2.5 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăSpecialConstituţia lui Ponta

Constituţia lui Ponta

Ponta îşi alcătuieşte o Constituţie proprie, care să-i garanteze o putere lungă şi netulburată, lui şi apropiaţilor săi.

Două au fost „pietrele“ în care s-au poticnit Victor Ponta şi USL în vara lui 2012: Traian Băsescu, pe de o parte, pe care nu au reuşit să-l înlăture, ba mai mult, la finele anului, a trebuit semnat un acord de coabitare cu pre­şedintele detestat; Curtea Constituţională, pe de altă parte, care le-a blocat mai multe iniţiative, inclusiv a declarat referendumul invalid. Răspunsul a venit acum: schimbăm Constituţia, astfel încât, mai întâi, pre­şe­din­tele să piardă mult din prerogative; iar apoi Curtea să piardă cel puţin capacitatea de a desfiinţa legi votate cu minimum două treimi din numărul parlamentarilor.

Ce vrea Ponta nu ar trebui să înşele pe ni­meni: vrea putere, cât mai multă, cât mai de­plină, cât mai neîngrădită. Ironia sorţii face ca tot aceleaşi motive să le fi avut şi Ion Ili­escu în 1991 şi Adrian Năstase în 2003, atunci când au adoptat, respectiv au amendat Cons­tituţia actuală, de care acum tânărul şi vitea­zul lor discipol se precipită să scape.

Iliescu voia să deţină controlul asupra sta­tu­lui, dar nu voia să se compromită, dacă gu­vernul ar face greşeli. Considera, de aceea, ne­cesar să poată trage sforile din umbră, iar prin oameni interpuşi (la guvern, în par­la­ment, la CCR, la Înalta Curte, în serviciile de informaţii) să obţină aproape orice decizie. Îi trebuia deci un semiprezidenţialism moderat, pe de o parte; pe de altă parte, o lipsă de con­strângere în momente critice, de exemplu, la numirea primului ministru. A fost, prin ur­mare, o Constituţie croită pentru Ion Iliescu.

Adrian Năstase a avut nevoie, pentru intrarea în UE, de câteva precizări suplimentare, mai ales în chestiunile ţinând de justiţie. În con­secinţă, a stabilit, de exemplu, că deciziile CCR relative la legi sunt, în orice situaţie, obli­gatorii. Pe de altă parte, el era sigur că va deveni preşedinte în 2004 şi că va controla tot, inclusiv justiţia, CSM, CCR prin oameni bine plasaţi. În consecinţă, nici nu-i trecea prin cap să relaxeze semiprezidenţialismul sau să precizeze felul în care preşedintele îl nu­meşte pe premier după alegeri. Nu se temea că s-ar putea confrunta cu parlamentul sau cu un prim-ministru mai rebel.

Citeşte continuarea în Revista 22

Cele mai citite

Declarația de avere a lui Călin Georgescu: simplitate și transparență financiare

Călin Georgescu nu are datorii, iar veniturile sale provin exclusiv din activitatea didactică Potrivit declarației de avere, publicată pe site-ul BEC, Călin Georgescu arată tuturor...

Fermierii cer credite pe termen lung, băncile promit creșterea finanțării în agricultură

Fermierii din România reclamă dificultăți în accesarea capitalului și solicită împrumuturi pe termen lung, de 20 până la 40 de ani, pentru a putea...

Reacția Kremlinului la succesul lui Călin Georgescu în alegerile prezidențiale din România

Kremlinul a avut o reacție rezervată după ce Călin Georgescu, un candidat prorus, a obținut cel mai mare număr de voturi în primul tur...
Ultima oră
Pe aceeași temă