-0.4 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăInternaționalCine va fi huiduit la Oscarurile europene în 2011

Cine va fi huiduit la Oscarurile europene în 2011

La Berlin, pregătirile pentru gala European Movie Awards (premiile Academiei Europene de Film – echivalentul Oscarurilor americane) au intrat pe ultima sută de metri, eveniment ce va avea loc sâmbătă, 3 decembrie. Concurenţa cea mai mare se dă la categoriile pentru cel mai bun regizor, cel mai bun actor, cea mai bună actriţă şi cel mai bun film.

Comercial versus artistic

La categoria cel mai bun film bătălia se dă – dacă ne luăm în considerare preferinţele publicului – între „Discursul regelui” – câştigătorul Oscarului american în acest an pentru cea mai bună peliculă şi „Melancholia” regizată de celebrul Lars von Trier.

Însă, notorietatea actorilor din cele două filme, precum şi a regizorilor celor două pelicule s-ar putea să nu îi impresioneze la fel de mult şi pe juraţi. Un critic de film spaniol spunea într-un articol dintr-o publicaţie de specialitate că la categoria cel mai bun film al anului este destul de greu să poţi paria pe cineva, pentru că – pur şi simplu – fiecare film este extrem de bun din foarte multe puncte de vedere şi că diferenţierea se face la nivel de scenariu, modul de prezentare a acţiunii şi mesajul peliculei.

Aşa că, rămâne de văzut dacă va drama socială extrem de realistă (tristă, dar şi cu scene bune de umor) „Le Gamin Au Velo“ va reuşi să-şi facă loc mai în faţă – este deja preferata criticilor europeni. Povestea din film este povestea unui băieţel care pedalează de-a lungul şi latul oraşului în căutarea tatălui său.

Cu o acţiune plasată în mijlocul societăţii belgiene, filmul face o analiză a felului în care funcţionează relaţiile dintre oameni – sau dintr-o familie – în care emoţiile primare şi pasiunile fiecăruia sunt greu de tolerat de ceilalţi. Filmul regizat de fraţii Jean-Pierre şi Luc Dardenne (doi dintre favoriţii juriilor de la Cannes de-a lungul anilor). Şi, nu ar fi de neglijat nici celelante două filme nominalizate: „The Artist” (Franţa) al regizorului Michel Hazanavicius şi danezul „Hævnen” / „In a Better World” (Denmark) a regizoarei Susanne Bier.

DOI ROMÂNI SUNT NOMINALIZAŢI ANUL ACESTA DE ACADEMIA EUROPEANĂ DE FILM. VEZI CINE SUNT ACEŞTIA

Cu cine se bate „regele” Colin Firth

Colin Firth este absolut senzaţional în „Discursul regelui” aţi putea spune, dar aţi văzut şi jocul actoricesc al contracandidaţilor de la categoria cel mai bun actor al anului? De exemplu Michel Piccoli face un rol de zile mari în pelicula „Habemus Papam”, concurându-l direct pe Firth. Piccoli interpretează rolul unui Papă proaspăt ales şi care este prea emotiv pentru a se arăta în public o dată cu anunţul oficial „Habemus Papam” (Avem un Papă! – expresia prin care se anunţă alegerea unui nou Pontif în cadrul unui conclav secret – n.a.). Sau André Wilms, care joacă rolul principal în „Le Havre”, filmul regizorului finlandez Aki Kaurismäki este un alt bun exemplu.

În ciuda faptului că-ţi ia vreo jumătate de oră să înţelegi „care-I treaba” cu filmul finlandezului, personajul cu un umor negru şi sec jucat de Wilms este pur şi simplu delicious. Actorul a mai căştigat premiul pentru cel mai bun rol principal masculin la Premiile Academiei Europene de Film în 1992 pentru pelicula „The Bohemian Life” – regia semnată tot de nordicul Aki Kaurismäki. Şi astea ar fi doar două exemple.

VEZI AICI LISTA NOMINALIZĂRILOR LA PREMIILE ACADEMIEI EUROPENE DE FILM DIN 2011

Dorinţele neîmplinite ale lui Lars von Trier

Danezul speră de mai mulţi ani că va reuşi să iasă din „anonimatul” în care a intrat în ultima perioadă. Cele mai importante premii obţinute în ultimii 12 ani sunt Palme d’Or-ul de la Cannes pentru „Dancer in the Dark” (2000) şi cel mai bun regizor european în 2003 pentru „Dogville” (cu Nicole Kidman în rolul principal). De atunci, regizorul nu a făcut altceva decât să vină cu filme care au şocat – să nu uităm scenele morbide (considerate de regizor şi de unii critici drept artistice) din „Antichrist” (2010).

„Melancholia”, deşi mai blând din punct de vedere al durităţii scenelor, este la fel de şocat, doar că aici se schimbă regimul. Pelicula are ceva şanse la câteva premii fiin nominalizată la – nici mai mult, nici mai puţin, de opt categorii: pentru cel mai bun film european al anului, cel mai bun regizor, cea mai bună actriţă europeană, cel mai bun scenarist (von Trier este şi semnatarul scenariului) şi, de asemenea, se află în cărţi şi pentru montaj, operator de imagine şi scenografie.

La una dintre categorii – cea mai bună actriţă a anului – filmul este dublu nominalizat, cele două actriţe principale din film – Charlotte Gainsbourg şi Kirsten Dunst – fiind chiar favorite pentru câştigarea acestui premiu. După ce toate peliculele sale din ultimii ani au fost considerate slabe de critică şi „proaste” de mulţi dintre spectatori, von Trier şi-ar putea termina perioada de anonimat anul acesta.

Roman Polanski, huiduit în 2010

Roman Polanski a foat anul trecut pe lista premiilor Academiei Europene de Film cu pelicula „Marioneta / The Ghost Writer”, un film care se înscrie mai mult în cultura cinematografică americană, decât în cea europeană.

Dincolo de glumiţele care s-au făcut pe seama regizorului şi a filmului (considerat bun, dar nu chiar atât de bun pentru atâtea premii) după anunţarea primelor cinci premii pe care pelicula sa le-a luat, trebuie notată dezamăgirea maximă a jurnaliştilor şi criticilor de film prezenţi la centrul de presă al ceremoniei la anunţarea premiului pentru cel mai bun film, dezamăgire manifestată chiar şi prin câteva „huiduieli delicate”.

Rămâne să vedem, dacă în acest an, specialiştii prezenţi la eveniment vor fi sau nu de acord cu decizia Academiei Europene de Film.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă