Respectând tradiţia ultimilor ani, care spune că nu există “nici un festival fără un premiu pentru un film românesc”, două producţii locale au fost premiate în cadrul competiției anuale de la Berlin. Marele premiu, Ursul de Aur, a fost acordat documentarului italian "Fuocoammare", despre drama migranților care ajung pe insula italiană Lampedusa.
Deşi România nu a avut anul acesta nici un film în competiţia internaţională din cadrul Festivalului Internaţional de la Berlin, ţara noastră a fost reprezentată în mai multe secţiuni, direct sau indirect (prin rolul de coproducător sau prin actorii din distribuţiile altor producţii). Principalele producţii autohtone au fost lungmetrajul regizorului Adrian Sitaru, „Ilegitim”, din cadrul uneia dintre cele mai importante secţiuni ale festivalului – „Forum”, şi scurtmetrajul „O noapte în Tokoriki”, din cadrul secţiunii „Generation 14plus”, ambele fiind premiate de juriile independente ale secţiunilor în cadrul cărora au fost prezentate.
Pelicule avangardiste sau experimentale, eseuri, observații pe termen lung, reportaj politic și peisaje cinematice – aceasta este descrierea secţiunii „Forum”, iar singurul lungmetraj românesc prezent în selecția oficială, „Ilegitim”, se încadrează perfect în tipologia acesteia. În primul rând prin subiectul sensibil abordat, incestul între un frate şi o soră, în cadrul unei familii tradiţionale româneşti, iar în al doilea rând prin faptul că proiectul a fost un experiment de la bun început, regizorul preferând să nu aibă un scenariu clar, bine conturat, şi să meargă pe o construcţie a poveştii şi personajelor în timpul filmărilor. “Am dorit să fac filmul ăsta altfel decât le-am realizat pe celelalte, care erau cu un scenariu clar scris, cu replici pe care actorii le-au spus în timpul filmării, cu duble. Aici nu am avut duble, a fost ca la un documentar. (…) Un an (…) am încercat tot felul de situații, feluri de a închega o poveste care să fie în final credibilă. (…) A fost mai mult un lucru de cercetare", a explicat Adrian Sitaru, care este şi co-scenarist al peliculei. Experimentul lui Sitaru a mers atât de departe încât scenariul era schimbat chiar şi cu o seară înaintea unei filmări. „Le trimiteam actorilor în fiecare seară, personalizat, emailuri cu ce scop au de îndeplinit a doua zi”, a mai declarat acesta.
Filmul-experiment „Ilegitim” a avut un buget ridicol de mic, de numai 57.000 euro, însă nu a trecut prin Berlinală neapreciat. Lunea trecută scriam că pelicula a fost foarte bine primită la premiera mondială de la Zoo-Palast din capitala Germaniei, publicul aplaudând la finalul proiecţiei, iar acum, o săptămână mai târziu, pelicula a fost apreciată şi de un juriu de specialitate, primind în cadrul ceremoniei de sâmbătă Premiul CICAE – "Confederation Internationale des Cinemas d'Art et d'Essai" (Confederația Internațională a Cinematografelor de Artă).
„Premiul CICAE este important, la fel ca şi selecţia în programul Berlinalei, pentru viitoarele prezenţe ale filmului în alte festivaluri şi pentru vânzările sale în cât mai multe teritorii”, a explicat, pentru România liberă, criticul de film Mihai Fulger, manager al Cinematecii Române, prezent la Berlin. Acesta este de acord că filmul abordează un subiect destul de sensibil, dar consideră că “regizorul-(co)scenarist a reuşit să găsească perspectiva potrivită şi, astfel, să stimuleze reflecţia asupra acestui subiect”, lucru care va atrage spectatorii români în sălile de cinema, începând cu data de 18 martie, când pelicula „Ilegitim” urmează să aibă premiera în România.
„Nu cred că acest premiu ar trebui să cântărească decisiv pentru spectatorii români. Consider că ei ar trebui să meargă să vadă «Ilegitim» indiferent de palmaresul său”, a mai a adăugat Fulger care mai spune că în ciuda subiectului tabu al peliculei, are încredere în faptul că „publicul românesc se va dovedi suficient de deschis şi de inteligent pentru a aprecia just filmul”. „Consider că «Ilegitim» va avea succes la public (după standardele autohtone, ceea ce, din păcate, înseamnă mult prea puţin, din motive bine ştiute) şi că spectatorii care vor intra fără prejudecăţi în sala de cinema vor avea numai de câştigat”, a conchis criticul de film.
Un scurtmetraj cu actori tineri
Pelicula „O noapte în Tokoriki” a regizoarei Roxana Stroe, este a doua peliculă românească premiată la Berlin, unde a primit premiul special pentru scurtmetraj la secțiunea Generation 14plus, o secţiune dedicată filmelor cu şi despre adolescenţi şi tineri. Juriul secțiunii pentru tineret a atribuit această distincție peliculei românești pentru tonul aparte și pentru maniera ''superbă de realizare și de narare a poveștii'' și pentru ''mesajul urgent, spus din inimă'' al filmului. În egală măsură, a fost remarcată ''punerea în scenă cu umor, lipsită de dialoguri și folosirea ironică a muzicii'' din scurtmetrajul care prezintă strălucit ''o dragoste inacceptabilă în Europa rurală și repercusiunile ei''. Regizoarea născută în 1991 este la al treilea scurtmetraj, după "Plante perene" (2013) și "Black Friday" (2015).
Alte prezenţe româneşti la Berlin
Ne-am obişnuit ca România să aibă o prezenţă puternică la cele mai mari festivaluri de film din Europa. Anul acesta, fară un film în cadrul competiţiei oficiale gurile rele ar putea spune că în comparaţie cu alţi ani, nu ne-am ridicat la măsura aştepătărilor. Însă lucrurile nu stau chiar aşa. Ţara noastră a mai fost reprezentată prin alte pelicule, printre care lungmetrajul româno-american „Hotel Dallas” (regia: Livia Ungur şi Sherng-Lee Huang) din secţiunea „Panorama”, scurtmetrajul germano-român „A Quiet Place” (regia: Ronny Dörfler) din secţiunea „Perspektive Deutsches Kino”, actriţa Cosmina Stratan (premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul Internațional de Film de la Cannes pentru pelicula regizorului Cristian Mungiu, „După dealuri”) în coproducţia Danemarca-Suedia „Shelley” (regia: Ali Abbasi) din secţiunea „Panorama”.
„Cred că orice selecţie a unei producţii româneşti (sau cu participare românească) la Berlinală (al doilea festival de film din lume, ca importanţă, după cel de la Cannes) este meritorie, indiferent de secţiunea în care este inclus filmul”, spune criticul de film Mihai Fulger. „Dacă urmărim producţiile româneşti selecţionate în competiţia principală a Berlinalei în perioada 2010-2015, observăm că în trei ani (2010, 2013 şi 2015) am fost prezenţi (şi toate cele trei filme au intrat în palmares, „Poziţia copilului” de Călin Peter Netzer cucerind chiar Ursul de Aur în 2013), iar în alţi trei am absentat. Cum ar veni, un an da, un an ba. Iar cinematografia românească, chiar dacă s-a bucurat de foarte mare succes festivalier din 2005 încoace, nu poate emite aceleaşi pretenţii la prezenţa în competiţia Berlinalei precum cinematografiile din Germania, Franţa, Italia sau SUA. Nu în ultimul rând, cred că există şanse mari ca la următoarea ediţie a Festivalului un film românesc să intre din nou în competiţia principală, la fel cum există şanse mari ca producţiile româneşti să fie selecţionate anul acesta în competiţia de la Cannes (ca să nu mai amintim şi alte festivaluri de clasa A, precum cele de la Veneţia sau Locarno). Aşadar, consider că nu avem motive să fim dezamăgiţi”.
În plus, acestor pelicule participante se mai adaugă şi includerea în cadrul programului „Berlinale Talents” a regizoarei-scenariste Ruxandra Ghiţescu şi a actriţei Iulia Ciochină. Programul a înseamnat șase zile cu workshopuri intensive pentru actori, regizori, scenariști, editori de imagine, producători și compozitori, susținute de staruri din industria filmului. Președintele juriului Festivalului de la Berlin, actrița Meryl Streep, a confirmat prezența la Berlinale Talents, în calitate de vorbitor. În cadrul acestui program au participat 300 de artiști, selectați din 2.761 de aplicanți, din 137 de țări.
Iulia Ciochină a jucat în filme precum "Comoara", de Corneliu Porumboiu, și "Lumea e a mea", de Nicolae Constantin Tănase. Ruxandra Ghițescu a regizat scurtmetrajele "Urban Groove" (2010) și "Probleme de familie" (2013) și în prezent pregătește lungmetrajul "Otto Barbarul".
"Fuocoammare", filmul care a bulversat juriul internaţional
Ursul de Aur, trofeu acordat celui mai bun film al Berlinalei, i-a fost acordat la ediția din 2016 documentarului italian "Fuocoammare" al regizorului Gianfranco Rosi, care prezintă drama migranților ajunși în insula Lampedusa. Referindu-se la acest film, Meryl Streep, președinta juriului la competiția oficială, a spus că jurații au fost "bulversați" de un documentar care "asociază critica cu arta și nuanța". Actrița americană a adăugat că documentarul reușește perfect să realizeze un amestec "hibrid" între scene filmate pe viu și povești spuse, relatează sâmbătă AFP, citată de Agerpres. Este a doua oară consecutiv când un film documentar primeşte marele premiul la Berlin, după ce anul trecut juriul a fost impresionat de ''Taxi Teheran'', un docufiction (gen de film care combină documentarul cu ficţiunea) turnat clandestin în Iran de disidentul Jafar Panahi.
Lista principalelor premii ale Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2016:
Ursul de Aur pentru cel mai bun film: "Fire at Sea/ Fuocoammare" (Italia/Franţa), Regia: Gianfranco Rosi
Ursul de Argint – Marele Premiu al juriului: "Death in Sarajevo" (Franţa/Bosnia şi Herţegovina), Regia: Danis Tanović
Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor: Mia Hansen-Løve, "L'avenir" (Franţa/Germania)
Ursul de Argint pentru cea mai bună actriţă: Trine Dyrholm, "Kollektivet" (Danemarca/Suedia/Olanda), Regia: Thomas Vinterbergs
Ursul de Argint pentru cel mai bun actor: Majd Mastoura, "Inhebbek Hedi" (Tunisia/Belgia/Franţa), Regia: Mohamed Ben Attia
Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu: Tomasz Wasilewski, "United States of Love" (Polonia)
Premiul "Alfred Bauer" pentru noi perspective în arta cinematografică: "A Lullaby to the Sorrowful Mystery" (Filipine/Singapore), Regia: Lav Diaz
Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj: "Balada de um Batráquio" (Portugalia), Regia: Leonor Teles
Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj: "A Man Returned" (Marea Britanie/Danemarca/Olanda), Regia: Mahdi Fleifel
Premiul juriului secţiunii de scurtmetraje (Audi Short Film Award): "Jin zhi xia mao / Anchorage Prohibited" (Taiwan), Regia: Chiang Wei Liang
Premiul pentru cel mai bun film de debut: "Inhebbek Hedi" (Tunisia/Belgia/Franţa), Regia: Mohamed Ben Attia
Ursul de Argint pentru realizări artistice şi tehnice deosebite: Mark Lee Ping-Bing, pentru "Crosscurrent" (China)