“Bucharest City Tour” le prezintă turiştilor străini 26 de obiective turistice din Capitală, dar aceştia sunt cel mai interesaţi de Casa Poporului
“În faţă, se află Palatul Parlamentului, cunoscut înainte de Revoluţia din 1989 sub numele de Casa Republicii sau Casa Poporului. Este a doua cea mai mare clădire din lume, ca suprafaţă, după Pentagon. Are 84 de metri înălţime, 12 etaje şi 6000 de camere”, le spune ghidul audio străinilor care au plătit bilet pentru autobuzul cu două etaje care le arată principalele obiective turistice din Bucureşti. “În această clădire a dorit Nicolae Ceauşescu să fie reşedinţa preşedinţiei, a comitetului central al Partidului Comunist şi al ministerelor. (…) Nu se cunoaşte exact numărul celor care au murit în timpul construirii Casei Poporului, dar la ridicarea acesteia au lucrat în condiţii foarte grele muncitori şi voluntari aduşi din toată ţara”, continuă vocea. Dintre toate cele 26 de obiective de pe traseu, Casei Poporului îi este rezervată prezentarea cea mai lungă – aproape trei minute. Iar dacă prin faţa Palatului Victoria, Muzeul Satului ori Arcul de Triumf pasagerii din autobuzul etajat arată puţin interes, când se apropie de Palatul Parlamentului încep să freamăte. Şi cei mai mulţi coboară în staţia din faţa clădirii uriaşe gândită de fostul dictator comunist.
Clădirile vechi, mai interesante
Primul autobuz din programul “Bucharest City Tour” pleacă la 10.00 dimineaţa, din dreptul Casei Presei. La 10.30, ajunge la Piaţa Unirii. Iniţial am crezut că pe traseu vom merge doar noi şi cei trei turişti greci care aşteptau cuminţi în staţie. Supriză, deja erau 5-6 urcaţi la etajul descoperit. Iar până la Arcul de Triumf, autocarul s-a umplut pe trei sferturi. “De la începutul sezonului de anul acesta, din luna mai, am avut 16.000 de călători şi încasări de 380.000 de lei”, ne-a explicat ulterior Brânduşa Raeceanu, din partea RATB. Turul este deservit de patru autobuze cu etaj descoperit şi ultima cursă pleacă la 21.00
Turiştii – alături de cei trei greci, s-au mai urcat italieni şi nemţi – au pliante mari, pe care le primesc la urcare, o dată cu un rând de căşti în care ghidul le explică pe lângă ce obiective trec: Spitalul Colţea, Palatul Victora, Casa Presei Libere, Palatul Regal. Oamenii fac poze dar sunt relaxaţi, nu se aruncă pe balustradă pentru un detaliu sau altul.
Interesant este că în general bucureştenilor li se prezintă doar clădiri construite înainte de cel de-al doilea război mondial. Şi de la etajul autobuzului, care trece doar prin centrul oraşului, Capitala pare chiar frumoasă.
25 de lei pentru 24 de ore
De altfel, traficul, aglomeraţia şi reclamele care împânzesc faţadele blocurilor ascund multe din Bucureşti. “Pe stânga se află Observatorul Astronomic “Amiral Vasile Urseanu”. Ridicată în primul deceniu al secolui trecut prin eforturile financiare proprii ale amiralului Vasile Urseanu, clădirea pe care acesta şi-a imaginat-o sub forma unei corăbii devine un simbol al pasionaţilor de astronomie. În anul 1933, clădirea a fost donată municipalităţii”, explică ghidul audio.
Un cuplu de 60 de ani, din Anglia, erau mai atraşi de pliant decât de drum. Abia când autobuzul a intrat pe Kisellef, ea s-a ridicat în picioare şi a mai ridicat degetul de pe butonul aparatului de fotografiat. Ne-a răspuns că Bucureştiul este “nice”. La capătul dinspre râul Dâmboviţa al Căii Victoriei, doi italieni au tresărit în dreptul reprezentanţei Ferrari. “Ferrari, Ferrari”, a repetat de câteva ori fascinaţi. “Trebuie să vă spun că mulţi străini ne spun la finalul turului că nu credeau că în Bucureşti sunt atâtea clădiri frumoase. Ei vin cu percepţia că noi nu suntem chiar europeni”, ne-a explicat un reprezentant RATB.
O româncă, ghid pentru un turist german, susţine că acesta consideră preţul biletului “nu foarte scump”. Tariful este de 25 de lei, dar în aceşti bani, poţi urca şi coborâ de oricâte ori vrei din autobuz în perioada de valabilitate a tichetului, de 24 de ore.