3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSpecialFOTO| Diavoli pe patru roţi la Exporom Auto Show/4Tuning FEST

FOTO| Diavoli pe patru roţi la Exporom Auto Show/4Tuning FEST

Maşini desprinse parcă din franciza „Need for Speed” îşi turează motoarele la maximum în acest week-end la ultimul şi unul dintre cele mai importante evenimente auto din acest an. Dedicat tuningului auto evenimentul aduce laolaltă la prima sa ediţie „Exporom Auto Show” şi „4Tuning FEST”.

Prima zi a evenimentului, 12 octombrie, a debutat cu surprize pentru vizitatori. Alături de dubiţa mai zgomotoasă ca un avion Boeing, tunerii au oferit mici spectacole cu „discotecile” lor pe patru roţi. Tot mai multe maşini tunate sunt dotate cu sisteme audio din ce în ce mai sofisticate, cum ar fi staţie pentru DJ sau lasere, disponibile pe maşinile de la salonul auto.

În salon sunt expuse alături de maşinile tunate şi modele produse în ediţie limitată, precum un Cadillac din 1959, un model asemănător aparţinând şi lui Elvis Presley. De asemeni dealerii auto Eurial Invest şi Ţiriac Auto completează expoziţia cu brandurile comercializate. O altă apariţie o este maşina 100% electrică de la producătorul Mia Electric, importată de E-motion Electric.

Tot în cadrul primei zile a mai avut loc o conferinţă cu tema siguranţa în trafic, susţinută de Poliţia Română şi fostul campion la raliuri, Titi Aur. Conform reprezentantului I.G.P.R. circa 2000 de persoane şi-au pierdut vieţile pe şoselele României în 2011. Evenimentul se încheie pe 14 octombrie, iar vizitatorii pot folosi microbuzele gratuite puse la dispoziţie de organizatori pe ruta Exporom – staţia de metrou Republica.

Diavolul se tunează de la…

Pasionaţii de tuning din România nu sunt foarte mulţi la număr, poate câteva sute, având în vedere că nu există o înregistrare oficială a lor, însă ceea ce fac ei poate fi deseori considerată artă în domeniul auto. Investiţiile făcute de tuneri sunt atât materiale cât şi sentimentale. „Am un Volkswagen Beetle pe care l-am salvat acum câţiva ani de la casare. Investiţia în tunarea unei astfel de maşini poate pleca de la 5000 de euro şi poate ajunge până la 20.000”, ne spune Alex Budan, proprietarul unuei „broscuţe” simpatice care a câştigat două premii de frumuseţe în România.

Un tânăr din Constanţa, membru al Inferno Motor Sport, a venit la salon pe ultima sută de metri, ultimele finisaje terminându-le chiar ieri, însă maşina sa artă uimitor. Cu greu îţi poţi da seama că deţine o veche Dacia SuperNova pentru că pare mai de grabă că un diavol roşu-metalizat, cu o privire infricoşătoare s-a ascuns în maşina sa, probabil speriat de exploziile care ies din sistemul de evacuare al unui bolid de alături. Spune că pasiunea pentru Dacia sa, pe care a botezat-p SupraNova, l-a costat câteva mii de euro, fiind însă ajutat la tunarea maşinii şi de amicii săi.

În România tunerii mari pot fi număraţi pe degete, atât criza cât şi interesul mai scăzut pentru acest domeniu ducând la o dezvoltare a firnelor care fac tuning cu frâna trasă. Însă în primul rând este vorba de pasiune. Iar Cosmin Iordache, care acum are 26 de ani, însă a început să tuneze maşini la 18 ani, şi-a construit până acum una dintre cele mai importante firme de tuning din ţară, Customs Wheels. Spune că este nevoit să se dezvolte şi în alte direcţii, cum ar fi partea de servicii, deoarece nu sunt tot timpul mulţi doritori care să-şi tuneze maşina sau care să apeleze la tunerii profesionişti. „Unii preferă piesele contrafăcute din ţări precum Turcia. Nu înţeleg ce înseamnă să ai componente uşoare din materiale de calitate. Ca şi firmă nu poţi trăi doar din vânzarea de tuning.” Mai spune că nu sunt multe persoane care să-şi permită un bodykit de câteva zeci de mii de euro.

Însă orice tuner are nevoie de echipamente care nu pot fi găsite la orice magazin auto. În România piaţa destinată tuningului auto ajunge la câteva milioane de euro, cu toate că o estimare exactă este greu de făcut, după cum declară Remus Nedelcu, director de vânzări la Boissigny Auto Distribution, importator al jantelor O.Z. Printre tunerii de marcă la salonul auto sunt şi unii de talie europeană, precum Hertz.

Printre condimentele salonului auto: automobilul electric şi maşina lui Elvis

(Citeşte în pagina următoare)


Maşini retro, masive, americane, însetate de benzină, care după recondiţionare ajung să coste câteva zeci de mii de euro pot sta sub acelaşi acoperiş cu micuţa citadină electrică. Modelele exclusiviste, precum cele de la GM sau Cadillac, spun istorie, în timp ce modelul de la Mia anunţă viitorul.

Un Cadillac Eldorado din 1959, ediţie limitată, este unul dintre puţinele modele care se mai regăsesc azi în lume. Unul asemănător a avut şi Elvis. „Încă de pe atunci modelul era dotat cu servodirecţie şi sisteme electrice”, spune Chirea Dumitru, administratorul Dimos, importator de maşini exclusiviste. Spune că acest model va fi vândut lunile următoare într-o licitaţie şi că preţul unui astfel de model poate porni de la circa 50.000 de euro şi poate depăşi 100.000.

Masivele americane par să spună povestea gloriei care a fost Detroit-ul odată. Parcă şi hostesele le îndrăgesc mai mult, ca şi cum ar fi pentru ultima dată, poate pentru că numărul acestor maşini va fi din ce în ce mai mic, până când va domina automobilul electric.

Însă acest viitor pare destul de îndepărtat cu toate reglementările impuse de UE, printre care şi rambursări. În România statul rambursează circa 3600 de euro proprietarilor de automobile electrice, însă există proiecte prin care se urmăreşte ridicarea acestei cote la nivelul european de circa 6000 de euro. „Anul acesta s-au vândut în România mai puţin de 20 de maşini electrice, faţă de Franţa unde numărul acestora a ajuns la 1600, deşi în urmă cu trei ani era de zeci de ori mai mic”, spune Liviu Rogojinaru, proprietarul E-Motion Electric.

Rogojinaru a mai declarat că a purtat discuţii cu primarul Capitalei, Sorin Oprescu, pentru dezvoltarea unei infrastructuri pentru maşinile electrice, bazată pe staţii de reîncărcare, însă că până acum nu s-a concretizat nimic în acest sens.

Vizitatorii salonului auto pot testa bicicletele electrice importate de E-Motion Electric. Pentru preţuri începând de la 1300 de euro bicicleta se poate transforma foarte uşor într-un mic scuter electric, cu toate că pentru a rămâne în limitele legale viteza nu va depăşi 30-40 km/h. „Exporom Auto Show şi 4Tuning FEST” expune mai mult de 150 de automobile în perioada 12-14 octombrie. Evenimentul ar putea fi continuat şi în anii următori, iar cel mai probabil va rămâne unul de toamnă.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă