21 C
Bucureศ™ti
joi, 10 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialPortul Constanลฃa, groapa de gunoi a Europei?

Portul Constanลฃa, groapa de gunoi a Europei?

Pe nava Flaminia, care se aflฤƒ în acest moment în portul Constanลฃa, s-ar afla circa 3.000 de tone de deลŸeuri nedeclaratฤƒ. Afirmaลฃia a fost fฤƒcutฤƒ, ieri, într-o conferinลฃฤƒ de presฤƒ, de cฤƒtre senatorul PDL Christian Gigi Chiru, care a obลฃinut datele de la unele surse portuare, pe care nu le-a dezvฤƒluit.

30 de milioane, în loc de 100 milioane

Politicianul a reamintit cฤƒ nava, care a luat foc în mijlocul oceanului anul trecut, a ajuns în cele din urmฤƒ într-un port german. ”Imediat au început procedurile de licitaลฃie internaลฃionalฤƒ pentru descฤƒrcare, neutralizare, decontaminare. S-a fฤƒcut o ofertฤƒ din partea autoritฤƒลฃilor germane. Oferta era la 100 de milioane de euro pentru toate aceste proceduri. Bineînลฃeles, în momentul în care a apฤƒrut oferta României, de 30 de milioane de euro, (aceasta este suma pe care o încaseazฤƒ ลŸi agenลฃii economici, ลŸi autoritฤƒลฃile române), armatorul a preferat sฤƒ vinฤƒ în România”, a precizat senatorul. Astfel, în data de 25 martie nava a ajuns în dana 38 a Portului Constanลฃa, care aparลฃine societฤƒลฃii comerciale Umex.

3.000 de tone în plus

Senatorul spune cฤƒ Umex nu are autorizaลฃie sฤƒ depoziteze, nici mฤƒcar tranzitoriu, deลŸeuri, dar cฤƒ, în ciuda acestui fapt, procedura de descฤƒrcare a început. ”Cel mai grav este cฤƒ, pe surse destul de importante, pe care nu pot sฤƒ le dezvฤƒlui, la bordul navei se aflฤƒ 12.000 de tone, ลŸi nu 9.000 de tone, cum au fost autorizate, adicฤƒ 8.000 de tone de deลŸeuri ลŸi 1.000 de tone de mâl”, a afirmat Gigi Chiru. Acesta spune cฤƒ a primit asigurฤƒri din partea autoritฤƒลฃilor de la diverse insitutuลฃii ale statului, inclusiv de mediu, cฤƒ totul se desfฤƒลŸoarฤƒ normal, deลŸi legislaลฃia românฤƒ nu prevede incinerarea de astfel de deลŸeuri.

„Dupฤƒ ce ne-au dat asigurฤƒri, domnul prefect ลŸi-a schimbat puลฃin pฤƒrerea. A ajuns la navฤƒ ลŸi a început sฤƒ se ia cu mâinile de cap. A gฤƒsit acolo containere explodate, carne a cฤƒrei origine nu se cunoaลŸte. Practic, ลŸi el a constatat cฤƒ riscul de a afecta mediul este unul serios”, spune Chiru. Acesta a trimis o întrebare oficialฤƒ despre cele 3.000 de tone de marfฤƒ care nu fost declaratฤƒ.

Ce substanลฃe periculoase conลฃine nava?

Dumitru Bฤƒdrฤƒgan, vice­pre­ลŸedinte al Partidului Ecologist Român filiala Constanลฃa, a vizi­tat la finele sฤƒptฤƒmânii nava ลŸi a tras, la rândul sฤƒu, câteva semanale de alarmฤƒ. ”Existฤƒ un cargoplan (n.r. plan de amplasare a containerelor pe navฤƒ) în posesia autoritฤƒลฃilor, dar exploziile ลŸi incendiul se pare cฤƒ au produs efecte grave, fฤƒcând imposibil sฤƒ garanteze cineva ce ลŸi unde s-ar afla amplasat pe navฤƒ”, spune acesta. Este probabil cฤƒ unele combinaลฃii de substanลฃe periculoase s-au scurs în ลŸlamul aflat pe navฤƒ, cele o mie de tone de care vorbea ลŸi senatorul Chiru. Dumitru Bฤƒdrฤƒgan spune cฤƒ nu se cunoaลŸte încฤƒ ce substanลฃe poluante se aflฤƒ în zonele puลฃin accesibile. Pentru a înlฤƒtura orice temeri, autoritฤƒลฃile ar trebui sฤƒ publice ce substanลฃe au gฤƒsit pe navฤƒ, în ce cantitate, dacฤƒ sunt periculoase sau nu.

Senatorul Gigi Chiru spune cฤƒ nava Flaminia nu este un caz singular. ”Constanลฃa riscฤƒ sฤƒ devinฤƒ groapa de gunoi a Europei”, a precizat acesta. Tot în luna martie, tot în dana 38, a ajuns ลŸi nava Volgo Balt 219, sub pavilion Saint Kitts and Nevis, care este încฤƒrcatฤƒ cu 2.700 de tone de deลŸeuri combustibile. Despre aceastฤƒ navฤƒ, fostul director al Autoritฤƒลฃii Navale Române, Andrian Mihei, a declarat cฤƒ este încฤƒrcatฤƒ cu RDF, adicฤƒ ”refused derivated fuel”. Este vorba despre un combustibil derivat din reziduuri, care este folosit drept combustibil în fabricile de ciment. Legile în vigoare, respectiv Ordonan-ลฃa 195 din 2005, interzice ”introducerea pe teritoriul României a deลŸeurilor de orice naturฤƒ, în scopul eliminฤƒrii acestora”. Surse neoficiale spun cฤƒ aceastฤƒ navฤƒ este de fapt încฤƒrcatฤƒ cu deลŸeuri menajere compactate, care sunt aduse în Constanลฃa ilegal, cu sprijinul anumitor persoane din port ลŸi din instituลฃiile de mediu. Acestea ajung sฤƒ fie neutralizate, adicฤƒ arse, în fabricile de ciment din România. Majoritatea acestor deลŸeuri provin din Italia.

 

Cele mai citite

Jocuri de culise รฎn piaศ›a de capital. Bogdan Drฤƒgoi pune mรขna pe acศ›iunile statului romรขn la un preศ› de nimic, printr-o tranzacศ›ie pe furiศ™

O tranzacศ›ie de peste 83,3 milioane de acศ›iuni l-a transformat pe Bogdan Drฤƒgoi, unul dintre cei mai controversaศ›i jucฤƒtori din piaศ›a de capital romรขneascฤƒ,...

Fost primar trimis รฎn judecatฤƒ pentru cฤƒ a รฎncasat salarii de zece ori mai mari

Raul Bocศ™e, fostul primar al comunei Cรขmpani, din judeศ›ul Bihor, a fost trimis รฎn judecatฤƒ de DNA, pentru abuz รฎn serviciu. Acesta este acuzat...

Primul romรขn care a reuศ™it performanศ›a de a urca toate cele 14 vรขrfuri de peste 8.000 de metri

Alpinistul Adrian Laza, un inginer silvic de 61 de ani din Piatra Neamศ›, a devenit primul romรขn care a reuศ™it performanศ›a extraordinarฤƒ de a...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ