29.2 C
București
joi, 26 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada Soarelui ajunge la mare în 2013

Autostrada Soarelui ajunge la mare în 2013

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va relicita luna viitoare proiectarea şi lucrările de execuţie ale tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia (20 km), potrivit anunţului de participare publicat de companie. Vechiul contract, semnat cu firma franceză COLAS în 2009, a fost reziliat în luna aprilie.

Termenele anunţate de CNADNR sunt strânse. Ofertele vor fi primite la finele lunii viitoare iar la începutul lunii septembrie este aşteptată semnarea contractului. Noul contructor va avea la dispoziţie 39 de luni pentru încheierea lucrărilor, din care 24 de luni este termenul minim de garanţie acceptat de CNADNR. Aceasta înseamnă că lucrările propriu-zise vor dura aproximativ 15 luni, perioadă care va include şi durata necesară proiectării, de trei luni. Dacă nu vor exista contestaţii la licitaţie, dacă lucrările se vor desfăşura în termenul stabilit şi dacă nu vor mai apărea dispute între Ministerul Transporturilor şi constructor acest sector de autostradă va fi gata la finele lui 2012.
Termenul de garanţie dat de participanţi va putea urca până la 4 ani, caz în care aceştia vor primi la licitaţie punctaj sporit. Valoarea estimată a lucrărilor, fără TVA, este de 726 milioane lei, adică 172 milioane euro, respectiv 8,64 milioane euro/km (sumă ce include şi podurile sau pasajele prevăzute).

In cazul în care constructorul, din vina sa, nu respecta contractul, sunt prevăzute penalităţi importante. Acesta va fi pasibil de plata unor penalităţi de 0,1% /zi din valoarea contractului. Totodată constructorul va fi îndreptăţit la primirea unui avans cifrat la 15% din valoarea lucrărilor iar garanţia ce va trebui depusă de acesta va fi de 10% din contract. La desemnarea câştigătorului, preţul va conta în proporţie de 70%.


Punctele slale ale noului proiect

Deoarece licitaţia este organizată în grabă, noul proiect ce stă la baza ei are şi puncte slabe. Astfel deoarece CESTRIN a realizat anul trecut un recensământ al traficului trebuiau refăcute atât calculele de eficienţă economică cât şi cele privitoare la rata internă de rentabilitate. Actualul proiect se bazează însă pe vechile studii de trafic realizate de CESTRIN în 2005. Consecinţa folosirii unor date vechi poate avea un impact major asupra costului proiectului. Folosirea unor studii de trafic învechite pe centura nord Bucureşti a dus la o creştere importantă a costurilor după semnarea contractelor (şi implicit la majorarea profiturilor pentru asfaltatorii prezenţi), deoarece a trebuit modificat proiectul drumului din documentaţia de licitaţie iniţială.

In al doilea rând CNADNR a cerut firmei de consultanţă Search Corporation un nou studiu de fezabilitate care să fie dat participanţilor la licitaţie. Potrivit noului studiu proiectul nou prevede în plus două pasaje în plus pe traseul autostrăzii fapt pentru care CNADNR ar avea nevoie de un nou certificat de urbanism de la CJ Constanţa. Această instituţie a pus beţe în roate anul trecut la acordarea acestui aviz şi ar putea folosi modificările pentru a obstrucţiona din nou proiectul.

In plus există şi un conflict de interese. Constructorul îşi va baza oferta pe studiul de fezabilitate efectuat de Search Corporation, firmă care va face şi consultanţa proiectului (urmărirea lucrărilor ca reprezentant al CNADNR). Dacă firma constructoare va reclama greşeli în studiul de fezabilitate pe care şi-a bazat oferta (soluţii tehnice greşite, cantităţi de materiale inexacte), corectitudinea reclamaţiei sale va fi judecată de consultant, adică exact de către cel acuzat că ar fi făcut un studiu de fezabilitate greşit.

Medgidia-Constanţa şi centura Constanţa, o bandă pe sens

Cele două tronsoane de autostradă trebuiau şi ele, asemenea porţiunii Cernavodă-Medgidia, definitivate în acest an. Aceasta nu se va întâmpla iar automobiliştii în drum spre Marea Neagră vor avea la dispoziţie, în acest an cel puţin, o bandă pe sens, a spus recent ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, după ce inspectat recent lucrările. „Anul acesta va fi gata, pe câte o bandă pe sens, de la Basarabi (Medgidia – n.r.) până la Constanţa. Vom găsi şi un nou constructor pentru Cernavodă – Medgidia, iar în 2012 toată autostrada va fi gata până la mare, inclusiv centura Constanţa”, a spus ministrul Transporturilor.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Rareș Bogdan avertizează asupra unui dezastru economic cauzat de politica PSD și a lui Marcel Ciolacu

Rareş Bogdan a lansat miercuri seară un atac la adresa premierului Marcel Ciolacu și a liderilor PSD pe care îi acuză de faptul că...

Iohannis nu a fost informat din timp de inundațiile din sudul Moldovei

Este problematic că mulţi n-au avut niciun fel de avertizare din partea autorităţilor la ultimele inundaţii, a declarat miercuri, la New York, preşedintele României,...

Vinovatul fără vină – Academia Catavencu

Cred că titlul celebrului roman al Agathei Christie se potrivește cel mai bine cu situația actuală din coaliția struțocămilă care, încă, mai conduce...
Ultima oră
Pe aceeași temă