Românul era cel sau cea care vorbea româneลte, credea în tradiลฃiile româneลti ลi mai ales avea „sânge” românesc, adicฤ putea dovedi cฤ are o „moลtenire biologicฤ” româneascฤ – pฤrinลฃii, bunicii ลi strฤbunicii sฤi au fost români.
Marius Turda a plecat din ลฃarฤ fiindcฤ nu credea cฤ va putea cerceta aici „ce subiect dorea ลi cum îลi dorea”. E vorba de biopoliticฤ ลi una dintre ramurile ei, eugenismul. Biopolitica cuprinde teoriile care îลi propun sฤ facฤ societatea mai bunฤ prin „ingineria” socialฤ ลi biologicฤ a populaลฃiei. Adicฤ sฤ diminueze defectele fizice ลi psihice ale cetฤลฃenilor ลi sฤ construiascฤ naลฃiuni cu familii „sฤnฤtoase ลi numeroase”. Metodele folosite au fost diverse, de la politici de sฤnฤtate ลi igienฤ publicฤ pânฤ la sterilizarea sau eliminarea oamenilor cu gene „defecte”. Eugenismul, pe scurt, se ocupฤ de îmbunฤtฤลฃirea fondului genetic al populaลฃiei.
Citeลte ลi Eugenismul – realitatea uitatฤ din interbelicul românesc
În România perioadei interbelice teoriile eugenice au reprezentat o preocupare principalฤ atât a oamenilor de ลtiinลฃฤ, cât ลi a guvernanลฃilor, spune Marius Turda. Miza era aceea de a crea naลฃiunea românฤ idealฤ. Specialiลtii încercau sฤ gฤseascฤ esenลฃa românului, aลa cฤ mฤsurau cutiile craniene, înฤlลฃimea, analizau culoarea ochilor ลi a pฤrului celor care aveau strฤmoลi români ลi le comparau cu cele ale altor etnii. Noile descoperiri ลtiinลฃifice în medicinฤ, biologie ลi geneticฤ, precum grupele de sânge, erau folosite în aceleaลi scopuri. Eugeniลtii ลi antropologii susลฃineau cฤ pe baza grupelor de sânge, de exemplu, se putea demonstra cฤ secuii ar fi români maghiarizaลฃi, iar „ลฃiganii”-asiatici, adicฤ „ne-români”. Printre rezultatele extreme ale acestui mod de a gândi politica prin utilizarea biologiei au fost ลi exterminarea evreilor ลi a populaลฃiei de etnie romฤ în perioada celui de-al doilea rฤzboi mondial, explicฤ profesorul.
În comunism nu s-a discutat deschis despre biopolitica, eugenismul sau rasismul românesc, considerate preocupฤri „burgheze” sau specifice regimului nazist. Mai târziu, cei care au studiat perioada interbelicฤ au ignorat la rândul lor subiectele ลi s-au concentrat pe câลฃiva scriitori de atunci, cum ar fi Eliade, Noica, Cioran sau Blaga. Este însฤ imposibil sฤ înลฃelegi cultura ลi politica din perioada interbelicฤ dacฤ ignori preocupฤrile eugenice ale vremii, considerฤ Marius Turda.
Începând din 2004, Marius Turda a publicat ลi editat numeroase studii despre eugenismul din Europa de Sud, Esticฤ ลi Centralฤ. În 2006 a înfiinลฃat o reลฃea internaลฃionalฤ de cercetare a istoriei eugenismului ลi a rasismului în Europa Centralฤ ลi de Est. Proiectul a avut atât de mult succes în comunitatea academicฤ încât din 2009 s-a extins ลi a început sฤ se ocupe cu istoria eugenismului ลi a rasismului la nivel mondial.
Deลi are zeci de articole ลi cฤrลฃi publicate la edituri sau în jurnale importante la nivel internaลฃional, lui Marius Turda i-a fost tradusฤ o singurฤ carte în limba românฤ. În prezent lucreazฤ la trei cฤrลฃi, una despre istoria ideii de rasฤ ลi „specific naลฃional” în România în perioada 1874-1974, una despre istoria eugenismul lui din Ungaria în perioada 1900-1919 (care va apฤrea anul urmฤtor) ลi o Enciclopedie a Eugenismului din Europa Centralฤ.
L.S. De ce aลฃi ales sฤ studiaลฃi eugenia ลi biopolitica?
M.T. Am ales eugenia ลi biopolitica în Europa de Est pentru cฤ în perioada în care îmi terminam eu doctoratul (2000-2003 n.r.) aceste subiecte nu erau cunoscute, nici în Vest, dar nici în ลฃฤrile respective din Europa de Est. Subiectul a fost tabu în perioada comunistฤ ลi post-comunistฤ.
Maria Bucur a publicat (în 2002, tradusฤ în românฤ în 2005 – n.r) o carte de cฤpฤtâi despre eugenis-mul românesc; mai exista o car-te despre eugenismul polonez publicatฤ de Magda Gawin, însฤ celelalte ลฃฤri din zonฤ nu au beneficiat de abordฤri similare.
Ceea ce este clar este cฤ toate aceste ลฃฤri au încercat în secolul XX sฤ creeze state moderne, omogene din punct de vedere etnic ลi naลฃiuni compuse din familii sฤnฤtoase ลi numeroase.
L.S. Care au fost particularitฤลฃile României?
M.T. Se poate vorbi de biopoliticฤ în România începând cu crearea României Mari în 1918. O particularitate a cazului românesc este aceea cฤ nu au existat legi care sฤ permitฤ sterilizฤrile eugenice ลi în masฤ, aลa cum s-a întâmplat în America, Geโโrmania, ลฃฤrile scandinave sau în cele baltice. Au existat însฤ sterilizฤri ilegale efectuate în spitale, mai ales în cazul celor cu afecลฃiuni psihice, ลi în închisori.
În România existau minoritฤลฃi naลฃionale, iar ideea de bazฤ era crearea unui stat ideal pentru o naลฃiune idealฤ: cea românฤ. În anii ’40 biopolitica a devenit politicฤ de stat, cu alte cuvinte România a introdus legi rasiale, cum ar fi legile antievreieลti, care prevedeau, printre altele, o definiลฃie pe bazฤ de „sânge” a românului. Unele idei eugenice ลi biopolitice au fost împrumutate din Italia fascistฤ ลi Germania nazistฤ; altele au fost rezultatul direct al naลฃionalismului românesc.
L.S. Pe ce criterii se fฤceau sterilizฤrile eugenice?
M.T. Sterilizarea eugenicฤ este sterilizarea fฤcutฤ cu scopul de a îm–piedica un individ sฤ transmitฤ mai departe bolile ereditare de care suferฤ, boli atât fizice, cât ลi psihice. În perioada interbelicฤ se credea despre multe boli „sociale”, precum alcoolismul sau pros–tituลฃia, cฤ sunt transmise ereditar.
L.S. Cine era românul?
M.T. Depinde cine era întrebat… Pentru un eugenist, românul era cel sau cea care vorbea româneลte, credea în tradiลฃiile româneลti ลi mai ales avea „sânge” românesc, adicฤ putea dovedi cฤ are o „moลtenire biologicฤ” româneascฤ – pฤrinลฃii, bunicii ลi strฤbunicii sฤi au fost români. În aceea perioadฤ au avut loc numeroase mฤsurฤtori antropologice, atât în comunitฤลฃile româneลti, cât ลi în cele ale minoritฤลฃilor etnice. Ideea de bazฤ era de a gฤsi „esenลฃa biologicฤ” a românului ลi a „celuilalt”. Ele presupuneau mฤsurarea cutiei craniene ลi a trฤsฤturilor fizionomice, mฤsurarea înฤlลฃimii, observarea culorii ochilor ลi a pฤrului ลi o analizฤ a grupelor de sânge. Exemple mai cunoscute sunt cercetฤrile fฤcute de Francisc Rainer în anii ’20 sau cele organizate de Gusti ลi echipele lui în anii ’30.
L.S. ลi restul, cei care nu se încadrau în „profilul” românului?
M.T. Ceilalลฃi, în viziunea eugeniลtilor, erau ori disgenici (presupune transmiterea unor gene slabe – n.r ), precum romii sau handicapaลฃii, ori inferiori, ca evrei ลi „ลฃiganii”; uneori chiar ลi maghiarii au fost consideraลฃi „inferiori” din punct de vedere rasial, datoritฤ originii lor asiatice. Sau puteau fi „superiori” precum cei din rasa arianฤ/
germanicฤ.
L.S. Cât de rฤspândit era euge-nismul în perioada interbelicฤ?
M.T. Discursul public despre eugenism a fost foarte rฤspândit, de la reviste de popularizare a ลtiinลฃei ลi medicinii pânฤ la reviste de interes general, expoziลฃii publice ลi conferinลฃe radio. Au existat reviste specifice dedicate eugenismului ลi se preda la universitฤลฃile din Bucureลti, Cluj ลi Iaลi.
Spre exemplu, expoziลฃia publicฤ din Parcul Carol din anul 1936 dedicatฤ copilului, organizatฤ de Fundaลฃia Principelui Mircea.Panouri ลi pavilioane tratau diferite subiecte legate de copil ลi familie, de la alฤptat pânฤ la educaลฃia eugenicฤ: pฤrinลฃii erau informaลฃi despre importanลฃa ereditฤลฃii, a bolilor congenitale, a bolilor venerice, despre importanลฃa familiei pentru stat ลi naลฃiune.
L.S. Daลฃi-mi un exemplu de mani-festare la nivel instituลฃional a eugenismului din România.
M.T. În 1927 apare prima societate de eugenie din România, fondatฤ la Cluj de Iuliu Moldovan, care deja în anii 1930 numฤra 300 de membri. În ’39 existau deja cinci societฤลฃi de eugenie în România, care erau unite într-o Federaลฃie a Societฤลฃilor de Eugenism. Acestea erau doar societฤลฃile româneลti. A existat însฤ un foarte puternic ลi extins eugenism german în Transilvania ลi Banat la fel cum a existat ลi un eugenism maghiar în Transilvania în perioada interbelicฤ.
L.S. Cu ce se ocupau societฤลฃile de eugenie?
M.T. Agenda de activitate era diversฤ: de la popularizarea eugeniei prin cursuri, conferinลฃe ลi expoziลฃii, pânฤ la presiune asupra puterii politice pentru introducerea anumitor legi, ajutor financiar oferit sฤtenilor, formarea de echipe de specialiลti în anumite domenii precum asistenลฃa socialฤ ลi organizarea de congrese internaลฃionale.
L.S. Ce consecinลฃe au avut eugenismul ลi biopolitica în România?
M.T. Unele consecinลฃe au fost pozitive, cum ar fi sistemul de sฤnฤtate din satele româneลti, creat în anii ’20 ลi ’30, politicile sanitare de vaccinare la sate, educarea sportivฤ a copiilor, lupta împotriva alcoolismului ลi bolilor venerice. De exemplu, Iuliu Moldovan a reuลit sฤ introducฤ ลi o Lege sanitarฤ modernฤ în 1930 cât era ministru al Sฤnฤtฤลฃii în guvernul ลฃฤrฤnesc. Alte consecinลฃe au fost negative, precum planurile de eliminare a minoritฤลฃilor etnice din poziลฃiile dominante în economie sau culturฤ. În aceastฤ categorie intrฤ ลi rasismul românesc din anii ’40 când legile rasiale antievreieลti au fost pe larg aplicate, iar ideile eugenice, mai ales cele de origine germanฤ, au devenit populare ลi în România.
L.S. Totuลi, chiar ลi astฤzi, fenomenul este foarte puลฃin abordat când se vorbeลte des-pre identitatea naลฃionalฤ din perioada interbelicฤ
M.T. Având în vedere obsesia cu specificul naลฃional în România este surprinzฤtor sฤ observi cฤ aproape toate discuลฃiile ลi cฤrลฃile scrise pe acest subiect evitฤ sฤ discute „corpul” naลฃiunii (adicฤ tema centralฤ a oricฤrui eugenism), ca ลi cum poporul ar fi doar o sumฤ de idei ลi nu de oameni reali care trฤiesc în condiลฃii reale. Nu avem încฤ un studiu complet sau o dezbatere publicฤ despre cum au gândit medicii, biologii, antropologii, statisticienii ลi alลฃi specialiลti români identitatea naลฃionalฤ în perioada interbelicฤ, de exemplu. În cฤrลฃile existente pe acest subiect dezbaterile despre identitatea naลฃionalฤ sunt vฤzute mai ales prin opera unor poeลฃi, literaลฃi sau a unor filozofi. În multe privinลฃe, perioada interbelicฤ este pentru majoritatea românilor doar Crainic, Blaga, Cioran, Eliade, Ionescu, Sebastian. Unii mai ลtiu de Gusti sau de Galopenลฃia. Nu se scrie însฤ despre Iuliu Moldovan, Herseni, Mฤnuilฤ, Iordache Fฤcฤoaru, Petre Râmneanลฃu, Ovidiu Comลia, Necrasov, ลi alte sute de profesori ลi cercetฤtori din universitฤลฃile ลi centrele de cercetare din perioada respectivฤ.
L.S. Ce consecinลฃe are reducerea perioadei interbelice la discuลฃia despre câลฃiva intelectuali?
M.T. Este imposibil sฤ înลฃelegi o culturฤ ลi politicile unui stat precum România în perioada 1918-1948 dacฤ îi citeลti doar pe Cioran, Eliade, Ionescu ลi Noica.
În ultimul timp se observฤ însฤ o deschidere mai largฤ cฤtre alte figuri importante din trecut. Sฤ sperฤm cฤ aceastฤ deschidere va conduce la discuลฃii mai cuprinzฤtoare despre perioada interbelicฤ ลi cultura românฤ în general.
L.S. În cazul rasismului sau al altor tipuri de discriminฤri se invocฤ argumentul „dovezilor ลtiinลฃifice”. Cum a ajuns ลtiinลฃa sฤ fie folositฤ ca instrument pentru legitimarea acestora?
M.T. Rasele nu au o realitate biologicฤ, adicฤ ลtiinลฃa nu a obลฃinut o dovadฤ biologicฤ cฤ ele existฤ. Rasele nu existฤ decât în minลฃile rasiลtilor. Pe de altฤ parte nu existฤ o ลtiinลฃฤ care sฤ fie „inocentฤ”. Multe descoperiri au fost folosite în scopuri politice – descoperirea grupelor de sânge, de exemplu.
L.S. Cum a fost folositฤ descoperirea grupelor de sânge în scop politic?
M.T. Se voia demonstrarea apartenenลฃei individului la anumite „rase”, începând din perioada primului rฤzboi mondial. Se credea cฤ fiecare „rasฤ” are un anumit grup de sânge. De exemplu, popoarele de origine asiaticฤ au mai mult sânge de grupa B, în vreme ce la popoarele de origine nord-europeanฤ predominฤ grupa A. Chiar dacฤ din punct de vedere al fizicului ลi caracteristicilor antropologice unii oameni par sฤ aparลฃinฤ aceluiaลi grup, analiza sângelui poate sฤ demonstreze cฤ ei de fapt au origini rasiale diferite, credeau cercetฤtorii vremii.
L.S. Care a fost situaลฃia în România?
M.T. În România interbelicฤ acest tip de argument s-a folosit mai ales pe comunitฤลฃile maghiare din secuime pentru a demonstra cฤ secuii sunt de fapt români maghiarizaลฃi, sau pe comunitฤลฃile „ลฃigฤneลti” pentru a demonstra originea lor asiaticฤ ลi astfel „neromâneascฤ”.
Mai exact, grupele de sânge ale românilor erau împฤrลฃite între A ลi B. Românii din zonele de munte aveau mai mult grupa de sânge A (aลa-zis „europeanฤ”) ลi mai puลฃin grupa de sânge B („asiaticฤ”). În zona de câmpie era invers. Explicaลฃia oferitฤ era cฤ cei din zonele de câmpie s-au amestecat mai mult cu alte „rase” ลi grupuri etnice de origine asiaticฤ, precum turcii ลi tฤtarii în Dobrogea sau ungurii în câmpia Transilvaniei. În cercetฤrile din anii ’20 ลi ’30, autori ca Gh. Popovici ลi Petre Râmneanลฃu au sugerat cฤ secuii aveau grupa de sânge diferitฤ de a celorlalลฃi unguri din Transilvania ลi din Ungaria, însฤ asemฤnฤtoare cu grupa de sânge a românilor din regiune. De aici ideea cฤ secuii ar fi la origine români care s-au maghiarizat.
CV
1992-1997: student la Facultatea de Istorie, Bucureลti, România
1997-2003: masterand ลi doctorand la Universitatea Central Europeanฤ (CEU), Ungaria ลi la Universitea Oxford, Anglia
2003-2004: profesor la University College London (UCL), Anglia
2006: înfiinลฃeazฤ Grupul de Cercetare a Istoriei Eugenismului ลi a Rasei, Anglia
2004-prezent: profesor Oxford Brookes University
2011-prezent: director al Institutului Cantemir de la Universitatea Oxford, Anglia