Iulius Bucşa, preşedintele Astra Asigurări, spune că o creştere a preţurilor pentru asigurarea de răspundere civilă este inevitabilă, mai ales că asigurătorii sunt supuşi unor presiuni importante venite din zona despăgubirilor pentru vătămări corporale şi decese.
„Evoluţia tarifelor nu va fi mai mare de 25-30% în ceea ce priveşte poliţa RCA, iar la CASCO anticipez o stagnare, cu preţuri similare anului 2012”, spune preşedintele Astra Asigurări, Iulius Bucşa. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a decis să impună societăţilor de asigurare să vândă poliţele RCA la un preţ care să permită obţinerea unui minim profit. Cu alte cuvinte, în funcţie de daunele pe care le plătesc, de mărimea portofoliului de clienţi şi de costurile de emitere, fiecare companie în parte îşi va calcula un preţ de echilibru sub care nu va putea vinde RCA. Cu cât daunalitatea este mai mare, cu atât şi preţul va fi mai mare. Per ansamblu, specialiştii se aşteaptă ca preţul RCA să crească cu până la 40%, lucru deloc anormal, având în vedere că în România rata daunei este de 146%, ceea ce înseamnă că, pe zona RCA, asigurătorii plătesc, în medie, cu 46% mai mult decât încasează din primele de asigurare.
Plăţi imense decise de judecători
Despăgubirile acordate pentru vătămări corporale şi decese în urma accidentelor rutiere a devenit, poate, cea mai mare problemă cu care companiile de asigurări se confruntă în acest moment. Potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, anul trecut societăţile de specialitate au fost nevoite să disloce peste 1 miliard de lei, în plăţi şi rezerve pentru procese pe rol, pentru a acoperi daunele de acest tip. Suma a crescut substanţial anul acesta. În condiţiile în care legea spune că valoarea maximă a despăgubirilor pentru familiile victimelor poate ajunge la nu mai puţin de 5 milioane de euro, iar instanţele din România se dovedesc mult mai darnice din acest punct de vedere în comparaţie cu cele din majoritatea celorlalte ţări din Uniunea Europeană, tragediile care se petrec în România au devenit nu doar o mare problemă pentru asigurători, ci şi o importantă sursă de profit pentru avocaţi. Rezultatul final va fi, după cum ne-au declarat specialişti din piaţă, creşterea substanţială a tarifelor practicate pentru poliţele RCA, fenomen care a început deja să se simtă. „Piaţa de RCA din România este afectată de un nou val de daune, de tipuri de daune. Mă refer aici la vătămările corporale şi daunele morale. Din păcate, lucrurile au escaladat în ultima perioadă semnificativ, în această zonă discutându-se despre nişte sume uriaşe pentru România şi uriaşe pentru preţurile pe care le practicăm la asigurarea obligatorie. Discutăm de milioane de euro care se acordă pentru daune morale. În 2012, daunele plătite au escaladat de-a dreptul”, spune preşedintele Astra, cel mai mare jucător din piaţă pe zona RCA.
Ghid de bun-simţ
În condiţiile expuse mai sus, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Fondul pentru Protecţia Victimelor Străzii au elaborat un document care se află în posesia Capital şi care urmează să fie lansat în următoarele săptămâni. Ghidul citat realizează o contabilizare a valorilor acordate de instanţe victimelor şi, de asemenea, propune o grilă cu valori ale despăgubirilor pe care specialiştii consideră că ar trebui să le practice companiile în negocierile cu familiile victimelor. Potrivit documentului, raportat la salariul mediu pe economie, sumele medii plătite în România sunt de patru ori mai mari decât media europeană. În ceea ce priveşte legislaţia, în comparaţie cu alte ţări din UE suntem departe de o reglementare uniformă.
În ţările nordice, de exemplu, daunele morale nu există sau se acordă sume modice, în timp ce în Italia media despăgubirilor urcă spre 300.000 de euro pentru pierderea unui frate sau copil.În România avem deja cazuri, despre care Capital a vorbit în premieră, în care instanţele au decis ca asigurătorii să plătească peste 1 milion de euro. Cea mai mare despăgubire sare de 1,2 milioane de euro şi, în acest moment, aproape că nu există companie care să nu fi plătit o daună de cel puţin 1 milion de lei.
Ce spune legea
Pentru modificarea şi completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 14/2011 (publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 840 din 13.12.2012).
În conformitate cu dispoziţiile art. 53 din Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 20 noiembrie 2012, prin care s-a adoptat modificarea şi completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 14/2011, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27), art.5 lit.c), art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. I. – Normele privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 14/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 858 din 6 decembrie 2011, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: „Art. 8 – (1) Asigurătorii RCA au obligaţia de a întocmi evidenţe lunare privind asigurarea obligatorie RCA.
(2) Concomitent cu virarea sumelor datorate, asigurătorii vor transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, până în ultima zi lucrătoare a lunii următoare celei pentru care se face raportarea, atât în scris, cât şi în format electronic, raportările elaborate potrivit modelelor prezentate în anexele nr. 5, 6, 7, 8 şi 10″.
2. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: „ Art. 15. – (1) Se consideră că un vehicul este asigurat, dacă proprietarul acestuia are încheiat un contract de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, cu valabilitate în limitele teritoriale prevăzute la art. 11 pct. 7 din Legea nr. 136/1995, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale celorlalte state semnatare ale Acordului multilateral, denumit în continuare asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto sau asigurarea obligatorie RCA”.
3. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 16 – (1) La încheierea asigurării obligatorii RCA, asigurătorul este obligat să emită asiguratului poliţa de asigurare obligatorie de răspundere civilă a vehiculelor, denumită în continuare poliţa de asigurare RCA, împreună cu vigneta şi documentul internaţional de asigurare”.
4. La articolul 16, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins: „(3) Pentru vehiculele pentru care se solicită asigurarea în vederea înmatriculării/înregistrării în România, asigurătorii RCA au obligaţia să solicite dovada înregistrării fiscale a vehiculului respectiv pe numele noului proprietar.
(4) Asigurătorii RCA au obligaţia să solicite toate informaţiile necesare pentru evaluarea riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă, şi să verifice corectitudinea informaţiilor privind datele de identificare şi tehnice ale vehiculului, precum şi ale proprietarului/utilizatorului acestuia”.
Evaluare
Concret, autorii documentului propun câteva valori pe care le consideră optime după ce au analizat sumele acordate ca despăgubiri în România şi în mai multe state reprezentative ale UE. Valorile, pentru fiecare situaţie în parte, le puteţi regăsi în tabelele din text. Potrivit unor surse din piaţa asigurărilor, este luată în calcul şi varianta ca documentul să fie transpus într-o normă CSA.