15.6 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCernavodă-Medgidia, încă o autostradă câştigată de pe locul 6

Cernavodă-Medgidia, încă o autostradă câştigată de pe locul 6

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a descalificat cele mai bune cinci oferte primite pentru construirea tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia pentru a acorda contractul firmei italiene Astaldi clasate pe locul 6. Potrivit informaţiilor de vineri ale mai multor participanţi la licitaţie, compania a înştiinţat primii cinci clasaţi  că ofertele lor au fost respinse şi că oferta câştigătoare este a firmei clasate pe locul 6. Succesul italienilor a avut loc în pofida faptului că oferta lor a fost cu 120 milioane lei (cu 30%) mai scumpă decât cea a primului clasat, grupul spaniol FCC – gigant mondial în domeniul construcţiilor cu venituri de 12,7 miliarde euro în 2009.

Oficiali ai participanţilor la licitaţie ne-au declarat că încă nu au stabilit dacă şi care vor fi măsurile adoptate de ei  în cazul acestei arbitrare decizii a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Astaldi e câştigător consacrat de pe locurile inferioare

Succesul italienilor nu este o premieră. In primăvara acestui an CNADNR le-a atribuit contractul pentru lotul 4 de autostradă Orăştie-Sibiu în pofida faptului că oferta lor, clasată pe locul 4 ca preţ, era cu 100 milioane lei mai mare decât a primului clasat (aproximativ 1,5 milioane euro pe km plătiţi în plus). Nici atribuirea unui contract unei firme clasate pe locurile inferioare la o licitaţie, sub pretextul că ofertele mai bune financiar erau necorespunzătoare sau că acestea aveau componenta tehnică a punctajului final prea mică, nu este o premieră la CNADNR. Tot în primăvară, firma Romstrade deţinută de unul dintre regii asfaltului, Nelu Iordache, a reuşit performanţa de a câştiga licitaţia de pe locul şase pentru primul lot al Nădlac-Arad cu o ofertă mai scumpă cu 80 de milioane lei decât cea mai bună

Culisele descalificărilor primelor cinci oferte

Descalificarea unor firme este poate un fapt normal, in condiţiile în care acestea nu prezintă un proiect tehnic corespunzător, vin cu un preţ prea mic pentru a câştiga licitaţia sau nu demonstrează că au capacitatea de a termina autostrada la timp. Motivele pentru care sunt descalificate firmele, precum si faptul ca numarul celor descalificati este mare la licitatiile CNADNR da de banuit. Niciuna din institutiile abilitate ale statului, precum Curtea de Conturi, Autoritatea de Achiziţii Publice, Corpul de Control al Guvernului sau Ministerul Finanţelor nu au o pozitie oficiala privitoare la rata ciudat de mare a descalificatilor. La licitaţii de o asemenea anvergură participanţii sunt în general firme solide care ştiu să oferteze autostrăzi şi de aceea descalificarea a nu mai puţin de cinci firme în cazul de faţă este o ciudăţenie. Există însă şi explicaţia.

In cazul licitaţiilor la care punctajul tehnic joacă un rol important (spre exemplu licitaţiile pentru Nădlac-Sibiu unde acesta a contat în proporţie de 70%), manipularea punctajului final are loc prin manipularea componentei tehnice a acestuia, cea financiară neputând fi contestată. „Chiar dacă o firmă are un preţ cu 25% mai mic decât o altă firmă ea poate pierde foarte uşor licitaţia în favoarea celei de-a doua dacă aceasta primeşte 9 puncte în plus la oferta tehnică. Acestea pot fi acordate foarte uşor. Sunt foarte multe lucruri cu care se poate jongla. Comisiei de licitaţie poate să nu îi placă locul unde ţi-ai făcut tu organizarea de şantier sau cel de unde aduci materialele şi poţi pierde cele 9 puncte în favoarea celui cu preţ mare”, explică un fost director al companiei de autostrăzi.
Dacă punctele tehnice nu pot fi coborate suficient de mult, atunci CNADNR recurge la descalificarea nedoritului pe varii motive (reamintim descalificarea unei prestigioase firme pe motiv că unui angajat îi lipsea o lună experienţă la un CV de zece ani). Mecanismul a fost explicat pe larg de RL.

Deoarece in cazul autostrăzii Cernavodă-Medgidia punctajul tehnic a contat doar 30%, restul revenind celui financiar, iar diferenţele de preţ erau mari, punctajul tehnic scazut al competitorilor era insuficient pentru ca Astaldi sa isi adjudece victoria. Singura sansa a companiei italiene a fost ca CNADNR sa descalifice participantii clasati mai bine la capitolul pret. Motivele descalificarii inca nu sunt cunoscute. Toate aceste descalificari discutabile, in numar crescut in ultima perioada duc la un numar sporit de contestatii (şapte pe nouă tronsoane de autostradă între Nădlac şi Sibiu) ale caror principale efecte sunt: întârzierea realizarea autostrăzilor in urma contestatiilor depuse de cei ce se considera nedreptatiti si decredibilizeaza pietei romanesti a lucrarilor de infrastructura rutiera in ochii constructorilor straini.  Doua asociatii ale acestora au depus o plangere in primavara la Comisia Europeana in care reclamau arbitrarul licitatiilor cu bani publici din Romania.   Contractul pentru Cernavoda-Medgidia a fost scos din nou la licitatie dupa rezilierea vechiului contract semnat cu firma franceza COLAS in primavara acestui an.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Compania care a primit premiul pentru „brand românesc de tradiție și încredere“

Compania românească „Plafar“ a câștigat premiul pentru „brand românesc de tradiție și încredere“ la Gala Excelență în Business. „Companii Românești cu tradiție. Plafar a câștigat premiul...

Primăria București organizează o licitație pentru un împrumut de 69,6 milioane lei

ING Bank România, BRD - Groupe Societe Generale, UniCredit Bank România și Raiffeisen Bank România participă la licitația organizată de Primăria Municipiului București (PMB)...

Piața imobiliară din România, blocată într-o perioadă de stagnare: vânzările încetinesc, dar prețurile rămân ridicate

Piața imobiliară din România se confruntă cu o încetinire semnificativă, în contextul în care vânzările de apartamente scad, iar prețurile continuă să rămână la...
Ultima oră
Pe aceeași temă