EADS a adoptat marţi o nouă strategie care trece printr-o regrupare a activităţilor sale de apărare şi spaţiale şi o schimbare de nume, anume Airbus, după filiala sa cea mai cunoscută.Tom Enders, preşedintele grupului a pregătit o revoluţie de anvergură după eşecul din octombrie a tentativei sale de fuzionare cu fabricantul britanic de arme, BAE Systems. Pentru a convinge Berlinul de această restructurare, conducerea EADS a prevăzut un manager german pentru a pilota o parte a acestui ansamblu. Enders, actualul preşedinte al grupului european, cunoscut pentru curajul de a rezista presiunilor politice ale Franţei şi Germaniei, doreşte să pună capăt interferenţelor acestor state în grup. Dincolo de noua guvernanţă smulsă în decembrie 2012 la Berlin şi Paris, el a lansat o dezbatere internă privind ajutoarele publice, în special avansurile rambursabile. Tom Enders nu mai suportă obţinerea acestor ajutoare în contrapartidă cu concesii (locuri de muncă, localizarea producţiei) revendicate de state. În ultimele luni, Germania a exercitat un şantaj asupra grupului european pentru a debloca avansurile rambursabile către Airbus pentru modelul A350. Ca atare, Enders vrea să limiteze influenţa statelor pentru a nu mai interveni în deciziile grupului. El declara în iunie pentru Air&Cosmos că “EADS trebuie să fie o întreprindere a cărui mod de funcţionare să fie acelaşi cu al concurenţilor noştri direcţi”.
Concesii făcute Germaniei
Potrivit strategiei lui Enders, de acum cuvântul de ordine al companiei va fi rentabilitatea. EADS va dispărea în profitul Airbus, care va reuni sub aripa sa activităţile civile şi militare ale grupului. Transformarea avută în vedere prevede trei divizii în loc de patru, câte sunt în prezent – Airbus, însărcinată cu toate activităţile legate de avioanele comerciale, Airbus Defence and Space şi Airbus Helicopters, noul nume al Eurocopter, primul fabricant mondial de elicoptere, care îşi va păstra activitatea militară.
Pentru îmbunarea Germaniei, care s-a opus proiectului de fuzionare cu BAE Systems, noua entitate spaţiu-apărare, numită Airbus Defence and Space, a cărei cifră de afaceri se apropie de 14 miliarde euro,va fi condusă de germanul Bernhard Gerwert, 60 de ani, actualul responsabil al Cassidian. Ea va avea sediul social la Ottobrunn, la periferia oraşului Munchen. Unul dintre obiectivele afişate este de „a da o mai bună vizibilitate” activităţilor de apărare ale grupului, regrupându-le şi „de a răspunde unei reduceri a bugetelor de apărare şi spaţiale din ţările occidentale”. Această nouă divizie va cuprinde Astrium, alt-fel zis activităţile spaţiale, şi Cassidian, cu unitatea de producţie de avioane de transport militare Airbus Military, cu sediul în Spania. Mai important decât operaţiunea de „rebrănduire”, regruparea activităţilor spaţiale şi de apărare permit responsabilului german să continue obiectivul de marjă operaţională de 10%, reducând costurile fixe. Esenţialul reformării va afecta activităţile spaţiale şi de armament. Sateliţii şi rachetele Ariane ale Astrium vor fuziona cu rachetele, radarele şi alte echipamente de apărare ale Cassidian, care vor fi unite prin Airbus Military, cu constructorul A400M Atlas.
Rentabilitate
Cu noua structură, grupul Airbus va semăna mai mult cu marele său rival Boeing, ale cărui principale unităţi sunt Boeing Commercial Airplanes şi Boeing Defense Space and Security.
În ce priveşte construcţia de avioane comerciale, care reprezintă 68% din cifra de afaceri din 2012, de 56 miliarde euro, va deveni Airbus Civil Aircraft iar managerul său, francezul Fabrice Bregier, va rămâne la comandă.
Strategia prevede de asemenea o extindere a gamei de produse de apărare şi de securitate şi abandonarea progresivă a celor mai puţin rentabile, a explicat Gerwert pentru AFP. Este cert că alegerea lansării de noi programe va fi mult mai selectivă, privind spre rentabilitatea cerută. Pentru unele programe va fi dificil de respectat. „S-a încheiat vremea când se dictau programele de către directorii de vânzări”. Dar noua strategie ar putea fi fatală pentru trei proiecte: succesorul lui Beluga (cargoul aerian care ar trebui realizat pe o bază A350), al cărui cost este estimat la 1,5 miliarde euro, pentru o nouă versiune a A380, pentru relansarea unui program în dificultate sau pentru noul model de 90 locuri, ATR.