut de-a lungul timpului, dar și pentru o serie de afirmații la adresa clienților care se plângeau de taxele companiei aeriene. În urmă cu câțiva ani, Ryanair era cunoscută ca o companie cu prețuri mici pentru biletele de avion, dar care taxa absolut orice greșeală a pasagerului cu tarife astronomice.

De exemplu, dacă turistul făcea formalitățile de check-in online și ajungea la aeroport fără boarding pass-ul imprimat, trebuia să achite 70 euro/persoană. Ryanair are o politică tip „toleranță zero“ în cazul returnării sumei plătite pe un bilet dacă pasagerul nu mai poate călători (n.a. – politica a fost adoptată în timp și de companiile aeriene tradiționale). „Nu o să primești un refund, deci fugi de-aici! Nu vrem să îți ascultăm poveștile lacrimogene! Care parte din «nu returnăm banii» nu o înțelegeți?»“, afirma la un moment dat O’Leary.

Mai controversat a fost, însă, episodul când la un eveniment aviatic de la Paris, CEO-ul Ryanair anunța că ar vrea să lanseze curse transatlantice între Irlanda, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii cu prețuri de la 10 euro/segment, spunând cu amuzament că RyanAtlantic urma să aibă servicii de calitate, “dame de companie și rom“ pe toată durata zborului. Ceea ce a fost o glumă a atras însă reacții negative atât din industrie, cât și din partea presei. Compania nu a lansat cursele de mai sus, dar și-a menținut declarațiile conform cărora dacă mediul de afaceri și legislativ o va permite o va face la un moment dat.

Însă, de puțin peste doi ani, compania – inclusiv directorul general – lucrează la schimbarea imaginii companiei și asta se traduce printr-un comportament mult mai prietenesc față de clienți. Taxele pentru „greșeli“ au fost reduse drastic, operatorii Ryanair sunt disponibili prin call center, chat online (pe site-ul companie) și Twitter (n.a. – până acum câțiva ani era foarte greu să găsești numărul de telefon al call center-ului, pe site-ul companiei!) și în plus și-a îmbunătățit imaginea prin adoptarea unor uniforme pentru angajați și schimbarea interiorului aeronavelor astfel încât să te trimită cu gândul la companiile tradiționale.

Bază la Timișoara, urmează Bucureștiul

Ryanair a anunțat la jumătatea lunii ianuarie a acestui an că va aduce o aeronavă la Timișoara începând cu data de 1 noiembrie 2016, aeroportul bănățean devenind astfel prima bază operațională din România. Compania va opera zboruri către Berlin, Bruxelles Charleroi, Düsseldorf Weeze, Frankfurt Hahn, Londra Stansted, Milano Bergamo. Aceste zboruri pot fi deja achiziționate de pe site-ul operatorului.

Tot luna trecută, compania acuza monopolul TAROM și tarifele practicate pe zborurile București – Timișoara și anunța intenția de a opera două zboruri pe zi pe această rută, tot începând cu data de 1 noiembrie 2016.

Conform unei analize pe orarul de zbor publicat pe site-ul companiei, corelate cu informații de la surse apropiate companiei irlandeze, Ryanair va deschide, tot din 1 noiembrie 2016, o bază și la București. Compania operează în momentul de față curse din capitală spre Milano Bergamo, Milano Malpensa, Bologna, Roma Ciampino, Bruxelles Charleroi, Dublin, Madrid și Londra Stansted, iar din martie 2016 va zbura și spre Atena.

Momentul nu înseamnă neapărat lansarea unui număr foarte mare de rute noi cu plecare din capitală, însă câteva destinații noi vor fi cu siguranță anunțate, unele urmând a fi operate începând cu 1 noiembrie, altele începând cu 27 martie 2017 (orarul de vară de anul viitor). În primă fază, compania va aduce trei aeronave pe aeroportul de la Otopeni, numărul acestora urmând să crească în timp, o dată cu dezvoltarea rutelor din România.

În plus, pe 17 ianuarie, o echipă a firmei care se ocupă cu recrutarea echipajului de cabină pentru Ryanair se va afla la Timișoara, în timp ce pe 19 ianuarie se vor desfășura interviuri la București. Acest lucru indică faptul că bazele românești vor beneficia de personal de bord local și că Ryanair chiar are planuri serioase pentru România.

Ryanair, zboruri cu BAC-urile TAROM

Embraer Bandeirante, o aeronavă micuță cu doar 15 locuri, a fost prima care a purtat logo-ul Ryanair. Se întâmpla în 1985, prima cursă operată de companie fiind între Waterford (oraș în sudul Irlandei) și Londra Gatwick. Un an mai târziu compania obținea permisiunea de a opera pe o rută pe care duopolul era deținut de Aer Lingus (compania națională irlandeză) și British Airways: Dublin – Londra. La acea vreme compania se mândrea cu faptul că are prețurile la jumătate față de concurență, tarifele pornind de la 99 lire sterline (față de 210 lire sterline), acesta fiind și primul război al prețurilor declanșat de Ryanair, război în care celelalte două companii aeriene au trebuit să reducă drastic tarifele.

În al treilea an de viață compania semnează un contract cu compania națională a României, TAROM, pentru închirierea a trei aeronave tip BAC 1-11 cu motoare cu reacție, anunțând imediat 15 noi rute. Cu ajutorul acestor aeronave compania irlandeză anunță cu 400% mai mulți pasageri decât în anul trecut, iar succesul său o face să închirieze încă trei astfel de aeronave de la TAROM. Compania românească asigura și piloții și mecanicii necesari operării celor șase aeronave. BAC-urile TAROM (plus cele achiziționate pe alte canale de companie) au zburat sub emblema Ryanair până în 1994, când compania a decis să treacă la aeronave Boeing 737.

Astăzi, Ryanair operează 328 de aeronave Boeing 737-800, planurile companiei fiind ca până la finalul lui 2019 să ajungă la peste 400 de aeronave.

Conform datelor furnizate de Boeing, Ryanair a primit anul trecut 24 de aeronave noi, iar anul acesta numai în luna ianuarie 6 aeronave noi au zburat de la Seattle spre bazele Ryanair. Pentru 2016, compania preconizează că va primi între 30 și 40 de aeronave noi, ceea ce îi va permite să își extindă numărul bazelor din Europa, dar să și crească frecvența zborurilor pe rutele existente.   

Creștere continuă

1984

Primul zbor Ryanair operat între Irlanda și Marea Britanie cu o aeronavă  Embraer Bandeirante.

1987

Ryanair închiriază trei aeronave BAC 1-11 de la compania românească TAROM. Alte trei astfel de avioane se alătură anul următor.

1994

Prima aeronavă Boeing 737 intră în flota operatorului irlandez, acesta
începând să renunțe treptat la cele închiriate de la compania românească.

2016

Compania Ryanair are cea mai mare flotă din Europa, 338 de aeronave Boeing 737-800, și este una dintre cei mai mari clienți ai Boeing. 

Cele mai citite

Traian Băsescu spune că Rusia nu va risca folosirea armelor nucleare

Fostul președinte al României, Traian Băsescu a făcut o analiză politică atât a candidaților la alegerile prezidențiale și parlamentare din 2024, cât și...

Ciucă a dat în scris că nu va apăra pe nimeni în fața justiției. Nu l-a nominalizat expres pe Iohannis

Candidatul prezidențial al PNL, Nicolae Ciucă, a semnat în direct, la dezbaterea electorală de la Antena 3 CNN, o hârtie în care spune că...

Traian Băsescu spune că Rusia nu va risca folosirea armelor nucleare

Fostul președinte al României, Traian Băsescu a făcut o analiză politică atât a candidaților la alegerile prezidențiale și parlamentare din 2024, cât și...
Ultima oră
Pe aceeași temă