Autoritatea de Supraveghere Financiară pregăteşte reguli noi pentru poliţele de asigurare civilă auto. Penalizarea pentru şoferii cu două accidente într-un an va ajunge la 100%, faţă de 32% în prezent. În schimb, şoferii „cuminţi“ timp de 8 ani vor plăti doar jumătate din tariful de referinţă.
Legislaţia în domeniul asigurărilor auto se schimbă pentru a doua oară în ultimul an. După ordonanţa dată în 2016 de Guvernul Cioloş care plafona tarifele pentru polițele obligatorii, în urma protestelor în stradă ale marilor transportatori, o nouă lege, aprobată recent de Parlament, va intra în vigoare de la 12 iulie. Multe prevederi ale actului normativ nu vor putea fi încă puse în practică, din cauză că normele de aplicare a legii abia au fost puse în dezbatere, iar până la finalizarea şi aprobarea lor va mai trece un timp.
Prin aceste norme se reintroduce sistemul de bonus-malus până la clasa 8, în funcţie de care şoferii vor fi recompensaţi sau taxaţi suplimentar. Astfel, şoferii care nu au înregistrat niciun accident pe acelaşi autovehicul în ultimii opt ani vor plăti doar jumătate din tariful standard al poliţei de asigurare RCA, fiindcă vor primi o clasă de bonus pe an. De cealaltă parte, penalizarea maximă va ajunge la 100% pentru cei care vor avea două accidente într-un an, adică clasa B0. „Sistemul de malusare ţine cont de numărul de daune produse. Pentru o singură daună se penalizează cu 4 clase”, a explicat, într-o intervenţie televizată, Mona Cucu, director de supraveghere în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). În prezent, nivelul maxim de reducere, respectiv de penalizare este de 32%.
De asemenea, conform normelor puse în dezbatere, şoferii vor putea beneficia de reduceri la preţul RCA dacă vor folosi aparate care urmăresc comportamentul în trafic sau demonstrează că au urmat cursuri de condus preventiv.
Tarifele de referinţă vor fi stabilite în funcţie de capacitatea motorului şi de vârsta şoferului, indiferent de sex. Noua normă menține restricția introdusă anul trecut de a calcula tarifele în funcție de zona geografică unde conduc șoferii, însă, conform Monei Cucu, asigurătorii vor putea opta şi pentru acest criteriu, dar cu aprobarea ASF.
Decontarea directă a cheltuielilor
O altă noutate este decontarea directă a cheltuielilor cu daunele. În prezent, mecanismul se numeşte compensare directă, dar acesta este unul facultativ. Prin noua lege, decontarea directă va fi ofertată obligatoriu de către asigurători, însă serviciul va fi opţional pentru şoferi, contra unei prime mai scumpe. Avantajul acestei proceduri este că reparaţia autovehiculului avariat va fi suportată de asigurătorul şoferului păgubit, iar costurile vor fi recuperate ulterior de la firma de asigurare a celui vinovat.
Probleme cu service-urile
Normele la Legea RCA puse în dezbatere mai cuprind prevederi care nu avantajează deloc şoferii şi pune în dificultate şi societăţile de service auto, atrage atenţia Cristian Muntean, preşedintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI). Astfel, în regulament se precizează că dacă valoarea ofertei de despăgubire înaintată persoanei prejudiciate de către asigurător este mai mică decât cea solicitată de păgubit, asigurătorul RCA “argumentează oferta transmisă prin documente emise de cel puţin trei unităţi reparatoare ce dovedesc încadrarea ofertei în costuri reale de readucere a vehiculului la starea de dinaintea producerii evenimentului”. Cristian Muntean spune că prevederea nu este în regulă, întrucât şoferul va trebui să suporte singur diferenţa de costuri dacă alege un alt service decât cele trei ofertate de asigurător. “Dacă asigurătorul găseşte un service auto în Cluj care să accepte reparaţia în costurile comunicate de către asigurător, păgubitul îşi duce maşina de la Bucureşti la Cluj, iar asigurătorul îi va deconta şi transportul autovehiculului. Cam aşa înţelege ASF să respecte dreptul păgubitului RCA de a-şi alege singur unitatea reparatoare – drept prevăzut chiar în Legea RCA”, a explicat acesta, într-o postare pe o reţea de socializare.
Printre elementele de noutate cuprinse în Legea 132/2017 se află noţiunea de asigurat cu risc ridicat, care va fi repartizat la un asigurător din piaţă cu preţuri preferenţiale. Proiectul de norme nu menționează cum va fi stabilit nivelul de preț de la care un asigurat intră la categoria cu risc ridicat și nici cum va fi calculat prețul pe care el îl va primi după repartizarea către un asigurător.