Șantierul Naval „Damen“ din Galați este specializat în nave militare, aici fiind construite jumătate din navele de luptă ale Marinei Regale Olandeze.
Construcţia, la şantierul „Damen“ din Galaţi, a patru corvete a fost unul dintre puținele subiecte pe care puterea și opoziția s-au contrat în campania electorală. Ulterior, liderii PSD și ALDE au blocat proiectul aprobat de Guvernul Cioloș, lăsând să se înțeleagă că la mijloc ar putea fi o afacere necurată.
Cabinetul tehnocrat intenţiona să aloce 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru nave, dar numai 10% ar fi urmat să fie pentru corvete în sine, restul banilor fiind destinați echipării acestora cu armament, achiziției muniţiilor şi instruirii echipajelor.
Din discursurile lui Dragnea și Tăriceanu nu a lipsit mesajul naţionalist, proiectul fiind criticat pentru că o mare parte din banii alocați ar ajunge la un alt șantier al Grupului „Damen“ din Vlissingen, Olanda și în consecință nu s-ar da de lucru navaliștilor din Galați, ci celor olandezi.
Optimă pentru lupta antisubmarin
Construirea acestor patru corvete este un proiect propus de Armată. Au fost analizate 13 tipuri de corvete, au fost analizate variantele mai multor șantiere navale specializate în construirea de nave militare și s-a ajuns la varianta finală a proiectului.
Cel care a înaintat premierului Dacian Cioloș iniţiativa a fost secretarul de stat în MApN care conducea la acea vreme Departamentul pentru Armamente, departamentul pentru înzestrarea armatei, Gabriel Leş. Nimeni altul decât actualul ministru al Apărării, Gabriel Leș.
După numirea la conducerea MApN, acesta a trecut la „varianta Grindeanu“, susținând abrogarea hotărârii de guvern din 29 noiembrie și înaintarea la Parlament a unui Memorandum cu privire la achiziția celor patru corvete.
În faza iniţială, au fost evaluate 13 proiecte de corvete, din care doar 4 s-au calificat în faza finală, acestea satisfacând cerințele Forțelor Navale. A fost aleasă clasa SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach), care prezintă mai multe avantaje.
În primul rând, e o construcţie modulară, care a fost deja realizată în mai multe versiuni, cu deplasamente între 1.692 tone şi 2.365 tone, ce permite forţelor navale române să identifice platforma optimă cerinţelor. Acest tip de corvetă a avut cel mai bun raport preţ/cerinţe dintre cele 4 proiecte identificate ca fezabile în Studiul de Concept. În plus, este singura dintre cele analizate care poate avea propulsie electrică, adică zgomot redus la viteze mici, ceea ce constituie un avantaj în lupta antisubmarin. Argument important în Marea Neagră, „lac rusesc“.
De ce a fost ales „Damen“ Galați
În documentația tehnică sunt trecute și două argumente care au stat la baza deciziei ca cele patru corvete SIGMA10514 să fie construite la șantierul naval din Galați. În primul rând pentru că la Galați au mai fost construite astfel de nave.
Actele oficiale mai menţionează că acest contract se încheie „în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi SA“.
Schelde Naval Shipbuilding BV are sediul în Vlissingen, în Olanda. Menționarea acestui șantier ține de procesele interne ale Grupului „Damen“, care deține peste 40 de șantiere navale în întreaga lume și poate avea un colectiv de proiectare specializat la o anumită companie.
În plus, în proiect este vorba de construirea corvetelor, care ar costa 160 milioane de euro, dar, potrivit condițiilor contractului cu „Damen“ în cadrul acestui program ar intra, la obligaţiile offset, și modernizarea celor două fregate, „Regina Maria“ şi „Regele Ferdinand“, cumpărate în trecut din Marea Britanie.
Administrația „Damen“, în „silenzio stampa“
Am încercat să obținem și alte detalii de la reprezentanții administrației Șantierului Naval „Damen“, despre corvetele construite anterior, despre noul contract sau colaborarea cu șantierul din Vlissingen, despre blocajul la care s-a ajuns, dar nimeni nu vrea să vorbească. Nici oficial, nici neoficial. Motivul nespus, dar evident, este că nu vor să se pronunțe într-un subiect care are deja puternice conotații politice și orice ar spune, chiar cu argumente tehnice, ar aduce șantierul naval în „clientela“ uneia sau alteia dintre tabere.
Din 2010, Grupul „Damen“ a orientat activitatea șantierului din Galați de la nave de mare capacitate de transport către construirea de nave militare, de înaltă tehnicitate, sofisticate din punct de vedere tehnic și iahturi, inclusiv pentru Marina Regală Olandeză.
Zvon? „PSD-ul vrea să dea corvetele la Constanța“
Dacă cei din administrația „Damen“ sunt în „silenzio stampa“, de la inginerii din șantier am aflat un zvon care a luat amploare: „PSD-ul vrea să dea corvetele la Constanța“. Zvonul se bazează pe faptul de notorietate că Gheorghe Bosânceanu, patronul Șantierului Naval Constanța, este un apropiat al PSD. Poate fi și folclor, dar nu-i exclus ca Bosânceanu să aibă legături în actualul Guvern și să încerce preluarea contractului. „Problema este că la Constanța nu au fost construite nave militare, au fost construite la Galați și la Mangalia. Apoi, ei s-au dus mult în ultimii ani pe reparații“, ne-a declarat un inginer din „Damen“. Potrivit unui specialist care a lucrat la fostul Navimpex SA Galați, societate specializată în contracte de construcții navale pentru export, „Damen“ Galați este unul dintre cele mai dinamice șantiere din țară și singurul specializat în nave militare. Recent, Grupul „Damen“ ar fi preluat și fostul Șantier Militar de la Mangalia.