Pe nava Flaminia, care se aflฤ în acest moment în portul Constanลฃa, s-ar afla circa 3.000 de tone de deลeuri nedeclaratฤ. Afirmaลฃia a fost fฤcutฤ, ieri, într-o conferinลฃฤ de presฤ, de cฤtre senatorul PDL Christian Gigi Chiru, care a obลฃinut datele de la unele surse portuare, pe care nu le-a dezvฤluit.
30 de milioane, în loc de 100 milioane
Politicianul a reamintit cฤ nava, care a luat foc în mijlocul oceanului anul trecut, a ajuns în cele din urmฤ într-un port german. ”Imediat au început procedurile de licitaลฃie internaลฃionalฤ pentru descฤrcare, neutralizare, decontaminare. S-a fฤcut o ofertฤ din partea autoritฤลฃilor germane. Oferta era la 100 de milioane de euro pentru toate aceste proceduri. Bineînลฃeles, în momentul în care a apฤrut oferta României, de 30 de milioane de euro, (aceasta este suma pe care o încaseazฤ ลi agenลฃii economici, ลi autoritฤลฃile române), armatorul a preferat sฤ vinฤ în România”, a precizat senatorul. Astfel, în data de 25 martie nava a ajuns în dana 38 a Portului Constanลฃa, care aparลฃine societฤลฃii comerciale Umex.
3.000 de tone în plus
Senatorul spune cฤ Umex nu are autorizaลฃie sฤ depoziteze, nici mฤcar tranzitoriu, deลeuri, dar cฤ, în ciuda acestui fapt, procedura de descฤrcare a început. ”Cel mai grav este cฤ, pe surse destul de importante, pe care nu pot sฤ le dezvฤlui, la bordul navei se aflฤ 12.000 de tone, ลi nu 9.000 de tone, cum au fost autorizate, adicฤ 8.000 de tone de deลeuri ลi 1.000 de tone de mâl”, a afirmat Gigi Chiru. Acesta spune cฤ a primit asigurฤri din partea autoritฤลฃilor de la diverse insitutuลฃii ale statului, inclusiv de mediu, cฤ totul se desfฤลoarฤ normal, deลi legislaลฃia românฤ nu prevede incinerarea de astfel de deลeuri.
„Dupฤ ce ne-au dat asigurฤri, domnul prefect ลi-a schimbat puลฃin pฤrerea. A ajuns la navฤ ลi a început sฤ se ia cu mâinile de cap. A gฤsit acolo containere explodate, carne a cฤrei origine nu se cunoaลte. Practic, ลi el a constatat cฤ riscul de a afecta mediul este unul serios”, spune Chiru. Acesta a trimis o întrebare oficialฤ despre cele 3.000 de tone de marfฤ care nu fost declaratฤ.
Ce substanลฃe periculoase conลฃine nava?
Dumitru Bฤdrฤgan, vicepreลedinte al Partidului Ecologist Român filiala Constanลฃa, a vizitat la finele sฤptฤmânii nava ลi a tras, la rândul sฤu, câteva semanale de alarmฤ. ”Existฤ un cargoplan (n.r. plan de amplasare a containerelor pe navฤ) în posesia autoritฤลฃilor, dar exploziile ลi incendiul se pare cฤ au produs efecte grave, fฤcând imposibil sฤ garanteze cineva ce ลi unde s-ar afla amplasat pe navฤ”, spune acesta. Este probabil cฤ unele combinaลฃii de substanลฃe periculoase s-au scurs în ลlamul aflat pe navฤ, cele o mie de tone de care vorbea ลi senatorul Chiru. Dumitru Bฤdrฤgan spune cฤ nu se cunoaลte încฤ ce substanลฃe poluante se aflฤ în zonele puลฃin accesibile. Pentru a înlฤtura orice temeri, autoritฤลฃile ar trebui sฤ publice ce substanลฃe au gฤsit pe navฤ, în ce cantitate, dacฤ sunt periculoase sau nu.
Senatorul Gigi Chiru spune cฤ nava Flaminia nu este un caz singular. ”Constanลฃa riscฤ sฤ devinฤ groapa de gunoi a Europei”, a precizat acesta. Tot în luna martie, tot în dana 38, a ajuns ลi nava Volgo Balt 219, sub pavilion Saint Kitts and Nevis, care este încฤrcatฤ cu 2.700 de tone de deลeuri combustibile. Despre aceastฤ navฤ, fostul director al Autoritฤลฃii Navale Române, Andrian Mihei, a declarat cฤ este încฤrcatฤ cu RDF, adicฤ ”refused derivated fuel”. Este vorba despre un combustibil derivat din reziduuri, care este folosit drept combustibil în fabricile de ciment. Legile în vigoare, respectiv Ordonan-ลฃa 195 din 2005, interzice ”introducerea pe teritoriul României a deลeurilor de orice naturฤ, în scopul eliminฤrii acestora”. Surse neoficiale spun cฤ aceastฤ navฤ este de fapt încฤrcatฤ cu deลeuri menajere compactate, care sunt aduse în Constanลฃa ilegal, cu sprijinul anumitor persoane din port ลi din instituลฃiile de mediu. Acestea ajung sฤ fie neutralizate, adicฤ arse, în fabricile de ciment din România. Majoritatea acestor deลeuri provin din Italia.