4.3 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăSportFormula 1Un complice la vânzarea pavilionului României, la Transporturi: Ministrul Răzvan Cuc stă...

Un complice la vânzarea pavilionului României, la Transporturi: Ministrul Răzvan Cuc stă să semneze numirea ca secretar de stat a lui Stelian Cojocaru, fost consilier al lui Valentin Preda, arestat pentru traficarea unor informații secrete

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, este aproape să semneze numirea lui Stelian Cojocaru în funcția de secretar de stat cu responsabilități în domeniul naval. Cojocaru a fost consilierul altui secretar de stat la Transporturi, Valentin Preda, arestat de DNA pentru traficarea unor informații secrete referitoare la TelDrum, compania controlată de Liviu Dragnea.

Nu întâmplător, așadar, deși funcția este dorită de mai multe grupări din PSD, dar și de ALDE, Dragnea ar fi înclinat deja balanța în favoarea lui Stelian Cojocaru. De numele potențialului secretar de stat se leagă și uluitorul scandal al vinderii pavilionului maritim al României.  

Preda, informatorul lui Dragnea 

Valentin Preda a fost omul de încredere al lui Radu Mazăre, ex-primar al Constanței. Preda a fost secretar de stat la Transporturi atât în mandatul lui Ludovic Orban, cât și în al lui Relu Fenechiu. La ultima descălecare în minister, unul dintre consilierii personali ai lui Valentin Preda a fost Stelian Cojocaru. Fostul secretar de stat nu a rezistat prea mult pe funcție pentru că a fost ridicat de procurorii DNA pe 19 februarie 2013, chiar din fața Ministerului Dezvoltării. În acea zi, Preda urma să se întâlnească cu ministrul Liviu Dragnea pentru a-i preda informații obținute ilegal dintr-un dosar de corupție. Informațiile făceau referire la compania TelDrum SA, firmă racordată puternic, prin acționari și afaceri cu statul, la Liviu Dragnea, actualul șef al PSD. 

În acest dosar, Valentin Preda a fost trimis în judecată pentru divulgarea secretului care periclitează securitatea națională, trafic de influență și complicitate la folosirea în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității. 

Sindicatele: „Ne opunem. Cojocaru este periculos“

Liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu, a precizat pentru RL că în minister se fac presiuni pentru ca Stelian Cojocaru să fie numit secretar de stat. „Noi ne opunem acestei decizii. Pe domeniul ăsta sunt foarte mulți specialiști în PSD. Problema e că trebuie să aibă expertiză și să fie curați. Noi tragem un semnal de alarmă, Cojocaru este periculos pentru lumea shipping-ului. În primul rând, nu are pregătire pe marină civilă, are pe marină militară, regulile de navigație și de pregătire sunt total diferite la marina militară față de marina comercială”, a spus Burlacu. 

Acesta a adăugat că pentru a fi numit secretar de stat la Transporturi, responsabil de domeniul maritim, trebuie să nu ai afaceri în domeniu: „Or, el este legat de mai multe afaceri. El are afaceri cu pregătirea în domeniul navigației civile. E logic că are un interes clar. Are o plângere penală în legătură cu pregătirea ofițerilor de marină la Colegiul Nautic Român, în afara prevederilor legale”. Stelian Cojocaru nu a răspuns solicitărilor repetate ale RL. 

Implicat în vânzarea pavilionului românesc

Numele lui Stelian Cojocaru apare și în controversata afacere legată de vânzarea pavilionului maritim românesc, în septembrie 2012. O afacere unică în Europa, în care artizanul a fost secretarul de stat Valentin Preda. Înainte să se parafeze documentele, partea română a purtat negocieri intense cu un grup de afaceriști germani ascunși în spatele unei firme de tip off-shore înregistrată în Cipru, reprezentată de avocatul Albrecht Gundermann.

După finalizarea negocierilor, în august 2012, partea română a anunțat că organizează o licitație publică „secretă” (!) prin care dorea să achiziționeze un serviciu de intermediere care să aducă nave sub pavilion românesc. În realitate, se dorea externalizarea pavilionului maritim pentru o perioadă de cel puțin 30 de ani. Din corespondența dintre Autoritatea Navală Română și avocatul Gundermann reiese că Stelian Cojocaru a avut un rol activ în negocierea contractului. Amiralul (r) Virgil Chițac a declarat pentru RL că fostul consilier al lui Preda a pledat pentru încheierea contractului: „Era printre cei mai mari beneficiari ai acestei înțelegeri, cu școala lui maritimă de la Mogoșoaia”.

Mortul a semnat, nimeni nu e vinovat

Numai că nimeni nu dorea să semneze un asemenea contract. Dar problema a fost rezolvată tot de Valentin Preda. În după-amiaza zilei de 12 septembrie 2012, în jurul orei 12.00, secretarul de stat Valentin Preda l-a numit pe juristul Eugen Olteanu (între timp, acesta a decedat – n.r.) în funcția de director al Autorității Navale Române. După două ore de la emiterea ordinului, Olteanu a semnat un contract de agenție cu firma cipriotă Ilvana Holding Limited, prin care îi acorda acesteia drepturi depline asupra pavilionului românesc. Imediat după ce a fost semnat, contractul a fost trecut în categoria documentelor secrete.  

CONEXIUNE. Cojocaru, asociat cu un investitor al Hotnews.ro

Stelian Cojocaru este președintele Asociației Colegiului Nautic Român. A fost asistent și lector universitar la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, după care a fost uns conferențiar universitar și șef al catedrei de Navigație. Ulterior, a ocupat funcția de ofițer specialist în Biroul Politici și Strategii în cadrul Statului Major General. Stelian Cojocaru este doctor în Științe, în domeniile Matematică/Astronomie. 

Colegiul Nautic Român a fost înființat de către Cojocaru în asociere cu Mihai Marcu, coproprietar al Medlife. Conform unor dezvăluiri ale jurnalistului Sabin Orcan la postul B1 TV, “Mihai Marcu este un cunoscut milionar al României, patron la Medlife, unul dintre cei mai mari investitori în domeniul medical din România. Nu în cele din urmă, înțeleg că este și un investitor în media, la Hotnews. (…) Mihai Marcu a cumpărat unul dintre cei mai mari producători de iahturi din România. A cumpărat o firmă care se numește Nautic Life, ce produce iahturi pentru milionarii României”.

OFF SHORE. Germano-ciprioții din spatele afacerii „Pavilionul“

Potrivit documentelor obţinute de la Registrul Comerţului din Cipru, Ilvana Holding Limited a fost înfiinţată prin asocierea a trei firme: Kyros Shipping GmbH & Co. KG (patronată de avocatul Albrecht Gundermann), Astherm Services GmbH (deţinută de societatea Astherm Vermogens Vertwaltung, care la rândul ei este patronată de Stefan Schmidt Ammon) şi BHE Beteilingungen GmbH (controlată de Thomas Kirch şi Kofler Georg; Thomas Kirk este fiul lui Leo Kirch, fostul proprietar al televiziunii Pro7).

În schimb, Kofler Georg este un influent om de afaceri din Germania, implicat în companii de minerit, mass-media şi energie verde. La data de 10 septembrie 2012, managementul firmei Ilvana a fost preluat de Albrecht Gundermann. Câteva săptămâni mai târziu, în structura managerială a fost cooptat neamţul Bernt Gienskey, considerat “naşul” shipping-ului din Cipru.

Citește ziarul integral în format .PDF aici!

Cele mai citite

SUA: Băncile mari dau în judecată Rezerva Federală pentru teste de rezistență controversate

Marți, băncile importante și grupurile de afaceri au intentat un proces împotriva Rezervei Federale (Fed), acuzând că testele anuale de rezistență aplicate marilor instituții...

Călin Georgescu susținut în campania pentru prezidențiale de o firmă rusească care s-a ocupat și de Putin și Medvedev

O reţea rusă de influenţare activă în Franţa şi Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost utilizată şi în perioada premergătoare alegerilor recent anulate...

Blue Air, aflată în faliment, va încasa aproximativ 2 milioane de dolari în urma câștigării unui proces

Administratorii Blue Air, companie românească de transport aviatic aflată în faliment, au obținut o victorie neașteptată într-un proces cu Transair, compania aviatică din Senegal. O...
Ultima oră
Pe aceeași temă