Liderul Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian, Ion Popescu, afirmă că Gara de Nord din Bucureşti este în pericol de executare, iar funcţionarea CFR este grav periclitată de datoriile acumulate în ultimii şase ani către furnizorii de energie electrică, relatează Mediafax.
„Furnizorii au pus sechestru şi deja execută silit numeroase bunuri necesare desfăşurării activităţii companiei: utilaje, staţii de tren şi sedii ale căilor ferate, unele modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul român. În vizorul creditorilor se află şi Gara de Nord”, se arată într-un comunicat al confederaţiei sindicale remis agenţiei MEDIAFAX.
Activitatea CFR riscă să fie blocată de neplata unei datorii de peste 2.400 milioane de lei, acumulată în perioada decembrie 2005 – iulie 2011. Compania de căi ferate are de plătit această sumă furnizorilor privaţi de energie electrică Enel, E.ON şi CEZ (peste 803 milioane de lei) şi companiei de stat Electrica (peste 1.236 milioane de lei). Aproximativ 41% din totalul datoriei CFR o reprezintă penalităţile de întârziere la plată, potrivit CSN Meridian.
Situaţia companiei este critică întrucât nu are bani ca să-şi achite debitele. Furnizorii au poprit conturile sucursalelor de căi ferate regionale, au început licitaţiile pentru vânzarea bunurilor în care CFR îşi desfăşoară activitatea, au deconectat de la reţea sucursale regionale, staţii de călători şi staţii de tren din punctele de trecere a frontierei, a mai spus liderul confederaţiei sindicale.
„E o situaţie fără precedent. Există riscul ca funcţionarea companiei să fie grav perturbată sau chiar blocată. Sucursala CF Bucureşti are sechestrate spaţii din clădirea Gării de Nord. În Braşov sunt clădiri în care activează Oficiul de Informatică. Transferul echipamentelor IT din spaţiile susceptibile să fie vândute de creditori ar fragmenta sau chiar întrerupe funcţionarea Oficiului. Între bunurile ce pot fi valorificate de creditori se află utilaje grele de cale ferata şi staţii modernizate cu fonduri externe rambursabile, garantate de statul român. Înstrăinarea acestora ar duce la suspendarea împrumuturilor şi invalidarea internaţională a garanţiei statului”, a explicat Ion Popescu, preşedintele CSN Meridian, din care face parte Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial.
Valoarea bunurilor CFR puse sub sechestru la sfârşitul lunii august ajunge, potrivit sursei citate, la peste 207 milioane de lei.
Confederaţia sindicală precizează că la avalanşa de procese pentru neplata datoriilor se adaugă şi numeroase sentinţe definitive de executare silită, încă nepuse în aplicare. Furnizorii de stat deţin dosare de executare silită asupra activelor CFR estimate la 75% din valoarea stabilită de un evaluator independent. La aceasta se adaugă TVA, cheltuielile de evaluare, cele de judecată şi comisioanele de executare.
Potrivit CSN Meridian, datoriile s-au acumulat din cauza faptului că energia electrica a fost achiziţionată de la furnizori la preţuri şi de trei ori mai mari, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA nefiind consumator eligibil şi neputând achiziţiona energie electrică de pe piaţa liberă, devenind astfel consumator captiv.
„CSN Meridian consideră că situaţia actuală pune în pericol însăşi existenţa sistemului de transport feroviar din România. Milioane de cetăţeni depind de acest mijloc de transport puţin poluant, care este trenul. Falimentul căilor ferate ar duce şi la pierderea specialiştilor din acest domeniu. Din vara anului 2009 şi până în prezent au fost disponibilizaţi peste 18.000 de angajaţi. Lucrătorii de la CFR sunt o avuţie naţională pentru că se formează ca specialişti într-o perioadă lungă de timp, într-un domeniu sensibil şi strategic, cum este infrastructura feroviară. Angajaţii CFR n-au nicio vină că, ani la rând, compania a acumulat datorii fără ca nimeni să sesizeze. Cei care au condus compania şi au permis, intenţionat sau nu, majorarea acestor debite ar trebui să dea socoteală cu averile lor”, a mai spus Ion Popescu.