Producătorul de avioane Boeing va livra oficial primul model 787 Dreamliner către compania japoneză All Nipon Airways (ANA) cu o întârziere de trei ani, relatează bbc.co.uk.
Modelul Dreamliner ar fi trebuit să fie livrat în 2008, însă Boeing a suferit o serie de eşecuri, cel mai recent fiind un incendiu la bordul avionului în timpul unui zbor de încercare în luna decembrie.
Boeing şi-a propus să fabrice 10 astfel de avioane în fiecare lună începând cu 2013. Avionul va fi prezentat companiei ANA în Everett, Washington, înainte de a zbura către Tokyo, unde va ajunge miercuri.
Mai multă autonomie în zbor
Boeing a afirmat că avionul de dimensiuni medii este caracterizat printr-o tehnologie de top, cu un control mai eficient al calităţii aerului, oferind pasagerilor posibilitatea de a călători într-un mod cât mai confortabil.
Însă problemele legate de modelul Dreamliner au afectat foarte mult reputaţia Boeing, iar compania speră că lansarea cu succes a modelului va arunca amânările din cadrul proiectului într-un con de umbră.
Vicepreşedintele departamentului de marketing al companiei Boeing, Randy Tinseth, a declarat pentru BBC: „Acest proiect a suportat o lungă călătorie. Suntem convinşi că va fi un avion extraordinar. Vom fabrica mii de astfel de avioane în viitor”, a declarat el.
Întrebat despre întârzierile din cadrul programului 787, Randy Tinseth a declarat că „există riscuri în privinţa fiecărui model nou. Am cheltuit mai mulţi bani pe acest model decât am anticipat, însă ne aflăm într-o poziţie din care nu suferim pierderi. Credeam că programul va fi foarte profitabil”.
În prezent, 2,5 de avioane Dreamliner sunt fabricate în fiecare lună.
Rivalul lui Airbus
Până acum, Boeing a primit 821 de comenzi pentru modelul 787, despre care se spune că are un consum cu 20% mai mic decât modelele similare de pe piaţă şi că este cel mai uşor avion din clasa sa.
Numărul maxim de pasageri este de 290, fiind mult mai mic decât uriaşul model cu reacţie Boeing 747.
Cu toate acestea, Boeing consideră că 787 va deveni foarte popular în cadrul liniilor aeriene, deoarece le va permite acestora să ofere zboruri către aeroporturi mult mai mici.
Rivalul European al Boeing, Airbus, dezvoltă un model similar cu 787: Airbus A350 XWB. Airbus a înregistrat peste 550 de cereri pentru noul model, însă acesta nu va fi lansat pe piaţă înainte de 2013.
Primul zbor efectuat de compania japoneză cu un avion 787 va avea loc la 11 noiembrie, iar în ianuarie, avionul va fi dat în folosinţă pe ruta Tokyo-Frankfurt.
„Mulţi oficiali sunt de acord că acest model va înregistra un mare succes”, a declarat George Hamlin, preşedintele companiei Hamlin Transportation Consulting.