16.4 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBăncile concediază agresiv şi în 2013. Se angajează însă…roboţi

Băncile concediază agresiv şi în 2013. Se angajează însă…roboţi

Băncile au ajuns, în principal, spaţii de plătit rate şi facturi iar în condiţiile în care peste 17% din totalul creditelor la nivel de sistem sunt neperformante, tăierea costurilor a devenit o prioritate. La începutul anului, un articol din Capital făcea bilanţul concedierilor anunţate şi ajungea la 5.000 la principalele bănci. BCR care deţine 20% din piaţă a anunţat deja că în primele 9 luni personalul său a scăzut cu aproape 10% (de la 8400 la 7600, în condiţiile în care la sfârşitul lui 2008, în bancă lucrau 10.000 oameni). Sunt vizaţi în principal operatorii de ghişeu, de call-center, agenţii de vânzări (oricum puţini clienţi mai doresc credite). Miercuri, BCR anunţa că a investit 2 miloane de euro achiziţionând 400 de ghişee automate unde clienţii pot plăti ratele la credite si facturi. Cum în cazul acestora, oficialii BCR se laudă că se reduce costul unei operaţiuni de la 4 minute la ghişeul clasic la numai 40 de secunde la cel automat, e de la sine înţeles ce se va întâmpla cu o parte dintre casieri (BCR a introdus de asemenea automate pentru schimbul valutar iar Multimate pentru plăţi de facturi, transferuri, etc se găsesc şi la ING, BRD, Raiffeisen, etc). „Serviciile de casierie sunt oricum de domeniul trecutului” spune Ionuţ Stănimir, şeful departamentului de comunicare, insistând însă că o parte dintre angajaţii la care banca renunţă sunt fie recalificaţi fie plasaţi în serviciile externalizate. Ne vine greu să credem însă că un casier de 50 de ani va putea fi convertit în bancher de investiţii sau depanator de ATM-uri.

 

Ai datorii la bancă? Apasă tasta 1

„Dacă ai un credit la Bancpost pentru care te confrunţi cu probleme la plata ratelor, apasă tasta 1. Pentru a face o plată de…” am auzit într-o zi răspunzând la telefon. Fostul titular al numărului este probabil restaţier la Bancpost şi mă trezesc sunat din vreme în vreme de câte un funcţinar mai zelos deşi am tot explicat că nu sunt domana Marin. Iată că roboţii au început să facă treaba recuperatorilor. Vom avea peste puţină vreme şi roboţi agenţi de vânzări care explică şi oferta băncii (ca la companiile de telefonie), sunt deja ATM-uri care fac schimb valutar, transferuri între conturi, plăţi de facturi, etc. La ce bun să mai ţii toată reţeaua, cu costurile aferente din chirii şi salarii? Din acest motiv este atâta agresivitate pe canalele de vânzări pentru internet-banking, clienţii care fac operaţiuni de acasă reduc involuntar schema de personal a băncii. Speranţe? Nici vorbă! „Restructurarea sistemului bancar prin închideri de sucursale şi disponibilizare de personal este un proces aflat la început şi care va continua în 2013 într-un ritm cel puţin similar celui din acest an, spunea miercuri preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Gheţea. ” Să nu uităm că sistemul bancar, dacă ne uităm la total, este neprofitabil sau are un profit foarte subţire. Ca atare trebuie găsite soluţii de eficientizare” . Acesta a explicat că în cazul CEC, banca pe care o conduce, restructurarea a început acum 4-5 ani, perioadă în care reţeaua băncii a coborât de 1.415 unităţi la circa 1.150.

Cele mai citite

Anchetă Liban: Dispozitivele de comunicații au fost piratate înainte de intrarea în țară

O anchetă preliminară a autorităţilor libaneze arată că pagerele, staţii portabile de emisie-recepţie şi alte dispozitive de transmisie ale Hezbollah care au explodat în...
Ultima oră
Pe aceeași temă