Un bilet pe calea ferată care costă „doar“ 900 euro/persoană, dar îți arată o altă perspectivă asupra Africii de Sud. Un preț mare, dar iată de ce merită să faceți această excursie.
O călătorie de 27 de ore la bordul unui tren de lux prin excelenţă pentru a retrăi, într-un hotel de cinci stele pe roţi, aventura europenilor atraşi de febra aurului şi diamantelor în Africa de Sud, la începutul secolului XX, aceasta este propunerea tentantă a Blue Train. Acesta leagă Cape Town de Pretoria, străbătând toate punctele nevralgice ale Africii de Sud, o rută ce datează din anii 1920 şi este una dintre cele mai emblematice din lume, alături de cele realizate de Orient Express-ul european sau de Transsiberianul rus.
În vagoanele placate cu lemn de calitate, trenul oferă întreg confortul, saloane şi baruri pentru a ţine conversaţii sau a te relaxa citind, în timp ce prin geamurile sale poți vedea imagini spectaculoase, precum cele ale Deşertului Karoo.
„Când vasele ancorau în Cape Town, pasagerii se urcau în tren pentru a călători spre nord. Trenul se întorcea apoi cu alţi călători care se îmbarcau spre Anglia sau pentru a aduce poşta“, a povestit despre originea acestei rute Herbert Prinsloo, managerul de la bord al Blue Train.
Călători celebri
Printre miile de „aventurieri“ şi „exploratori“ care au călătorit cu Blue Train de la înfiinţarea sa, Prinsloo evidenţiază şi personalităţi precum Regele George al VI-lea al Angliei, care, împreună cu familia sa, l-a folosit ca mijloc de transport cu prilejul vizitei sale în Africa de Sud, în 1947.
Pentru ca regele să aibă la dispoziţie la orice oră lapte proaspăt, în tren a fost adăugată ca „pasager“ o vacă.
Supranumit iniţial „trenul şampaniei“, pentru că astfel sărbătoreau la întoarcerea în Cape Town cei care reuşiseră în afacerile cu mine în Johannesburg şi Pretoria, Blue Train a rămas în continuare un loc de petreceri şi veselie.
„Multe femei oferă cadou pentru ziua de naştere a soţilor un voiaj cu acest tren. Multe cupluri aleg să se căsătorească în tren sau în staţiile de oprire, după care îşi continuă luna de miere“, povesteşte Prinsloo, care lucrează pe această rută din 1989.
Tarife în funcție de sezon
Pe lângă atmosfera festivă, invariabilă se menţine şi naţionalitatea pasagerilor iniţiali. Britanicii, americanii şi australienii se numără printre cei care rezervă cel mai des bilete, al căror preţ oscilează între 900 şi 1.800 de euro, în funcţie de sezon şi de clasa aleasă.
„Japonezii reprezintă 16% din piaţă“, declară Prinsloo despre mai noii turişti interesaţi de această rută deservită de Blue Train, care îşi trage numele de la albastrul imaculat al vagoanelor, de la prima sa călătorie, în 1946.
Legendarul tren sud-african – care acum circulă cu o viteză medie 80 de kilometri pe oră – şi-a reluat atunci serviciul după ce a fost utilizat ca mijloc de transport militar în cel de-al Doilea Război Mondial.
„Am călătorit cu multe trenuri europene, dar cu Blue Train va fi primul nostru voiaj“, declară în sala de aşteptare din gara din Pretoria turista australiană Deborah Jones, care a venit în Africa de Sud cu mai mulţi prieteni pentru o nuntă şi care speră să-şi facă apoi vacanţa în Cape Town.
Traseu „exotic“
Una dintre cele două staţii principale în care Blue Train opreşte, pe ruta dintre Cape Town şi Pretoria, este oraşul balnear victorian Matjiesfontein, înfiinţat în 1884 şi situat în Karoo.
Oprirea în sens invers se face în oraşul Kimberley, la 470 de kilometri sud-est de Johannesburg, cunoscut pentru minele sale de diamante. Aici pasagerii pot vizita vechea aşezare minieră, ale cărei case au rămas intacte de la primii exploratori.
Călătorii pot, de asemenea, vizita Big Hole, cea mai adâncă groapă săpată vreodată cu târnăcopul şi lopata, un crater de 214 metri adâncime, cu o suprafaţă de 17 hectare şi un perimetru de 1,6 kilometri.
Între 1871 şi 1914 s-au extras din mină 2.722 de kilograme de diamante, pentru care a fost necesară dislocarea a 22,5 milioane de tone de pământ, potrivit companiei miniere De Beers, proprietară a exploatării.
Blue Train, proprietate a companiei publice feroviare sud-africane, Transnet, este compus din 19 vagoane şi poate transporta circa 80 de pasageri.