Managementul este axul central al unui departament sau al unei întregi companii. Succesul acestora depinde de conducere, de abilitatea managerului de a atrage proiecte fezabile şi de a stimula echipa din jurul său să-şi direcţioneze toate eforturile către un scop comun. Aşadar, managerul decide traiectoria unei echipe şi asigură coeziunea specialiştilor ce o compun. El poartă responsabilitatea tuturor acţiunilor desfăşurate de angajaţi şi, prin urmare, primeşte şi cele mai mari satisfacţii profesionale.
Primul pas pe care l-am făcut pentru cariera mea a fost să mă înscriu la Facultatea de Matematică din cadrul Universităţii Babeş Bolyai, unde am absolvit secţia de statistică şi analiză numerică. Apoi, am umat un master în analiză numerică. Pentru mine, studiile matematice urmate la Cluj au fost pista de lansare în domeniul asigurărilor. Acestea au constituit un element decisiv pentru primul meu angajator, care m-a recrutat pe o poziţie de actuar junior tocmai datorită cunoştinţelor mele de analiză matematică.
Astfel, primul loc de muncă din viaţa mea a fost acela de actuar la o societate de asigurări de top din România, unde am învăţat care sunt principalele mecanisme şi principii de funcţionare ale acestei pieţe atât de dinamice. În plus, odată intrat în această companie, a fost relativ uşor să trec pe o poziţie de conducere, după ce am demonstrat că deţin cunoştinţele necesare pentru a face faţă provocărilor impuse de statutul respectiv.
Noua mea poziţie în acea firmă îmbina elementele specifice domeniului actuar cu cele de conducere ale unei echipe din departamentul de dezvoltare produse, ceea ce mă stimula şi mă antrena atât ca specialist, cât şi ca manager.
Munca de calitate, garant al succesului în carieră
Din punctul meu de vedere, cariera urmează, de obicei, stilul tău de muncă: dacă munca depusă de tine este de calitate, aprecierea apare mai devreme sau mai târziu. Totul depinde în mare parte de tine şi de voinţa ta de a fi cu adevărat profesionist. De aceea, nu mă pot gândi la o persoană anume care să-mi fi influenţat parcursul profesional.
Munca cu oamenii, cea mai mare provocare
Ca manager, ai parte de provocări zilnice, care sunt oferite mai ales de munca cu oamenii. Problemele „tehnice” sunt cele mai uşoare şi mai previzibile, în schimb, colaborarea eficientă cu fiecare om în parte necesită mari eforturi din partea ambelor părţi. Prin urmare, un manager trebuie să fie capabil să „lupte” pe mai multe planuri, pentru că el administrează toate resursele unei companii, de orice natură ar fi ele. Mai mult, acesta trebuie să dea dovadă de empatie şi de înţelegere faţă de nevoile oamenilor şi trebuie să aibă capacitatea de a asculta părerile generate de echipa pe care o coordonează. Pe de altă parte, obiectivitatea în soluţionarea problemelor şi a conflictelor apărute la locul de muncă contribuie în egală măsură la realizarea unui management de succes.
Un manager lucrează minimum zece ore pe zi
În cazul meu, o zi de lucru nu are niciodată mai puţin de zece ore. Deşi orarul meu nu urmează un tipar standard, în general, programul se împarte între munca de birou, delegaţii în ţară şi în străinătate, precum şi participarea la proiectele companiei cu colegii mei. În ceea ce priveşte familia, sunt bucuros că susţinerea lor este de 100%.
Funcţia de manager nu te scuteşte de muncă. Din contră, managerul lucrează la fel sau poate mai mult decât ceilalţi angajaţi, pentru că el garantează bunul mers al afacerii. Nu contează numai cantitatea de muncă depusă, ci şi rigurozitatea în privinţa calităţii acesteia.
Managerul dă tonul într-o companie. Puterea exemplului rămâne cel mai important factor în managementul unei echipe şi al unei organizaţii ca întreg. Viitorul unei companii stă în mâinile managerului, în puterea lui de a menţine unitatea angajaţilor şi de a deveni un model pentru aceştia.