12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum explică autorităţile eşecul deszăpezirii: Contractele asfaltatorilor, doar pentru "condiţii normale de...

Cum explică autorităţile eşecul deszăpezirii: Contractele asfaltatorilor, doar pentru „condiţii normale de iarnă”

Ministerul Transporturilor a redeschis integral circulaţia pe drumurile naţionale, ultimul drum deschis fiind autostrada A2 pe care traficul a fost reluat ieri dimineaţă, cu începere de la ora 9.30. Standardele ministerului Transporturilor adoptate în octombrie obligă însă ca deszăpezirea să aibă loc pe autostrăzi şi drumurile naţionale de importanţă maximă la doar 8 ore de la oprirea viscolului. In realitate, circulaţia a fost restabilită de abia duminică dimineaţa, la peste o zi de la oprirea viscolului la Constanţa şi la 24 de ore după termenul prevăzut în normative.

Cauze: TIR-urile defecte şi contractele cu regii asfaltului semnate doar pentru ierni „normale”

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) susţine că deszăpezirea s-a făcut în timp normal. Autostrada a stat însă închisă deoarece traficul oricum nu se putea desfăşura atât timp cât unele porţiuni erau încă blocate. Deschiderea circulaţiei dinspre Bucureşti nu ar fi ajutat la nimic atât timp cât pe zonele autostrăzii dinspre Constanţa erau încă troiene de zăpada cu o înălţime de 1-2 metri, spun oficialii companiei. Ecaterina Munteanu, director de siguranţă a circulaţiei, afirmă că operaţiunile au fost îngreunate şi de TIR-uri defecte şi de viscolul care a continuat să bată inclusiv sâmbătă. Acesta ar fi atins, potrivit datelor primite de CNADNR de la Institutul Naţional de Meteorologie şi Hidrologie (INMH), şi 64 de kilometri la oră.
In plus contractele semnate cu firmele de deszăpezire – în majoritatea acestora companii ale regilor asfaltului – erau pentru ierni mai blânde, mai spun Transporturile.
Autostrada A2 se află în administrarea firmelor Romstrade şi Straco, acestea câştigând contractul de întreţinere a acesteia în 2009. In cadrul unei licitaţii contestate de către firma Pa&Co deţinută de Costel Căşuneanu, cele două firme chiar au acuzat compania că trenează semnarea contractului de deszăpezire cu ele. Acum ministrul Transporturilor Anca Boagiu, lasă să se înţeleagă că firmele au fost depăşite de situaţie deoarece condiţiile meteo au fost excepţionale şi ca urmare a trebuit să se apeleze şi la alte firme din ţară pentru a veni cu utilaje.
Înţelegerile scrise, contractele cu firmele specializate au fost făcute pentru condiţii normale de iarnă şi că de aceea s-a apelat şi la alte companii. “Pe fiecare segment există o companie care a câştigat, dar ea a câştigat, aşa cum spuneam în condiţii normale de iarnă, au trebuit să vină forţe suplimentare şi ele au venit, şi nu am să mă ascund să le mulţumesc tuturor celor care au spus în momentul în care noi am sunat şi i-am rugat ca utilajele pe care le au să ni le pună la la dispoziţiie”, a explicat ea.

Definiţia viscolului la Transporturi

Dacă precipitaţiile sub formă de ninsoare nu au atins un nivel extrem de ridicat, drumarii şi firmele de deszăpezire au acuzat viscolul care ar face deszăpezirea inutilă. Mai precis vântul puternic ar fi readus pe carosabil zăpada pe care utilajele o aruncau în afara acestuia.
Potrivit standardelor menţionate, firmele de deszăpezire nu sunt obligate să intervină pe durata viscolului, ci imediat după oprirea acestuia. El este definit ca fiind vântul a cărui intensitate depăşeşte puterea de 4 pe scara Beaufort, adică are peste 30 de kilometri la oră, respectiv 8,3 metri pe secundă. Această intensitate a vântului nu a mai fost atinsă în judeţul Constanţa de vineri seară, arată datele Institutului Naţional de Meteorologie şi Hidrologie. Datele acestei instituţii arată că în nicio zi în ultima lună viteza maximă a vântului nu a depăşit 10 metri pe secundă adică 36 de kilometri pe oră. Ca referinţă trebuie spus că viteza vântului în iarna anului 1954 s-a situat în jurul valorii de 100 de kilometri la oră, iar troienele atingeau şi cinci metri.

Standardele altor ţări definesc viscolul sau furtuna de zăpadă ca fiind vântul a cărui putere depăşeşte 50 kilometri la oră. In astfel de situaţii în ţările nordice circulaţia pe drumuri se face în coloane de 10-20 de autovehicule conduse de autofreze de zăpadă. Coloanele sunt închise de o maşină ale administraţiei drumurilor din ţara respectivă, dotate cu emiţătoare radio. La pornirea coloanei vehiculele sunt verificate individual şi li se poate refuza accesul dacă nu au anvelope de iarnă, spre exemplu. Utilajele deschizătoare au putere totală instalată de până la 1.600 de cai putere (600 cai putere motorul, iar restul turbina ce face deszăpezirea) şi o capacitate de până la 5.000 metri cubi de zăpadă pe oră. Aceasta este aruncată la 20-30 de metri de carosabil pentru a nu fi readusă mai greu de vânt înapoi pe şosea. Turbofrezele sau autofrezele, utilaje dedicate curăţării carosabilului de zăpadă, au devenit o raritate în România, deşi erau folosite pe larg înainte de 1990. Firmele ce au contracte de deszăpezire curăţă şoselele iarna cu aceleaşi utilaje cu cele folosite şi vara la construirea şoselelor, montându-le însă în faţă o lamă curăţitoare.

Drumurile deszăpezite, închise din nou împotriva îngheţului

Ministerul Transporturilor este mulţumit de modul său de reacţie. “Practic de ieri dimineaţă când aveam 40 de drumuri înzăpezite, astăzi (sâmbătă – n.r.) mai avem doar două drumuri naţinale şi de finalizat autostrada A2 (…) asta nu înseamnă că suntem într-un moment de relaxare şi profit de această ocazie pentru a face un apel încă o dată la înţelegere din partea participanţilor la trafic. De dimineaţă am primit cod galben de îngheţ ceea ce înseamnă dacă noi curăţăm zăpada, am reuşit să ne dezăpezim…, există pericolul să apară poleiul, ceea ce înseamnă din nou condiţii de iarnă, de polei şi, nu în ultimul rând, aş spune în primul rând să ascultăm ce ne spune poliţia rutieră , partenerul nostru în aceste perioade”, a declarat presei Anca Boagiu care s-a aflat în inspecţie sâmbătă pe Autostrada A2.
Ministrul a mai spus că autorităţile sunt “într-un proces de identificare a proprietarilor maşinilor care au fost abandonate” din cauza viscolului. Anca Boagiu a insistat pe faptul că este cod galben de îngheţ. “Cred că bilanţul activităţii putem să-l facem după ce depăşim perioada în care…, nu vreau să lansez o alarmă publică, dar luând în calcul că s-a anunţat un cod galben de îngheţ e important să ţinem cont că vine şi această perioadă”, a subliniat Anca Boagiu. În acest sens, ea a arătat că “dacă vor fi situaţii exepţionale”, se vor închide unele drumuri dacă se va observa că sunt “nişte situaţii speciale”.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă