4.8 C
Bucureศ™ti
vineri, 18 octombrie 2024
AcasฤƒSportAtletismRomรขnia interbelicฤƒ รฎลŸi construia romรขnul perfect

Romรขnia interbelicฤƒ รฎลŸi construia romรขnul perfect

Românul era cel sau cea care vorbea româneลŸte, credea în tradiลฃiile româneลŸti ลŸi mai ales avea „sânge” românesc, adicฤƒ putea dovedi cฤƒ are o „moลŸtenire biologicฤƒ” româneascฤƒ – pฤƒrinลฃii, bunicii ลŸi strฤƒbunicii sฤƒi au fost români.

Marius Turda a plecat din ลฃarฤƒ fiindcฤƒ nu credea cฤƒ va putea cerceta aici „ce subiect dorea ลŸi cum îลŸi dorea”. E vorba de biopoliticฤƒ ลŸi una dintre ramurile ei, eugenismul. Biopolitica cuprinde teoriile care îลŸi propun sฤƒ facฤƒ societatea mai bunฤƒ prin „ingineria” socialฤƒ ลŸi biologicฤƒ a populaลฃiei. Adicฤƒ sฤƒ diminueze defectele fizice ลŸi psihice ale cetฤƒลฃenilor ลŸi sฤƒ construiascฤƒ naลฃiuni cu familii „sฤƒnฤƒtoase ลŸi numeroase”. Metodele folosite au fost diverse, de la politici de sฤƒnฤƒtate ลŸi igienฤƒ publicฤƒ pânฤƒ la sterilizarea sau eliminarea oamenilor cu gene „defecte”. Eugenismul, pe scurt, se ocupฤƒ de îmbunฤƒtฤƒลฃirea fondului genetic al populaลฃiei.

CiteลŸte ลŸi Eugenismul – realitatea uitatฤƒ din interbelicul românesc

În România perioadei interbelice teoriile eugenice au reprezentat o preocupare principalฤƒ atât a oamenilor de ลŸtiinลฃฤƒ, cât ลŸi a guvernanลฃilor, spune Marius Turda. Miza era aceea de a crea naลฃiunea românฤƒ idealฤƒ. SpecialiลŸtii încercau sฤƒ gฤƒseascฤƒ esenลฃa românului, aลŸa cฤƒ mฤƒsurau cutiile craniene, înฤƒlลฃimea, analizau culoarea ochilor ลŸi a pฤƒrului celor care aveau strฤƒmoลŸi români ลŸi le comparau cu cele ale altor etnii. Noile descoperiri ลŸtiinลฃifice în medicinฤƒ, biologie ลŸi geneticฤƒ, precum grupele de sânge, erau folosite în aceleaลŸi scopuri. EugeniลŸtii ลŸi antropologii susลฃineau cฤƒ pe baza grupelor de sânge, de exemplu, se putea demonstra cฤƒ secuii ar fi români maghiarizaลฃi, iar „ลฃiganii”-asiatici, adicฤƒ „ne-români”. Printre rezultatele extreme ale acestui mod de a gândi politica prin utilizarea biologiei au fost ลŸi exterminarea evreilor ลŸi a populaลฃiei de etnie romฤƒ în perioada celui de-al doilea rฤƒzboi mondial, explicฤƒ profesorul.

 În comunism nu s-a discutat deschis despre biopolitica, eugenismul sau rasismul românesc, considerate preocupฤƒri „burgheze” sau specifice regimului nazist. Mai târziu, cei care au studiat perioada interbelicฤƒ au ignorat la rândul lor subiectele ลŸi s-au concentrat pe câลฃiva scriitori de atunci, cum ar fi Eliade, Noica, Cioran sau Blaga. Este însฤƒ imposibil sฤƒ înลฃelegi cultura ลŸi politica din perioada interbelicฤƒ dacฤƒ ignori preocupฤƒrile eugenice ale vremii, considerฤƒ Marius Turda.

Începând din 2004, Marius Turda a publicat ลŸi editat numeroase studii despre eugenismul din Europa de Sud, Esticฤƒ ลŸi Centralฤƒ. În 2006 a înfiinลฃat o reลฃea internaลฃionalฤƒ de cercetare a istoriei eugenismului ลŸi a rasismului în Europa Centralฤƒ ลŸi de Est. Proiectul a avut atât de mult succes în comunitatea academicฤƒ încât din 2009 s-a extins ลŸi a început sฤƒ se ocupe cu istoria eugenismului ลŸi a rasismului la nivel mondial.

DeลŸi are zeci de articole ลŸi cฤƒrลฃi publicate la edituri sau în jurnale importante la nivel internaลฃional, lui Marius Turda i-a fost tradusฤƒ o singurฤƒ carte în limba românฤƒ. În prezent lucreazฤƒ la trei cฤƒrลฃi, una despre istoria ideii de rasฤƒ ลŸi „specific naลฃional” în România în perioada 1874-1974, una despre istoria eugenismul lui din Ungaria în perioada 1900-1919 (care va apฤƒrea anul urmฤƒtor) ลŸi o Enciclopedie a Eugenismului din Europa Centralฤƒ. 

L.S. De ce aลฃi ales sฤƒ studiaลฃi eugenia ลŸi biopolitica?

M.T. Am ales eugenia ลŸi biopolitica în Europa de Est pentru cฤƒ în perioada în care îmi terminam eu doctoratul (2000-2003 n.r.) aceste subiecte nu erau cunoscute, nici în Vest, dar nici în ลฃฤƒrile respective din Europa de Est. Subiectul a fost tabu în perioada comunistฤƒ ลŸi post-comunistฤƒ.

Maria Bucur a publicat (în 2002, tradusฤƒ în românฤƒ în 2005 – n.r) o carte de cฤƒpฤƒtâi despre eugenis-mul românesc; mai exista o car-te despre eugenismul polonez publicatฤƒ de Magda Gawin, însฤƒ celelalte ลฃฤƒri din zonฤƒ nu au beneficiat de abordฤƒri similare.

Ceea ce este clar este cฤƒ toate aceste ลฃฤƒri au încercat în secolul XX sฤƒ creeze state moderne, omogene din punct de vedere etnic ลŸi naลฃiuni compuse din familii sฤƒnฤƒtoase ลŸi numeroase.

L.S. Care au fost particularitฤƒลฃile României?

M.T. Se poate vorbi de biopoliticฤƒ în România începând cu crearea României Mari în 1918. O particularitate a cazului românesc este aceea cฤƒ nu au existat legi care sฤƒ permitฤƒ sterilizฤƒrile eugenice ลŸi în masฤƒ, aลŸa cum s-a întâmplat în America, Geโ€‘โ€‘rmania, ลฃฤƒrile scandinave sau în cele baltice. Au existat însฤƒ sterilizฤƒri ilegale efectuate în spitale, mai ales în cazul celor cu afecลฃiuni psihice, ลŸi în închisori.

În România existau minoritฤƒลฃi naลฃionale, iar ideea de bazฤƒ era crearea unui stat ideal pentru o naลฃiune idealฤƒ: cea românฤƒ. În anii ’40 biopolitica a devenit politicฤƒ de stat, cu alte cuvinte România a introdus legi rasiale, cum ar fi legile antievreieลŸti, care prevedeau, printre altele, o definiลฃie pe bazฤƒ de „sânge” a românului. Unele idei eugenice ลŸi biopolitice au fost împrumutate din Italia fascistฤƒ ลŸi Germania nazistฤƒ; altele au fost rezultatul direct al naลฃionalismului românesc.

L.S. Pe ce criterii se fฤƒceau sterilizฤƒrile  eugenice?

M.T. Sterilizarea eugenicฤƒ este sterilizarea fฤƒcutฤƒ cu scopul de a îm–piedica un individ sฤƒ transmitฤƒ mai departe bolile ereditare de care suferฤƒ, boli atât fizice, cât ลŸi psihice. În perioada interbelicฤƒ se credea despre multe boli „sociale”, precum alcoolismul sau pros–tituลฃia, cฤƒ sunt transmise ereditar.

L.S. Cine era românul?

M.T. Depinde cine era întrebat… Pentru un eugenist, românul era cel sau cea care vorbea româneลŸte, credea în tradiลฃiile româneลŸti ลŸi mai ales avea „sânge” românesc, adicฤƒ putea dovedi cฤƒ are o „moลŸtenire biologicฤƒ” româneascฤƒ – pฤƒrinลฃii, bunicii ลŸi strฤƒbunicii sฤƒi au fost români. În aceea perioadฤƒ au avut loc numeroase mฤƒsurฤƒtori antropologice, atât în comunitฤƒลฃile româneลŸti, cât ลŸi în cele ale minoritฤƒลฃilor etnice. Ideea de bazฤƒ era de a gฤƒsi „esenลฃa biologicฤƒ” a românului ลŸi a „celuilalt”. Ele presupuneau mฤƒsurarea cutiei craniene ลŸi a trฤƒsฤƒturilor fizionomice, mฤƒsurarea înฤƒlลฃimii, observarea culorii ochilor ลŸi a pฤƒrului ลŸi o analizฤƒ a grupelor de sânge. Exemple mai cunoscute sunt cercetฤƒrile fฤƒcute de Francisc Rainer în anii ’20 sau cele organizate de Gusti ลŸi echipele lui în anii ’30.

L.S. ลži restul, cei care nu se încadrau în „profilul” românului?

M.T. Ceilalลฃi, în viziunea eugeniลŸtilor, erau ori disgenici (presupune transmiterea unor gene slabe – n.r ), precum romii sau handicapaลฃii, ori inferiori, ca evrei ลŸi „ลฃiganii”; uneori chiar ลŸi maghiarii au fost consideraลฃi „inferiori” din punct de vedere rasial, datoritฤƒ originii lor asiatice. Sau puteau fi „superiori” precum cei din rasa arianฤƒ/
germanicฤƒ.

L.S. Cât de rฤƒspândit era euge-nismul în perioada interbelicฤƒ?

M.T. Discursul public despre eugenism a fost foarte rฤƒspândit, de la reviste de popularizare a ลŸtiinลฃei ลŸi medicinii pânฤƒ la reviste de interes general, expoziลฃii publice ลŸi conferinลฃe radio. Au existat reviste specifice dedicate eugenismului ลŸi se preda la universitฤƒลฃile din BucureลŸti, Cluj ลŸi IaลŸi.

Spre exemplu, expoziลฃia publicฤƒ din Parcul Carol din anul 1936 dedicatฤƒ copilului, organizatฤƒ de Fundaลฃia Principelui Mircea.Panouri ลŸi pavilioane tratau diferite subiecte legate de copil ลŸi familie, de la alฤƒptat pânฤƒ la educaลฃia eugenicฤƒ: pฤƒrinลฃii erau informaลฃi despre importanลฃa ereditฤƒลฃii, a bolilor congenitale, a bolilor venerice, despre importanลฃa familiei pentru stat ลŸi naลฃiune.

L.S. Daลฃi-mi un exemplu de mani-festare la nivel instituลฃional a eugenismului din România.

M.T. În 1927 apare prima societate de eugenie din România, fondatฤƒ la Cluj de Iuliu Moldovan, care deja în anii 1930 numฤƒra 300 de membri. În ’39 existau deja cinci societฤƒลฃi de eugenie în România, care erau unite într-o Federaลฃie a Societฤƒลฃilor de Eugenism. Acestea erau doar societฤƒลฃile româneลŸti. A existat însฤƒ un foarte puternic ลŸi extins eugenism german în Transilvania ลŸi Banat la fel cum a existat ลŸi un eugenism maghiar în Transilvania în perioada interbelicฤƒ.

L.S. Cu ce se ocupau societฤƒลฃile de eugenie?

M.T. Agenda de activitate era diversฤƒ: de la popularizarea eugeniei prin cursuri, conferinลฃe ลŸi expoziลฃii, pânฤƒ la presiune asupra puterii politice pentru introducerea anumitor legi, ajutor financiar oferit sฤƒtenilor, formarea de echipe de specialiลŸti în anumite domenii precum asistenลฃa socialฤƒ ลŸi organizarea de congrese internaลฃionale.

L.S. Ce consecinลฃe au avut eugenismul ลŸi biopolitica în România?

M.T. Unele consecinลฃe au fost pozitive, cum ar fi sistemul de sฤƒnฤƒtate din satele româneลŸti, creat în anii ’20 ลŸi ’30, politicile sanitare de vaccinare la sate, educarea sportivฤƒ a copiilor, lupta împotriva alcoolismului ลŸi bolilor venerice. De exemplu, Iuliu Moldovan a reuลŸit sฤƒ introducฤƒ ลŸi o Lege sanitarฤƒ modernฤƒ în 1930 cât era ministru al Sฤƒnฤƒtฤƒลฃii în guvernul ลฃฤƒrฤƒnesc. Alte consecinลฃe au fost negative, precum planurile de eliminare a minoritฤƒลฃilor etnice din poziลฃiile dominante în economie sau culturฤƒ. În aceastฤƒ categorie intrฤƒ ลŸi rasismul românesc din anii ’40 când legile rasiale antievreieลŸti au fost pe larg aplicate, iar ideile eugenice, mai ales cele de origine germanฤƒ, au devenit populare ลŸi în România.

L.S. TotuลŸi, chiar ลŸi astฤƒzi, fenomenul este foarte puลฃin abordat când se vorbeลŸte des-pre identitatea naลฃionalฤƒ din perioada interbelicฤƒ

M.T. Având în vedere obsesia cu specificul naลฃional în România este surprinzฤƒtor sฤƒ observi cฤƒ aproape toate discuลฃiile ลŸi cฤƒrลฃile scrise pe acest subiect evitฤƒ sฤƒ discute „corpul” naลฃiunii (adicฤƒ tema centralฤƒ a oricฤƒrui eugenism), ca ลŸi cum poporul ar fi doar o sumฤƒ de idei ลŸi nu de oameni reali care trฤƒiesc în condiลฃii reale. Nu avem încฤƒ un studiu complet sau o dezbatere publicฤƒ despre cum au gândit medicii, biologii, antropologii, statisticienii ลŸi alลฃi specialiลŸti români identitatea naลฃionalฤƒ în perioada interbelicฤƒ, de exemplu. În cฤƒrลฃile existente pe acest subiect dezbaterile despre identitatea naลฃionalฤƒ sunt vฤƒzute mai ales prin opera unor poeลฃi, literaลฃi sau a unor filozofi. În multe privinลฃe, perioada interbelicฤƒ este pentru majoritatea românilor doar Crainic, Blaga, Cioran, Eliade, Ionescu, Sebastian. Unii mai ลŸtiu de Gusti sau de Galopenลฃia. Nu se scrie însฤƒ despre Iuliu Moldovan, Herseni, Mฤƒnuilฤƒ, Iordache Fฤƒcฤƒoaru, Petre Râmneanลฃu, Ovidiu ComลŸia, Necrasov, ลŸi alte sute de profesori ลŸi cercetฤƒtori din universitฤƒลฃile ลŸi centrele de cercetare din perioada respectivฤƒ.

L.S. Ce consecinลฃe are reducerea perioadei interbelice la discuลฃia despre câลฃiva intelectuali?

M.T. Este imposibil sฤƒ înลฃelegi o culturฤƒ ลŸi politicile unui stat precum România în perioada 1918-1948 dacฤƒ îi citeลŸti doar pe Cioran, Eliade, Ionescu ลŸi Noica.

În ultimul timp se observฤƒ însฤƒ o deschidere mai largฤƒ cฤƒtre alte figuri importante din trecut. Sฤƒ sperฤƒm cฤƒ aceastฤƒ deschidere va conduce la discuลฃii mai cuprinzฤƒtoare despre perioada interbelicฤƒ ลŸi cultura românฤƒ în general.

L.S. În cazul rasismului sau al altor tipuri de discriminฤƒri se invocฤƒ argumentul „dovezilor ลŸtiinลฃifice”. Cum a ajuns ลŸtiinลฃa sฤƒ fie folositฤƒ ca instrument pentru legitimarea acestora?

M.T. Rasele nu au o realitate biologicฤƒ, adicฤƒ ลŸtiinลฃa nu a obลฃinut o dovadฤƒ biologicฤƒ cฤƒ ele existฤƒ. Rasele nu existฤƒ decât în minลฃile rasiลŸtilor. Pe de altฤƒ parte nu existฤƒ o ลŸtiinลฃฤƒ care sฤƒ fie „inocentฤƒ”. Multe descoperiri au fost folosite în scopuri politice – descoperirea grupelor de sânge, de exemplu.

L.S. Cum a fost folositฤƒ descoperirea grupelor de sânge în scop politic?

M.T. Se voia demonstrarea apartenenลฃei individului la anumite „rase”, începând din perioada primului rฤƒzboi mondial. Se credea cฤƒ fiecare „rasฤƒ” are un anumit grup de sânge. De exemplu, popoarele de origine asiaticฤƒ au mai mult sânge de grupa B, în vreme ce la popoarele de origine nord-europeanฤƒ predominฤƒ grupa A. Chiar dacฤƒ din punct de vedere al fizicului ลŸi caracteristicilor antropologice unii oameni par sฤƒ aparลฃinฤƒ aceluiaลŸi grup, analiza sângelui poate sฤƒ demonstreze cฤƒ ei de fapt au origini rasiale diferite, credeau cercetฤƒtorii vremii.

L.S. Care a fost situaลฃia în România?

M.T. În România interbelicฤƒ acest tip de argument s-a folosit mai ales pe comunitฤƒลฃile maghiare din secuime pentru a demonstra cฤƒ secuii sunt de fapt români maghiarizaลฃi, sau pe comunitฤƒลฃile „ลฃigฤƒneลŸti” pentru a demonstra originea lor asiaticฤƒ ลŸi astfel „neromâneascฤƒ”.

Mai exact, grupele de sânge ale românilor erau împฤƒrลฃite între A ลŸi B. Românii din zonele de munte aveau mai mult grupa de sânge A (aลŸa-zis „europeanฤƒ”) ลŸi mai puลฃin grupa de sânge B („asiaticฤƒ”). În zona de câmpie era invers. Explicaลฃia oferitฤƒ era cฤƒ cei din zonele de câmpie s-au amestecat mai mult cu alte „rase” ลŸi grupuri etnice de origine asiaticฤƒ, precum turcii ลŸi tฤƒtarii în Dobrogea sau ungurii în câmpia Transilvaniei. În cercetฤƒrile din anii ’20 ลŸi ’30, autori ca Gh. Popovici ลŸi Petre Râmneanลฃu au sugerat cฤƒ secuii aveau grupa de sânge diferitฤƒ de a celorlalลฃi unguri din Transilvania ลŸi din Ungaria, însฤƒ asemฤƒnฤƒtoare cu grupa de sânge a românilor din regiune. De aici ideea cฤƒ secuii ar fi la origine români care s-au maghiarizat.  

CV

1992-1997: student la Facultatea de Istorie, BucureลŸti, România

1997-2003: masterand ลŸi doctorand la Universitatea Central Europeanฤƒ (CEU), Ungaria ลŸi la Universitea Oxford, Anglia

2003-2004: profesor la University College London (UCL), Anglia

2006: înfiinลฃeazฤƒ Grupul de Cercetare a Istoriei Eugenismului ลŸi a Rasei, Anglia

2004-prezent: profesor Oxford Brookes University 

2011-prezent: director al Institutului Cantemir de la Universitatea Oxford, Anglia

Cele mai citite

Cazinoul din Constanศ›a รฎntredeschide uศ™a, dupฤƒ 4 ani de reabilitare

Toate elementele decorative vor arฤƒta la fel ca acum 100 de ani, spun constructorii, pentru cฤƒ sunt refฤƒcute dupฤƒ modelul original. Deศ™i la รฎnceputul anului,...

Cazinoul din Constanศ›a รฎntredeschide uศ™a, dupฤƒ 4 ani de reabilitare

Toate elementele decorative vor arฤƒta la fel ca acum 100 de ani, spun constructorii, pentru cฤƒ sunt refฤƒcute dupฤƒ modelul original. Deศ™i la รฎnceputul anului,...

Metamorfoza Parcului Grozฤƒveศ™ti va costa 24 de milioane de lei

Cele trei hectare de teren vor fi transformate รฎntr-o โ€œoazฤƒ de verdeaศ›ฤƒโ€, promit autoritฤƒศ›ilor Terenul va fi refฤƒcut complet, cu spaศ›ii verzi, terenuri de joacฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ