10 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDoi consăteni s-au bătut pe CFR Marfă. Unul a cedat

Doi consăteni s-au bătut pe CFR Marfă. Unul a cedat

A treia companie de transport feroviar de marfă din estul Europei, după cele din Polonia şi Turcia, are toate şansele să ajungă în mâinile Grupului Feroviar Român, companie fondată de către omul de afaceri Gruia Stoica. Guvernul nu pare deranjat de faptul că Gruia Stoica va concura azi, termen de deschidere a ofertelor, cu el însuşi la cumpărarea companiei de stat. Ieri, competitorul său, Călin Mitică, consătean de-al lui, s-a retras din competiţie.

Compania Naţională CFR Marfă SA, al treilea transportator feroviar de marfă din estul Europei, după cei din Polonia şi Turcia, a rămas cu un singur peţitor. Asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup-Donau Finanz şi-a anunţat ieri retragerea din competiţie. Din cei câţiva investitori strategici anunţaţi recent de premierul Victor Ponta şi ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, azi Ministerul Transporturilor va deschide singura ofertă primită, anume cea a Grup Feroviar Român. Compania, parte a grupului GRAMPET, este deţinută de Gruia Stoica, un om de afaceri originar din comuna Toflea Galaţi. Paradoxal, competitorul retras, anume Călin Mitică, patronul Transferoviar Grup şi-a petrecut şi el copilăria în aceeaşi localitate, fără a fi însă rudă cu Gruia Stoica. Retragerea Transferoviar are loc după ce în urmă cu două săptămâni un alt posibil investitor în CFR Marfă, anume firma americană OmniTRAX a luat o decizie similară, invocând lipsa timpului necesar pentru un audit profesional asupra societăţii de stat.

Transferoviar s-a retras la cererea partenerului austriac

Într-un comunicat de presă trimis ieri, cu câteva minute înainte de ora până la care puteau fi depuse ofertele ferme pentru CFR Marfă, Transferoviar a anunţat retragerea din competiţie acuzând timpul scurt avut la dispoziţie pentru auditarea CFR Marfă. Totodată, Transferoviar ”îşi rezervă dreptul de a contesta procedura de privatizare la instituţiile abilitate”. O acţiune în instanţa de judecată a fost deschisă acum două săptămâni de OmniTRAX, care cere anularea privatizării.

Potrivit comunicatului Transferoviar, mai multe cereri de amânare a termenului final au fost respinse de către Ministerul Transporturilor. “Aceste cereri au fost respinse, în ciuda standardelor europene în materie de privatizări care impun acordarea unui termen de minimum două luni pentru realizarea de către potenţialii investitori a propriei evaluări (camera de date a putut fi accesată începând cu 27 mai 2013)”, spune grupul clujean.

În mai puţin de 3 săptămâni, termen avut la dispoziţie pentru verificarea situaţiei companiei de stat, Transferoviar a trebuit să clarifice situaţia a 3.600 de litigii avute de CF Marfă.”Deşi am lucrat cu o firmă dedicată acestei verificări am reuşit parcurgerea a doar jumătate din dosare”, ne-a declarat Kinga Mădărăşan, director general Transferoviar. Firma nu a avut nici timpul necesar verificării în teren a mii de vagoane ale CFR Marfă, care în scriptele contabile figurau ca fiind în conservare. În faţa acestor certitudini, partenerul austriac al Transferoviar Grup, anume fondul de investiţii Donau Finanz (deţinător a 80% din asociere) a decis retragerea din licitaţie.”Eu am certitudinea că CFR Marfă merită cei 180 de milioane de euro, însă partenerii ne-au spus că e nevoie de evaluare. Dacă licitaţia va fi reluată vom participa din nou”, spune directorul general.

Gruia Stoica: „N-am beneficiat de tratament preferenţial“

Într-o declaraţie făcută ziarului „România liberă“, patronul GFR, Gruia Stoica, respinge ipoteza că ar fi beneficiat de informaţii suplimentare asupra CFR Marfă. GFR şi CFR Marfă au în funcţiune de şase ani buni o companie comună de exploatare a parcului rulant al firmei de stat, iar informaţiile despre starea CFR Marfă ar fi putut veni prin această firmă, numită Rolling Stock Company SA. Gruia Stoica respinge ipoteza. ”Nu am avut din aceasta nici un pic de avantaj, nimic suplimentar”, spune el. Stoica este deranjat de prezentarea privatizării CFR Marfă ca un premiu primit de unul sau de altul, când de fapt aceasta ”este un exerciţiu de responsabilitate”.

Lui Gruia Stoica nu îi face plăcere să vorbească de competitorul său, Călin Mitică. Persoane cunoscătoare din transporturile feroviare menţionează că există un soi de râcă între cei doi. Întrebat despre Călin Mitică, Gruia Stoica confirmă cu greu faptul că atât el, cât şi Călin Mitică au copilărit în comuna Toflea Galaţi, competitorul său fiind născut însă la Făurei-Brăila. Ulterior, Călin Mitică s-a stabilit la Cluj. ”Nu suntem rude, nici prin alianţă. Nu am mai vorbit cu el de 3-4 ani”, spune Gruia Stoica. Viitorul nu sună însă prea bine pentru Călin Mitică, dacă CFR Marfă va ajunge în mâinile lui Gruia Stoica. Firmele lui Călin Mitică de reparaţii material rulant, spre exemplu Remarul 16 Februarie Cluj, ar putea fără contracte de reparaţii vagoane şi locomotive din partea CFR Marfă.

Cine e Gruia Stoica

Patronul Grampet-GFR este un personaj controversat. Aspectele ce reliefează talentul său în afaceri alternează cu acuze de căpuşare a CFR Marfă prin firmele sale. „Prima «afacere» am făcut-o pe la 8-9 ani, de Sfintele Paşti, când am improvizat un fel de carusel, în jurul căruia s-a format imediat un parc de distracţii pentru toţi copiii din sat. Eram «plătit» în ouă şi cozonaci, pe care bunicul le dădea apoi de pomană nevoiaşilor. Dar câştigurile adevărate au venit la scurt timp după ce am intrat în afaceri, în 1990. Până la 24-25 de ani aveam deja strânşi patru milioane de dolari, pe care am continuat să îi investesc“, a declarat el recent ziarului Libertatea. Potrivit Forbes, Gruia Stoica a înfiinţat în 1990, la doar 21 de ani, Turnomet SA, probabil una din primele societăţi pe acţiuni din România. În ’94, vânzarea de produse metalurgice către diverse firme din ţară şi străinătate îi aducea un profit de aproximativ patru milioane de dolari. În 2000, după ce transportul pe calea ferată a fost liberalizat, Gruia Stoica (împlinise 31 de ani) a obţinut licenţa de transport, înfiinţând Grup Feroviar Român. Primele 120 de vagoane achiziţionate l-au costat numai 2.000 de mărci germane, bucata. Potrivit Wikipedia, Gruia Stoica a absolvit Universitatea Politehnica din Bucureşti, iar apoi a obţinut o diplomă de master în Structura Fină a Materialelor Metalice.

În urmă cu trei ani, ziarul „Adevărul“ relata şi o altfel de ascensiune a gălăţeanului în afaceri. Ridicarea sa ar fi avut loc în afaceri cu fier vechi, alimentate prin dezafectarea mai multor uzine din Tecuci, Mărăşeşti, Adjud şi Bârlad.

O privatizare politică?

S-a speculat mult în privinţa apartenenţei politice a celor doi investitori, privatizarea CFR Marfă ajungând astfel să semene cu o bătălie politică între oamenii diferitor partide. Ascensiunea Gruia Stoica a fost asimilată cu perioada în care PSD a condus Ministerul Transporturilor, anume perioada 2000-2004. Asocierea sa cu CFR Marfă în contractul Rolling Stock Company, considerat public foarte avantajos pentru el şi dezavantajos pentru compania de stat, a fost semnat însă în 2007 în mandatul liberalului Ludovic Orban. Omul de afaceri respinge susţinerea primită de el din partea oricărui partid. ”În România, când ai un proiect clar şi îţi merge bine, toată lumea spune că eşti cu cineva. Trebuie să ne schimbăm această concepţie”, susţine Stoica. El acuză o campanie de presă făcută de anumite posturi de televiziune împotriva sa, explicabile prin faptul că realizatorii acestuia, critici la adresa sa, au fost sau sunt angajaţi sau asociaţi în diferite afaceri cu competitorul său de la Cluj, Călin Mitică. Despre acesta presa a scris că ar fi un apropiat al pedelistului Vasile Blaga. Mitică ar fi angajat la una dintre firmele sale pe fiica lui Vasile Blaga.

Premierul Victor Ponta a menţionat ieri o campanie de presă şi interese ale unor canale de televiziune în promovarea unora dintre competitori. Totodată premierul nu pare dispus să anuleze privatizarea, ca urmare a faptului că are o singură ofertă şi pentru că este o privatizare contestată de doi competitori, sindicate feroviare, dar şi asociaţii ale transportatorilor feroviari. Ca în alte rânduri Ponta se spală pe mâini arătând cu degetul la FMI. “Vreau să spun public că nu mă derobez de responsabilitate, am ştiut tot timpul procedura, iar termenele foarte scurte – poate că o companie americană e nemulţumită, dar nu le-am stabilit chiar noi, aşa, de capul nostru, acele termene, board-ul (FMI – n.r.) de pe 26 (iunie – n.r.) e pe 26, tot în America”. Joi la ora 11 se va şti valoarea oferită de GFR pentru 51% din acţiunile CFR Marfă, urmând ca contractul de privatizare să se semneze în cel mult două luni.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Ce promisiuni face Marcel Ciolacu pentru cota TVA în 2025

Marcel Ciolacu afirmă că nu va modifica cotele TVA din prezent, după alegeri. Și taxa pe valoare adăugată la alimente va rămâne tot la...

Benjamin Netanyahu promite că va răzbuna atacul Iranului: „ va plăti prețul pentru asta”

Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a afirmat marţi seară că Iranul "a comis o greşeală gravă" atacând ţara sa şi că "va plăti preţul pentru...

Klaus Iohannis a adăugat trei miniterenuri de golf vilei de protocol de la Neptun

Grădina vilei de protocol de la Neptun, folosită de președintele Klaus Iohannis, a fost dotată cu trei miniterenuri de golf, însă RA APPS nu...
Ultima oră
Pe aceeași temă