Un mesaj: „399 euro zboruri la Shanghai. Mergem? Zi repede!” citea Bogdan, un tânăr de 29 de ani, în urmă cu câteva luni pe ecranul telefonului mobil.
Cum să reacţionezi la un aşa mesaj primit de la un prieten? Par totuşi foarte mulţi bani. Însă, când vine vorba de de bilete de avion pentru destinaţii îndepărtate, preţul este unul foarte mic, în condiţiile în care de cele mai multe ori nu găsiţi un bilet care să coste sub 700 de euro pentru o destinaţie precum Shanghai.
Deci, nu este prea mult timp de gândire, mai ales că toate aceste oferte vin cu un număr limitat de locuri. Bogdan spune că în acel moment nu dispunea de banii pentru biletul respectiv, dar că între timp şi-a creat un cont unde are depuşi aproape 500 de euro în cazul în care apare o astfel de ofertă.
Majoritatea companiilor optează pentru promovarea ofertelor prin site-urile proprii, prin newslettere şi folosind reţelele de socializare.
„Lufthansa anunţă ofertele speciale prin newslettere în mod principal (si axat pe oferte destinate pieţei locale româneaşti), dar si prin retelele sociale precum Facebook sau Twitter – în mod special pe international”, a explicat pentru România liberă Ofer Kisch, director general Lufthansa Group pentru Europa Centrală şi de Est.
Acesta a mai spus că nu comunică oferte exclusive prin Facebook. „Lufthansa are prin Facebook un canal foarte activ (cu aproape 450.000 de fani) care serveşte însă ca instrument de întărire a mesajelor şi ofertelor comunicate prin alte canale”, a adăugat Kisch.
Newsletter-ul, o soluţie la îndemână
Cea mai bună soluţie pentru a fi la curent cu ofertele companiilor aeriene este abonarea la newsletter-ul fiecărei companii aeriene. Dacă sunteţi interesaţi de zboruri către alte continente trebuie să vă abonaţi la mesajele promoţionale ale companiilor de linie care oferă o reţea complexă de zboruri (cu cel puţin o conexiune): Air France, KLM, Lufthansa, Austrian Airlines, British Airways sau Qatar Airways.
Qatar Airways, care este o companie relativ nouă pe piaţa românească – operează zboruri între Bucureşti şi Doha din această primăvară – are oferte foarte bune cu precădere pentru destinaţii din Orientul Mijlociu şi sud-estul Asiei, incluzând o serie de destinaţii exotice precum Bali şi Maldive. Deşi ofertele pentru aceste destinaţii înseamnă preţuri de 800-900 de euro, compania mai vine din când în când cu o micşorare adiţională a tarifului cu 20 – 25%. Celelalte companii menţionate mai sus excelează în oferte pentru destinaţii din America de Nord, America de Sud şi Africa.
Pentru Europa, oferte zilnice
Companiile aeriene se întrec în oferi preţuri tot mai bune pentru destinaţii europene. Se întâmplă din ce în ce mai des ca preţurile companiilor tradiţionale („full service” – nu există taxe pentru bagaj sau mâncarea servită la bordul avionului) să vină cu preţuri tot mai mici pentru curse europene. De exemplu, Carpatair şi Tarom – cele două companii tradiţionale româneşti au tot timpul oferte care le concurează pe cele ale operatorilor low cost. Ambele companii promovează intens ofertele pe site-ul propriu, prin reţelele de socializare şi agenţiile partenere.
„Primul canal la care apeleaza cei interesati de ofertele noastre este website-ul companiei, www.carpatair.com, urmat de pagina de Facebook a Carpatair”, a explicat pentru România liberă, Paula Ardelean, vicepresedinte vanzari si marketing al companiei cu hub-ul la Timişoara. Aceasta mai spune că există oferte speciale pe care cei interesaţi le pot găsi numai în anumite zile din lună. „În ultima perioadă, una dintre cele mai cautate oferte ale noastre este Green Day – câteva zile pe lună când Carpatair are tarife începând de la 69 de euro (doar dus – n.a.) pe destinaţiile sale spre Italia, Germania, Ucraina sau Moldova”, a mai spus Ardelean.
Low-cost-ul: vânătoarea se face pe site
Companiile low-cost îşi anunţă şi ele ofertele speciale – tarife cu 25% mai mici, preţuri speciale – tot prin newslettere, însă locurile la preţuri foarte bune pot apărea în orice moment chiar şi în afara ofertelor anunţate.
De exemplu, luni, un bilet pe ruta Bucureşti – Roma – Bucureşti poate costa 150 de euro, iar după trei zile preţul să fie de 90 de euro.
Totuşi, unele companii aeriene oferă motoare de căutare care scade timpul petrecut pe site în „vânătoarea de oferte”.
„Pe site-ul blueair.ro avem un nou motor de căutare care permite vizualizarea de către pasager a celei mai bune oferte pe o perioadă de o lună de zile. În acest fel pasagerul nu trebuie să piardă timpul căutând pentru fiecare dată în parte preţul zborului”, a explicat pentru România liberă, Florentina Ivan, PR & Advertising Director la Blue Air.
Unele companii low-cost fac aceste reduceri neanunţate în funcţie de gradul de ocupare al aeronavelor. Dacă o aeronavă nu este suficient de plină pentru ca zborul să devină profitabil şi preţurile pentru un bilet sunt destul de mari, companiile pot decide o scădere a preţurilor şi acest lucru să nu fie neapărat anunţat. Aşa că, pentru zborurile low-cost cele mai bune oferte se găsesc prin căutări regulate chiar pe site-urile companiilor. Nici una din companiile low-cost care operează curse din/spre România – BlueAir, WizzAir, Germanwings, Vueling, Pegasus Airlines sau WindJet – nu au zboruri directe către destinaţii din afara Europei.
Alertele motoarelor de căutare
Principalele site-uri prin care puteţi căuta bilete de avion (dar şi cazare sau servicii de închiriere autoturisme) sunt kayak.com, yapta.com sau momondo.com. Cele trei site-uri caută cele mai bune preţuri atât direct pe site-urile companiilor aeriene, cât şi pe site-urile celor mai mari agenţii de turism din lume – Expedia.com sau Travelocity.com. La final, sunt afişate cele mai bune rezultate pentru zborurile şi datele selectate de dumneavoastră.
Însă, dacă preţurile vi se par totuşi cam mari, aveţi opţiunea de a seta alerte – zilnice, o dată la două-trei zile sau săptămânale – urmând a primi prin e-mail o notificare atunci cântd preţul scade sau creşte. Aşa veţi afla care este momentul cel mai bun pentru a achiziţiona un bilet.