Cea mai mare sancţiune pe care o pot aplica oficialii de la Concurenţă unei companii este amendarea cu 10% din cifra de afaceri.
Companiile vizate de investigaţia Consiliului Concurenţei privind posibile înţelegeri privind stabilirea preţului de vânzare a benzinei au fost notificate, urmând ca în termen de 30 de zile să-şi exprime punctul de vedere. Printre companiile vizate se regăsesc OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi MOL.
Reprezentanţii Consiliul Con curenţei au anunţat miercuri că a fost finalizată în parte, investigaţia privind piaţa carburanţilor, demarată încă din 2005 şi reluată patru ani mai târziu, după schimbarea echipei care lucra la acest caz. „O parte a acelei investigaţii este finalizată. Am primit răspunsul din partea Comisiei Europene, pe care l-am transmis companiilor vizate, urmând ca în 12 decembrie să le audiem din nou”, a afirmat Chiriţoiu, adăugând că informaţiile din răspunsul Comisiei Europene sunt confidenţiale.
Consiliul Concurenţei a transmis în acest an către Comisia Europenă un document în care arăta că are unele suspiciuni legate de înţelegeri în stabilirea preţului de vânzare a carburanţilor.
Procedura de investigaţie
Trimiterea raportului către companiile investigate este doar o etapă în cadrul procedurii de investigaţie şi nu echivalează cu o decizie finală asupra cazului.
Conform procedurii, companiile vor trimite în scris observaţii asupra raportului de investigaţie. Apoi, companiile au posibilitate de a-şi susţine punctul de vedere în cadrul unei şedinţe de audiere. După audiere, Plenul Consiliului Concurenţei va lua o decizie cu privire la existenţa unei încălcări a legislaţiei concurenţei. „Orice investigaţie a Consiliului se finalizează cu un raport ce conţine concluziile investigaţiei. În cadrul acestui raport, echipa de investigaţie face propuneri privind posibila practică anticoncurenţială, dar decizia finală este a Plenului”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei. În situaţia în care practicile anticoncurenţiale se confirmă şi Plenul Consiliului Concurenţei decide sancţionarea companiilor implicate. Orice decizie a Consiliului Concurenţei poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti.
Majorări şi monopol
Doar în primele trei luni ale acestui an, după şase majorări succesive, preţurile la combustibili au crescut în medie cu 3,5%. Anul trecut, potrivit datelor de la Statistică (INS), combustibilii s‑au scumpit cu 15%. Trebuie însă menţionat că în 2009 preţurile carburanţilor au fost majorate cu 13%.
La sfârşitul lunii februarie, primul ministru Emil Boc a solicitat Consiliului Concurenţei să refacă materialul. Controlul la producătorii şi distribuitorii de benzină a relevat o creştere de 20% a veniturilor pe care ANAF o consideră „nejustificată”.
Premierul Emil Boc a declarat în perioada respectivă că majorarea preţului carburanţilor nu poate fi justificată cu povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere şi a cerut ANAF să iniţieze inspecţia fiscală generală în cazul companiilor petroliere. De asemenea, la începutul acestei săptămâni, preşedintele Traian Băsescu a declarat la TVR, că Petrom a scumpit motorina „în plină campanie agricolă” nu pentru că a existat cerere mare, ci pentru că deţine monopol pe resursele de ţiţei.
Investigaţia derulată de Consiliul Concurenţei pe piaţa comercializării carburanţilor a fost disjunsă în două investigaţii distincte. Investigaţia finalizată se referă la o posibilă înţelegere între companiile active pe piaţa comercializării carburanţilor privind retragerea de pe piaţă a sortimentului de benzină Eco Premium.