17.1 C
București
joi, 31 octombrie 2024
AcasăSpecialCum amenajăm camera copilului

Cum amenajăm camera copilului

Designer Irina Constantin (tel.: 0744.679.455; email: irina@knoxdesign.ro), care a amenajat zeci de camere de copil, ne împărtăşeşte mai multe trucuri, ponturi şi recomandări pe această temă.

Apelăm la un designer pentru ­amenajarea camerei copilului?

I.C.:De fapt întrebarea corectă este: ­părintele îşi cunoaşte cel mai bine copilul sau, mai degrabă, îşi face o ­imagine personală, idealizată ­despre el, aşa cum ar vrea să îl vadă? Ne vedem copiii ­viitori doctori, cântăreţi, fotbalişti… În realitate asta se văd şi ei?, asta îşi doresc? Camera ­copilului nu este o prelungire a locuinţei ­părinţilor, nu trebuie să fie în aceeaşi notă cromatică. Aţi amenajat ­totul minimalist, cu tonuri de bej şi ­maron. Nu este necesar să continuaţi tot aşa şi în camera copilului. Ea este ­independentă. Este casa lui şi deci trebuie amenajată special pentru el. Dacă înţelegeţi acest lucru, puteţi face singuri decorul, dacă nu, mai bine apelaţi la un specialist.

Puteţi să ne faceţi o listă cu lucrurile care nu trebuie să lipseasă din camera ­viitorului bebeluş?

I.C.: Pătuţ, zonă înfăşat, coş gunoi, ­fotoliu, şezlong alăptare, zonă de joacă/ţarc pe jos, jucării (doar în rafturi), coşuri, depozitare haine/dressing, pătuţ copil cu reglaj pe înălţime, cădiţa (nu e neapărat necesară), jocuri/culori/interactivitate, pardoseală caldă.

Cum amenajăm camera copilului în funcţie de vârsta lui?

I.C.: Copilul până la vârsta de 3 ani ani deşi are preferinţe, nu şi le poate exprima – trebuie să le ghicim în funcţie de modul său de manifestare. Oricum, copilul nu trebuie să doarmă cu noi în cameră. Chiar dacă doarme, după perioada de alăptare trebuie mutat. Mutare categorică, iar amenajarea trebuie să îl ajute să se desprindă de fusta mamei, chiar dacă invocă coşmaruri, tristeţi ca să se reîntoarcă în patul matrimonial.

Amenajările pentru preşcolari (3-6 ani) implică următoarele recomandări: pătuţul tip leagăn se schimbă cu un pat reglabil pe lungime – deja se pot alege forme mai complexe (suspendat, în formă de căsuţă, pantof, maşină, cu tobogan etc.), locul de joacă este cât mai mare, depozitarea simplă pentru jucării (sertare în care se aruncă uşor), mini bibliotecă pentru cărţi cu imagini, eventual sonorizare/tv & dvd în cameră, măsuţă şi scaunele pentru bricolaj – se vor observa acum aptitudinile precum şi preferinţa pentru anumite jucării – maşinuţe/trenuleţe/păpuşi/pluşuri etc., este un copil introvertit sau extrovertit? Îi place să se joace într-un grup sau se retrage? Are preferinţe pentru anumite sporturi? La ce desene animate se uită? Deja se pot alege pereţi coloraţi pe o tematică preferată – de aşteptat să se schimbe cam o dată pe an sau la 2 ani. Puteţi alege autocolante amuzante, dacă are înclinaţii spre desen alegeţi un colţ/perete/uşă pe care să se poată desena şi cumpăraţi tablă sau vopsea specială pe care se poate scrie. Amenajarea camerei de şcolar (6-12 ani) implică existenţa unui birou(calculator/imprimantă/bibiliotecă, patul se poate schimba cu o canapea extensibilă, ­dormitorul devine miniliving, deja începe să se întâlnească cu prieteni, colegi de joacă, ceea ce implică jocuri, ­console. Trebuie să îi oferiţi mai multă încredere, independenţă şi intimitate. Dacă până acum aţi ţinut sau nu cont de preferinţele lui, de data această chiar trebuie să le puneţi în practică.

Amenajarea camerei adolescentului (mai mare de 12 ani): camera devine o minigarsonieră, puteţi încerca amenajări simpatice, trendy – contează imaginea, trebuie să fie cool (pot fi folosite afişe). Ce muzică ascultăm? La ce filme/jocuri ne uităm? O idee bună este să amenajaţi şi o mini bucătărie (frigider – microunde). Devin necesare o baie proprie, dressing, poate chiar şi măsuţă de machiaj (?). Mansarda sau demisolul pot reprezenta spaţii ­versatile care pot fi dedicate cu succes copiilor. Dacă avem 2 sau mai mulţi copii – pot fi zone comune de joacă/hobby sau împărţite între joacă şi zonă de bibliotecă şi studiu.

Ce recomandări ne puteţi da privitor la ­decorare, alegerea paletei de culori?

I.C.: Nu alegeţi amenajarea standard, nu faceţi din ea un stereotip: e fetiţă, amenajăm roz, e băiat, bleu. Ghidaţi-vă după stilul copilului vostru. Poate că ei nu îi place roz sau nu se visează o prinţesă. Poate că îi plac peştii şi i s-ar potrivi o cameră inspirată din viaţa marină.

Poate băiatului îi place Spiderman şi a făcut o fixaţie cu asta. Ce e rău în asta? Da, la anul o să îi placă altceva, într-adevăr… Ce contează? Să rezugrăviţi un perete este o investiţie minimă comparativ cu faptul că îi creaţi copilului un univers personal care să îl reprezinte.

Dacă nu ştiţi încă ce anume s-ar potrivi, gândiţi-vă la o temă în care s-ar simţi bine. Camera este o scenă în care el este actorul principal. Ce i-ar plăcea să îşi imagineze când se joacă? Un război cu roboţi? O fermă a animalelor? O grădină zoologică? Un vapor? Avioane? Fluturaşi?

Dar cum descoperim preferinţele copilului?

I.C.: Fiţi creativi alături de copilul vostru, amenajaţi camera împreună cu el, rugaţi-l să vi-o deseneze. Ce fel de jucării preferă? Întreabaţi-l la ce desene se uită şi oferiţi măcar jumătate de oră să vă uitaţi împreună cu el – veţi descoperi cu ce gen de personaj se identifică…

Ce muzică ascultă? Ce înclinaţii are? Cântă? Dacă da, puteţi să îi pregătiţi o instalaţie de karaoke (ps2), măcar sonorizare. Dacă îi place să deseneze, pregătiţi un palier, oglinzi, tv, dacă observaţi că decupează, bricolează, pregătiţi-i un mini atelier cu măsuţă de lucru, lipici, cutiuţe, scule şi acceosorii, dacă îi place să picteze, cumpăraţi şevalet şi culori, dacă observaţi că îi place să construiască, o masă de construcţii (lego sau machete) precum şi rafturi de expus vor fi binevenite iar pentru puzzle este necesară o masă specială, tablouri.

În toate situaţiile apreciaţi realizările lor. Expuneţi-le. ­Mândriţi-vă cu ele. Decoraţi camera cu ele – diplome, picturi, colaje, poze – îl vor face să se simtă iubit, apreciat, fericit, acasă.

Nu interziceţi! Mulaţi-vă pe dorinţele lui, adaptaţi-le dacă consideraţi că sunt ­deplasate sau nepotrivite. Puteţi face ­concesii dar fără să exageraţi: îi place Steaua, nu înseamnă să îi amenajaţi toată camera în albastru şi roşu, dar puteţi să îi puneţi un tricou cu echipa preferată în ramă sau să folosiţi pe un perete un tapet în una dintre cele două culori. Oricum este foarte bine să practicaţi împreună diverse activităţi, bricolatul şi pictatul fiind unele dintre ele. Ajutorul în prepararea bucatelor sau pusul mesei este de asemenea ­deosebit de indicat.

Vopsele naturale şi aerisirea potrivită

Expunem câteva rezultate şi concluzii privitoare la aerul din camerele copiilor şi sănătatea acestora, în urma unei analize efectuate de firma Naturalpaint (www.naturalpaint.ro) ­asupra studiilor efectuate în Germania.

Copii petrec 80-90% din primii ani de viaţă în încăperi închise. Sunt prea puţin cunoscute însă efectele expunerii acestora la diverse pericole din aerul interior.

Copiii, mai ales nou născuţii, trebuie protejaţi de poluanţii din aer: emisiile de la automobile, dioxidul de sulf (gaz incolor, emis de centralele termoelectrice şi de industrie), smog – aceştia fiind recunoscuţi ca factori de risc potenţial pentru astm şi bronşită la copii.

Aerul din casele noastre poate să conţină diferite tipuri de compuşi organici volatili (COV) din diverse surse: materiale de construcţii, produse casnice, produse de curăţenie sau activităţi umane.

Concentraţia de COV este semnificativ mai ridicată în camerele proaspăt vopsite iar aceşti compuşi sunt emişi şi de produsele de curăţenie. Fumul de ţigară este sursa cea mai importantă de contaminare a aerului din interior iar calitatea aerului poate fi influenţată negativ şi de covor şi chiar de materialele de ambalare.

Expunerea bebeluşilor la fumul de ţigară în perioada pre şi postnatală conduce (sau cel puţin creşte riscul) la îmbolnăviri la nivelul căilor respiratorii, chiar în primii ani de viaţă. Mai puţin cunoascut este efectul compuşilor chimici asupra sănătăţii copilului. Studii încă din 1997 din Germania arătă că expunerea la emisiile din vopselele lavabile e strâns legată de apariţia problemelor de astm la copii, dar şi de reacţii inflamatorii la căile respiratorii ale adulţilor.

Un alt studiu a arătat că unele îmbolnăviri respiratorii la copiii de vârstă preşcolară se află în legătură strânsă cu expunerea lor la emisii din perioada prenatală.

Studiul LARS din Germania, publicat de Internaţional Journal of Hygiene and Environmental Health, analizează influenţa expunerii la substanţe chimice în locuinţe asupra sănătăţii copiilor, pe durata primilor ani de viaţă.

Studiul viza legătura între îmbolnăviri ­respiratorii şi expunerea copiilor la pericolele din aerul din încăperi (incluzând emisiile din vopsele, podele sau cauzate de fumat), în momentul naşterii, la vârsta de 6 luni şi la 1 an.

Au fost recoltate şi probe fizice din aerul dormitoarelor copiilor. O mixtură de 25 de compuşi organici volatili (COV) a fost măsurată în dormitoarele copiilor prin intermediul eşantionării pasive, pe o durată de 4 săptămâni după naştere. Informaţiile legate de zugrăveli interioare, covoare şi fumat au fost comparate cu măsurătorile de COV din apartamente.

Conform studiului, 67% dintre părinţi au declarat că au efectuat lucrări de reabilitare a locuinţei în timpul sarcinei. 37% dintre ei au cumpărat covoare noi, 52% au cumpărat mobilier nou, iar 48% dintre apartamente au fost proaspăt revopsite. 26% dintre părinţi fumează şi 40% deţin animale de companie.

Rezultate

S-a constatat o creştere a riscului de infecţii pulmonare la copiii cu vârsta de 6 săptămâni, dacă au avut loc lucrări de renovare, de refacere a pardoselii sau în urma zugrăvitului în timpul sarcinii.
Renovarea locuinţei la copiii cu vârsta de până la un an are şi ea o influenţă majoră negativă asupra sănătăţii.

Important de menţionat: o relaţie între factori precum praful casnic, polenul, ­animalele de companie (pisică) şi respiraţia şuierătoare nu a fost găsită la vârsta de 1 an.

Concluzii

Rezultatele studiului au subliniat faptul că expunerea copiilor la emisii chimice provenite din vopsele de interior şi fumat este strâns legată de infecţiile pulmonare cronice la copiii cu risc crescut de alergie.

Pentru prevenirea îmbolnăvirilor alergice, trebuie redusă la minimum expunerea la substanţe chimice din aerul ambiental, în perioada sarcinii, dar mai ales începând din momentul naşterii. Se recomandă utilizarea de vopsele de interior cu COV redus, sau vopsele naturale pentru interior, pe bază de var de exemplu şi aerisirea potrivită a camerei. În acelaşi timp, trebuie verificată compoziţia produselor de curăţenie, iar fumatul trebuie interzis.

Cele mai citite

Coșmar pentru FCSB! Darius Olaru s-a accidentat grav în derby-ul cu Dinamo

Darius Olaru s-a accidentat în minutul 10 al derby-ului Dinamo - FCSB, fiind înlocuit imediat. FCSB a avut un început dificil în meciul din Cupa...

Reacția lui Ciucă după declarațiile lui Ciolacu privind AUR: „Marcele, There can be only one”

Nicolae Ciucă reacționează după ce Marcel Ciolacu a semnat o hârtie potrivit căreia, dacă va ajunge președinte, nu va numi un premier AUR: „Marcele,...

Iranul are un sistem de apărare antiaerian similar Iron Dome. Ce tehnologii utilizează sistemul Zoubin

Iranul a dezvoltat, recent, sistemul antiaerian Zoubin, similar Iron Domului, folosind una dintre cele mai avansate tehnologii de apărare aeriană din dotarea armatei iraniene....
Ultima oră
Pe aceeași temă