Când francezii de la Citroën au anunţat că scot o linie premium numită DS, nimeni din România nu le-a acordat foarte mare atenţie. Mai încercaseră zona de-a lungul anilor, cu rezultate amestecate. Maşini excepţionale precum C6 au trecut din păcate neobservate de o piaţă obsedată de limuzinele germane. Totuşi, în doar doi ani, brandul DS a vândut în Europa 200.000 de exemplare, peste 4% din piaţa premium europeană! Iar ultimul venit în gamă, DS5, promite să mărească dramatic aceste cifre.
Arma principală a lui DS este designul. Francezii vorbesc despre DS5 ca fiind un exemplu de „haute-couture industrială”. L-ai vedea la o adică defilând pe un podium de modă undeva în Paris. L-ai putea vedea în acelaşi timp şi alături de cele mai extravagante concepte auto ale concurenţilor, cu deosebirea că DS5 e chiar maşina de serie! Totuşi, DS5 trebuie să atragă prin mult mai multe lucruri dacă vrea să convingă cumpărătorii să renunţe la a cumpăra un BMW, un Mercedes sau un Audi pentru a se orienta spre o maşină franţuzească.
Citroën DS5 – interior extravagant
După ce treci de şocul plăcut al exteriorului şi deschizi uşa maşinii, intri într-o lume a superlativelor. Acestea nu ţin însă doar de designul futurist, ci şi de calitatea materialelor folosite şi de asamblarea fără cusur. De la pielea fină de pe scaune care îţi aduce aminte de curelele ceasurilor elveţiene, până la elementele metalice de pe bord şi de pe consola centrală alungită elegant între scaunele faţă, de la volanul sport şi poziţia perfectă la volan şi până la bordul îmbrăcat într-un plastic moale, DS5 respiră calitate realmente premium!
Se stă comod pe toate locurile, spaţiul este la discreţie, iar Citroën a adăugat elemente inedite, cum ar fi cele două jaluzele independente de sub pavilionul vitrat, sau consola de deasupra pasagerilor, care induce senzaţia că te afli într-un avion aflat în zbor la sol. Normal, există şi compromisuri făcute de dragul designului: deşi ai un spaţiu uriaş sub consola dintre scaunele faţă, nu ai unde pune o doză de suc deschisă fără ca aceasta să se răstoarne; abundenţa de butoane de pe consola centrală cere adaptare, iar interfaţa de comandă a sistemului de navigaţie este neprietenoasă. Arta cere sacrificii…
Citroën DS5 – motorizări puternice
Testul nostru cu 1.6 THP 155CP şi Hybrid4 200CP ne-a arătat că deocamdată tot motoarele turbo fac legea. Hybrid4-ul este un experiment interesant, care combină un motor pe combustie internă şi unul electric pentru a reduce consumul de carburant în oraş, acolo unde maşina poate merge 4-5 kilometri în mod complet electric (distanţe obţinute în traficul bucureştean). Însă maşina este cam grea şi scumpă în această configuraţie, astfel încât voi recomanda 1.6 THP-ul de 155 sau 200CP. Şi asta din mai multe motive.
În primul rând, motorul turbo pe benzină trage bine în toate treptele, chiar dacă este penalizat de cutia de viteze automată ceva mai lentă decât ar trebui. Cu aceasta în modul manual, el prinde viaţă şi te ajută atât la depăşirile din scurt cât şi la strecuratul rapid pe străduţe. În versiunea de 200CP cuplată cu transmisie manuală devine chiar sportiv! În fine, consumul benzinarului a fost de 7.1%, iar al hibridului de 6.8%, diferenţe minime.
Am apreciat şi direcţia cu volan sport, datorită căreia DS5 e agil şi profită la maximum de trenul de rulare stabil. Maşina nu reuşeşte să absoarbă absolut toate denivelările aşa cum o făcea luxosul C6, însă călătoria va fi confortabilă. Per total, ai sub tine un vechiul cu care poţi face drumul Bucureşti-Balcic fără să te simţi câtuşi de puţin obosit (am amintit cumva de scaunul şoferului cu masaj?).
În concluzie, francezilor le-a reuşit DS5-ul. La un preţ de 31.600 euro cu TVA inclusă pentru 1.6 THP (37.300 cu tot cu piele, navigaţie, head-up display şi altele), ea rămâne sensibil mai ieftină decât versiunile similare ale producătorilor premium. Singurul motiv care v-ar putea face să o treceţi cu vederea este logo-ul de pe capotă. Iar acesta, la o maşină atât de spectaculoasă cum este DS5, chiar nu mai e un motiv suficient!
DATE TEHNICE CITROEN DS5 THP 155
Numar cilindri: 4
Capacitate cilindrică (cm3): 1598
Putere maximă CP (kw)/rpm: 156 (115)/6000
Cuplu maxim Nm/rpm: 240/1400
Cutie de viteze: automată 6
Lungime/lăţime (mm): 4275, 1810
Înălţime/ampatament (mm): 1552, 2607
Volum portbagaj (l): 468
Viteza maximă (km/h): 202
Capacitate rezervor (l): 60
Norma poluare: Euro 5
Consum mixt 7.3 ; urban 10.3 ; extraurban 5.6