6.8 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialÎncasări bugetare de 38% din PIB: sunt posibile, sunt dezirabile?!

Încasări bugetare de 38% din PIB: sunt posibile, sunt dezirabile?!

Anul trecut, în plină criză, dl Lucian Croito­ru, consilier al guvernato­ru­lui Băncii Naţionale şi propus la un moment dat de preşe­dintele ţării pentru a fi prim-ministru, a făcut, într-o intervenţie publică, observaţia că în România postdecembristă – indiferent de faza ciclului economic (creştere sau recesiune) şi indiferent de nivelul taxării – nu s-au strâns la buget decât vreo 30% în echivalent PIB, rar puţin mai mult (dar numai puţin mai mult).

Deşi nu făcea decât să con­sem­­neze o realitate statistică, observaţia – extrem de importantă – a fost imediat taxată ca încercând să sprijine măsurile de austeritate ale perioadei pe baza abordării, considerate de critici simplistă, că, dacă tot nu se poate obţine mai mult ca încasări bugetare, atunci, în caz că nu ajunge, trebuie recurs inevitabil la tăieri de cheltuieli.

Ideea, împărtăşită îndeosebi în cercurile opoziţiei, era şi este şi acum (vezi, de pildă, programul economic al USL) că ajustările nu erau absolut necesare pentru că uşor se pot aduce la buget în­ca­sări la concurenţa a 38-39% din PIB fără mărirea fiscalităţii. Aceasta îndeosebi pe calea combaterii evaziunii fiscale. Sume imense sunt puse în seama evaziunii fiscale şi, prin implicaţie, resurse la fel de imense sunt creditate cu potenţialul de a fi aduse la buget chiar şi la dimensiuni modeste ale contracarării acesteia.

Observaţia dlui Croitoru ridică două probleme cruciale. Prima: este posibilă sau realistă o creştere a încasărilor bugetare la 38-39% din PIB în măsura în care aceste încasări au rămas la circa 30-31%, indiferent de faza ciclului economic şi indiferent de povara fiscalităţii?! A doua problemă este chiar mai tulburătoare: este dezirabilă o asemenea cotă, admiţând că ar putea fi atinsă?

Studii aprofundate ar trebui întreprinse pentru a depista de ce încasarea bugetară în PIB este indiferentă la ciclul economic şi la nivelul taxării. În lipsa unor cercetări fundamentate, nu se pot emite decât ipoteze. Una destul de probabilă este că, dincolo de activităţile de servicii între persoane fizice, economia ne­fis­calizată (neagră, gri) este în România legată aproape integral de importuri şi comerţ. Dacă nişte controale bine ţin­tite ar tăbărî pe ea, s-ar putea să nu se aleagă cu mare lucru, căci replica imediată este că importurile se opresc şi activitatea din aval de importuri se sistează.

Nu este acelaşi lucru precum cu economia subterană din Turcia sau din ţări asiatice, bazată masiv pe producţia indigenă şi export, unde continuitatea obiectivă a derulării activităţii în amonte de acestea din urmă face ca un control oficial mai riguros să se soldeze cu ceva, inclusiv cu încasări mai mari la buget.

În România, economia subte­rană nu este un bazin din care Fiscul poate extrage miliar­de în caz că se sforţează prin regle­men­­tări punitive şi aplicarea cu scrupulozitate a acestora, chiar dacă extragerile reprezintă doar câteva procente din întregul an­grenaj. Este puţin probabil că acţiuni în forţă ale Fiscului s-ar solda cu mari încasări supli­men­tare la buget. Ar deranja desi­gur nişte clanuri şi nişte aran­­jamente politico-clientelare, dar nu ar însemna decât – şi asta doar eventual – derizorii încasări suplimentare la buget. Pur şi simplu pentru că „afacerile” s-ar sista şi ar aştepta încheierea „acţiunii” pentru a reporni. Grosul activităţilor nefiscalizate se desfăşoară atât timp cât acestea rămân nefiscalizate. Dacă ajung să fie fiscalizate, nu se mai desfăşoară! Şi se sistează cu o viteză demnă de cea mai performantă economie de piaţă! Şi, în context, în măsura în care dă de mâncare la probabil sute de mii de oameni, se poate pune şi întrebarea da­că este dezirabilă încercarea de a fiscaliza economia nefiscalizată!

Este poate doar o ipoteză! Studii aprofundate şi anchete statistice ar trebui să ne creioneze măcar ce este economie nefiscalizată în România, pe structuri şi componente, pentru a se putea şti mai exact ce este de făcut. Dacă este de făcut ceva şi dacă merită! Actualele evaluări indirecte, în general strict monetare şi bazate pe modele acceptate internaţional, dar cu aplicabilitate dubitativă în cazul României, mai mult induc în eroare! 

Ilie Şerbănescu este ­analist economic

Cele mai citite

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...

David Popovici și Selly, apeluri către români în ziua alegerilor prezidențiale: „Hai la vot!”

Campionul olimpic la înot David Popovici a votat duminică, în primul tur al alegerilor prezidențiale, și a transmis un mesaj mobilizator către români. Și...
Ultima oră
Pe aceeași temă