24.5 C
Bucureศ™ti
joi, 5 septembrie 2024
AcasฤƒSpecialAntrenorul olimpicilor internaลฃionali la matematicฤƒ: โ€œBacalaureatul ar trebui desfiinลฃatโ€

Antrenorul olimpicilor internaลฃionali la matematicฤƒ: โ€œBacalaureatul ar trebui desfiinลฃatโ€

Profesorul Florin Colceag a obลฃinut peste 80 de medalii cu elevii care au participat la olimpiadele naลฃionale ลŸi internaลฃionale de matematicฤƒ. Dupฤƒ 20 de ani de experienลฃฤƒ ca antrenor al lotului olimpic de la aceastฤƒ disciplinฤƒ, timp în care a lucrat cu tineri supradotaลฃi, cadrul didactic, care este acum consultant pentru o ลŸcoalฤƒ privatฤƒ de lângฤƒ BucureลŸti, are o viziune cu totul radicalฤƒ asupra sistemului de învฤƒลฃฤƒmânt din România. În opinia sa, bacalaureatul este un examen inutil, modul cum se predau disciplinele în prezent aparลฃine trecutului, iar cariera celor mai mulลฃi copii este distrusฤƒ din cauzฤƒ cฤƒ educatorii vâneazฤƒ greลŸelile lor ลŸi nu ceea ce fac ei bun.

 

 “Nu faci armatฤƒ cu elevi”

ลžcoala româneascฤƒ e depฤƒลŸitฤƒ, ni se spune asta în fiecare zi. Cum ar trebui sฤƒ arate noul sistem de învฤƒลฃฤƒmânt care sฤƒ ลฃinฤƒ pasul cu prezentul?

Problema nu e doar româneascฤƒ, e una mondialฤƒ.  Noi am moลŸtenit un sistem al educaลฃiei industriale în care omul era în aลŸa fel croลŸetat încât sฤƒ fie bun pe banda de producลฃie. Dar societatea industrialฤƒ a dispฤƒrut, acum oamenii sunt înlocuiลฃi în uzine de roboลฃi, ceea ce mutฤƒ centrul de greutate de la formarea reflexelor condiลฃionate la formarea personalitฤƒลฃii oamenilor.  Educaลฃia industrialฤƒ presupunea  învฤƒลฃarea scrisului, cititului ลŸi socotitului, ca baza minimalฤƒ de lucru, dupฤƒ care urma întฤƒrirea capacitฤƒลฃilor de a citi un text, de a înลฃelege datele abstracte. La noi, lucrurile nu s-au dus pânฤƒ la concret, am avut o educaลฃie speculativฤƒ, nu aplicativฤƒ.

 Ce înseamnฤƒ educaลฃie speculativฤƒ?

De exemplu, aลฃi învฤƒลฃat despre matrice la matematicฤƒ. Unde aplicaลฃi matricele în economie? Orice gestionar de magazin ar trebui sฤƒ ลŸtie cฤƒ matricele se pot aplica cu uลŸurinลฃฤƒ în gestiunea cheltuielilor zilnice.  La noi s-a învฤƒลฃat abstract, s-au învฤƒลฃat operaลฃiile cu matrice, dar nu ลŸi unde pot fi aplicate efectiv.  Asta înseamnฤƒ o educaลฃie de tip speculativ, în care înveลฃi despre niลŸte instrumente pe care în viaลฃa de zi cu zi nu ai sฤƒ le foloseลŸti, pentru cฤƒ nici mฤƒcar nu ลŸtii cฤƒ le poลฃi folosi.  La fel, aลฃi învฤƒลฃat teorema lui Pitagora, teorema lui Thales, dar niciodatฤƒ nu aลฃi ลŸtiut cฤƒ acestea se pot folosi chiar pentru a proiecta un coteลฃ de câine. În alte ลฃฤƒri, educaลฃia e mai puลฃin speculativฤƒ ลŸi mai aplicativฤƒ, fapt care s-a vฤƒzut în progresul economic al acestor ลฃฤƒri, pentru cฤƒ oamenii ลŸtiu cum sฤƒ foloseascฤƒ un instrument. Ai noลŸtri nu au înลฃeles cฤƒ în România analfabetismul funcลฃional este uriaลŸ, copiii nu înลฃeleg semnificaลฃia textelor. Nu cฤƒ nu ลŸtiu sฤƒ citeascฤƒ, nu au fost învฤƒลฃaลฃi sฤƒ gândeascฤƒ, sฤƒ analizeze. Au învฤƒลฃat doar sฤƒ facฤƒ mecanic anumite lucruri, pentru cฤƒ sistemul de inspecลฃii ลŸcolare ลŸi de raportฤƒri lunare din educaลฃie este realmente absurd. Este un sistem de tip militar, dar nu faci armatฤƒ cu elevi.

 

 “Copiii sunt demotivaลฃi ลŸi plictisiลฃi”

 Care sunt criteriile moderne de educare a unui elev?

Existฤƒ în toatฤƒ lumea o ลŸcoalฤƒ experimentalฤƒ care încearcฤƒ sฤƒ facฤƒ o educaลฃie pe nevoile individuale ale copilului, plecând de la abilitฤƒลฃile acelui copil, de la mugurii de talent pe care îi are, pe pasiunea sa ลŸi cu orientare directฤƒ pentru aplicarea cunoaลŸterii cฤƒtre viaลฃa realฤƒ.  El este învฤƒลฃat sฤƒ fie un om bun, un cetฤƒลฃean bun, cu respect faลฃฤƒ de culturฤƒ ลŸi mediu. E un sistem care atrage, nu împinge. Existฤƒ, astfel, o libertate în exprimare care nu le înhibฤƒ motivaลฃia. Marea problemฤƒ a copiiilor din ลŸcolile clasice e demotivarea ลŸi plictiseala.

 Dacฤƒ lucrurile acestea sunt cunoscute, de ce e atât de greu sฤƒ fie aplicate în România?

Deoarece, pe actualul model, ลŸcoala româneascฤƒ a avut succes, într-o anumitฤƒ perioadฤƒ. ลži pe bunฤƒ dreptate, deoarece învฤƒลฃฤƒmântul de dinainte de ‘89 era adecvat condiลฃiilor socio-economice de atunci. ลžcoala a avut succes în perioada în care existau planurile cincinale, în care existau locuri de muncฤƒ ลŸi repartiลฃii pe locuri de muncฤƒ. Sistemul era în aลŸa fel croit ca sฤƒ asigure tinerilor etapele de a deveni suficient de buni pe locul de muncฤƒ.  Acum nu mai existฤƒ locuri de muncฤƒ prestabilite, economia e într-o fluctuaลฃie extraordinarฤƒ, nu mai existฤƒ planuri pe termen lung de nici un fel, nici mฤƒcar anuale. Totul este o luptฤƒ de zi cu zi, statul nu mai are rolul de tฤƒtucฤƒ ลŸi, atunci, copiii trebuie înarmaลฃi cu competenลฃele necesare sฤƒ supravieลฃuiascฤƒ ลŸi sฤƒ aibฤƒ succes într-o lume haoticฤƒ.

Desigur, dar pânฤƒ acolo, aceลŸti elevi trebuie sฤƒ mai treacฤƒ peste un obstacol care în ultimii ani a devenit tot mai dificil: bacalaureatul. De ce nu reuลŸesc sฤƒ promoveze acest examen o mare parte dintre copii?

Bacalaureatul nu se mai justificฤƒ în nici un fel, pentru cฤƒ nu mai reprezintฤƒ decât o sperietoare pentru copii, care sฤƒ mai înveลฃe ceva, ca sฤƒ demonstreze cฤƒ profesorii au mai fฤƒcut ceva ลŸi pot fi salarizaลฃi. Iniลฃial, în copilฤƒria mea, bacalaureatul se chema examen de maturitate ลŸi verifica maturitatea gândirii copiilor, a înลฃelegerii, a cunoaลŸterii, faptul cฤƒ ei pot intra în lumea adulลฃilor ลŸi se pot descurca. La ora actualฤƒ, bacalaureatul este o formฤƒ fฤƒrฤƒ conลฃinut, o constricลฃie, pe care copiii nu o apreciazฤƒ, din cauza asta au ลŸi rezultate proaste. Bacalaureatul nu face decât sฤƒ le frâneze cariera. ลži nu e numai la noi. S-a renunลฃat la bacalaureat în toatฤƒ lumea. Forma veche se mai practicฤƒ doar în Germania, Franลฃa, Bosnia. Iar diferenลฃa dintre bacalaureatul francez ลŸi cel românesc este foarte mare. Acolo li se cere sฤƒ demonstreze cฤƒ ลŸtiu sฤƒ gândeascฤƒ, nu cฤƒ au cunoลŸtinลฃe ลŸi trebuie sฤƒ le repete. Inutilitatea actului în sine e cel care demoralizeazฤƒ, nu inteligenลฃa copiilor. Este o ลŸtachetฤƒ pusฤƒ greลŸit, nu prea sus. Nu-i motiveazฤƒ. “Iau bacalaureatul. ลži ce?”, “Mฤƒ duc la facultate. ลži ce, la ce îmi foloseลŸte?”

 

“ลžcoala trebuie sฤƒ urmeze elevul, nu invers”

TotuลŸi, nici profesorii nu sunt foarte deschiลŸi la reformฤƒ, sunt reticenลฃi în a recunoaลŸte problemele din ลŸcoalฤƒ.

Nu e vina lor. În momentul în care inspectorul ลŸcolar mฤƒsoarฤƒ eficienลฃa prin numฤƒrul de note ลŸi de absenลฃe pe care le-a dat ลŸi nu cum formeazฤƒ personalitฤƒลฃile elevilor, cât de capabili sunt copiii, cât sunt de creativi, atunci evaluarea devine cantitativฤƒ într-un proces calitativ ลŸi nu ลŸtii dacฤƒ ai un profesor excepลฃional sau fฤƒrฤƒ vocaลฃie. ลži îi plฤƒteลŸti pe toลฃi la fel.

 Din nou vฤƒ întreb, cum se pot modifica toate astea?

 Trebuie sฤƒ se porneascฤƒ pe sistemul de programe educaลฃionale consacrate nevoilor copiiilor, nu manualului. Noi suntem în continuare împietriลฃi în manual. Ai învฤƒลฃat dupฤƒ manual, ai luat zece, foarte bine, dar la ลŸfârลŸitul ลŸcolii vezi cฤƒ mai ลŸtii 5-10% din aceste cunoลŸtinลฃe. Deci ai pierdut 20 de ani de ลŸcoalฤƒ degeaba. Nu te-ai format nici ca om, nici ca lucrฤƒtor în piaลฃa muncii ลŸi ieลŸi deprimat din ลŸcoalฤƒ deoarece nu ai nici un viitor pentru cฤƒ tu nu ลŸtii sฤƒ faci nimic. Elevii sunt trataลฃi cu dispreลฃ, li se vâneazฤƒ greลŸelile, nu ce fac bun ลŸi atunci normal cฤƒ tinerii se demotiveazฤƒ. Noi chinuim copiii cu nenumฤƒrate concursuri în care unul câลŸtigฤƒ ลŸi restul pierd, ceea ce le dฤƒ senzaลฃia cฤƒ sunt niลŸte perdanลฃi.

Concursul nu are o laturฤƒ stimulativฤƒ. Am ieลŸit pe locul 5 acum, voi învฤƒลฃa mai bine sฤƒ ies pe 1. Dacฤƒ, de exemplu, aveลฃi nota 5 la matematicฤƒ, s-ar putea spune cฤƒ sunteลฃi mediocru. Dar nu se poate generaliza eticheta asta, poate aveลฃi o altฤƒ disciplinฤƒ unde performaลฃi. Asta se întâmplฤƒ cu orice copil. Poate nu e bun la socotit, la scris, la citit, dar poate fi bun la ceva.

Deci ลŸcoala româneascฤƒ te obligฤƒ sฤƒ fii bun la tot?

Nu, ลŸcoala româneascฤƒ te obligฤƒ sฤƒ dansezi step pe frânghie, fฤƒcând jonglerie cu haltere în acelaลŸi timp ca sฤƒ ลฃi se demonstreze cฤƒ nu eลŸti bun de nimic.

Existฤƒ oameni în sistem care sunt dispuลŸi sฤƒ îl schimbe?

Da, la momentul acesta, existฤƒ masa criticฤƒ de profesori care au fost pregฤƒtiลฃi prin cursuri de specializare sau au avut prilejul sฤƒ vadฤƒ alte tipuri de educaลฃie ลŸi care nu gândesc închistat. Cam o zecime din profesori, care formeazฤƒ masa criticฤƒ a schimbฤƒrii, pot provoca aceastฤƒ modernizare.

 

Copiii au la 10 ani 98% din inteligenลฃa definitivฤƒ

Dumneavoastrฤƒ sunteลฃi acum consultant al ลŸcolii Aristotel, unde aplicaลฃi principiile “gifted education”, adicฤƒ educaลฃie personalizatฤƒ pentru fiecare elev. De ce este mai eficient acest sistem?

Copiii la vârsta de 10 ani sunt poate mai inteligenลฃi decât adulลฃii, pentru cฤƒ inteligenลฃa lor e proaspฤƒtฤƒ. Ei ลŸi-au atins 98% din inteligenลฃa, iar mai departe, inteligenลฃa lor creลŸte doar dacฤƒ o exerseazฤƒ. Dar în ลŸcoala clasicฤƒ li se mai exerseazฤƒ doar memoria, nu creativitatea, nu intuiลฃia. Ori, la vârsta aceasta, te poลฃi baza pe mintea lor, pe gândirea lor, pe modul cum reuลŸesc sฤƒ rezolve o problemฤƒ. Dacฤƒ lucreazฤƒ în grup, dacฤƒ se stimuleazฤƒ reciproc dobândesc un stil de educaลฃie bazat pe feedback. Este demonstrat experimental ลŸi statistic, la nivel mondial, cฤƒ elevii preferฤƒ sฤƒ înveลฃe din practicฤƒ ลŸi când se învaลฃฤƒ unii pe alลฃii. 95% din cunoลŸtinลฃele dobândite astfel se pฤƒstreazฤƒ.

 

Nici jumฤƒtate din elevi nu trec de bac

BACALAUREAT 2013. Examenul de la finalul clasei a XII-a a devenit un hop tot mai greu de trecut de elevii români, mai ales din 2010, de când s-a introdus supravegherea cu camere video, pentru a preîntâmpina copiatul. Astfel, dacฤƒ în 2009, aceasta se cifra la 81%, în 2011 a scฤƒzut la numai 45.73%. Iar anul trecut s-au înregistrat cele mai proaste rezultate din istoria acestui concurs: rata de promovabilitate a fost de numai 43,01%.

Cele mai citite

Siegfried Mureศ™an, desemnat negociator-ศ™ef al bugetului UE. Este primul europarlamentar romรขn care ocupฤƒ o asemenea funcศ›ie

Europarlamentarul liberal Siegfried MureลŸan, membru al grupului Partidului Popular European (PPE), a fost desemnat de cฤƒtre grupurile politice din Parlamentul European pentru a ocupa...

Testamentul actorului Alain Delon a fost transmis celor trei copii

La aproape o lunฤƒ de la decesul lui Alain Delon, testamentul actorului a fost transmis celor trei copii ai sฤƒi, care nu aveau o...

Caz ศ™ocant รฎn sport! Atletฤƒ olimpicฤƒ, victimฤƒ a unui incident tragic: A fost incendiatฤƒ de partenerul ei sub privirile fiicei sale

Atletฤƒ olimpicฤƒ din Uganda, ucisฤƒ รฎntr-un atac violent comis de partenerul ei. Rebecca Cheptegei, participantฤƒ la maratonul Jocurilor Olimpice de la Paris, a fost incendiatฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ