13.9 C
București
sâmbătă, 21 septembrie 2024
AcasăSpecial„Dacia by Renault"

„Dacia by Renault”

Recentul test EURONCAP pentru SUV-ul Duster, desfăcut de trustul francez Renault sub marca Dacia, a readus pe tapet o problemă care există încă de la preluarea cu arme şi bagaje a uzinelor Dacia de la Pi-teşti de către marele concern francez. Acesta a ales să distribuie produsele fabricate la Piteşti sub marca Dacia, deşi nu există practic nici o deosebire formală (execuţia este o altă problemă!) între un pro-dus Renault fabricat aiurea şi desfăcut sub brandul Renault şi cel fabricat la Piteşti: design tot francez, tehnologie tot franceză, utilaje tot franceze, management tot francez, distribuţie tot franceză, profit tot francez!

De ce, de pildă, Clio fabricat în Turcia este Renault şi tot un pro-dus Renault, dar fabricat la Piteşti este Dacia?! N-a existat o explicaţie oficială din partea trustului francez. Şi, în lipsa unei motivaţii oficiale, au circulat diferite variante care mai de care mai năstruşnice. În orice caz, menţinerea mărcii Dacia a alimentat amăgelile multora cărora le place să fie aburiţi prin România că Dacia este un produs românesc, având în vedere şi succesele sale la export. Ar fi şi primul şi cel mai important produs românesc de export! Aiureli: Dacia actuală este un produs integral francez fabricat în România. Este un produs tipic pentru zilele noastre al unei multinaţionale – şi anume a uneia de origine franceză, numită Renault -, România fiind doar ţara-gazdă pentru producţie, îndeosebi sub latura de asamblare. Păstrarea mărcii Dacia ca încercare de menţi-nere a pieţei în România avea, even-tual, o justificare din puncul de ve-de-re al trustului Renault doar pe o perioadă scurtă, până schimba totul la Piteşti, dar nu pe termen lung, astfel încât formula „Dacia by Renault” avea de fapt o altă explicaţie!

În cadrul acerbei competiţii internaţionale de pe piaţa de profil, trustul francez a identificat de mult imensul potenţial al segmentului low-cost, cât de cât viabil şi bineînţeles la un preţ accesibil. Era vorba de a se produce ceva nou, şi nu de a se renunţa la anumite dotări de pe articulaţia unui produs consacrat scump. Proiectul putea fi un succes, dar putea fi şi un epec. Formula „Dacia by Renault” era o strategie acoperitoare: succesul putea fi asumat de Renault, eşecul putea fi pasat mărcii Dacia! Căci vai, sunt atâţia gata să se lase păcăliţi pe lumea asta! Cu toate că, să fim realişti, maşinile Dacia se vând pentru că au sigla Renault!

Proiectul a fost un succes. Criza a ajutat succesul. Pe care Renault n-a ezitat să şi-l preia. Oricum, fructele financiare nu puteau aparţine altcuiva. Folosindu-i aura low-cost, Renault a vândut gama Logan doar cu numele la preţul de 5.000 euro de care vorbise, reuşind plasamente la preţuri chiar spre 10.000 euro, care nu prea mai sunt low-cost.

Renault vrea însă să forţeze nota în continuare. Pornind tot de la aura Logan, a dezvoltat un SUV, să-i zicem low-cost, pe care îl prezintă drept cel mai ieftin din Europa şi pe care, cu o amăgitoare variantă 4×2, vrea să-l lege ca percepţie de cifra de 10.000 euro. Formula „Dacia by Renault” poate fi folosită în continuare. S-ar putea ca testul EURONCAP să-i încurce într-un fel treburile trustului Renault. Dacia Duster n-a luat la testele de impact decât 3 stele din 5. Şi examinatorii de la autoritatea europeană pentru siguranţă rutieră nu s-au mulţumit doar cu cifrele, punctând cu aprecierea: „Este dezamăgitor că o companie-mamă precum Renault nu are aceleaşi priorităţi legate de siguranţă la maşinile Dacia, de vreme ce vinde aceste maşini sub brandul propriu”. După cum se vede, nu toată lumea poate fi păcălită de formula „Dacia by Renault”.

Desigur, bătălia tehnologică preţ-siguranţă nu poate fi câştigată deodată pe ambele fronturi, acestea fiind adversative. Dar, tot desigur, vor exista în continuare clienţi cu buzunarele pline care aleg siguranţa şi clienţi care sunt gata să se expună mai mult din punctul de vedere al siguranţei pentru că au buzunarele goale. Cu formula „Dacia by Renault”, trustul francez are, în funcţie de situaţie, mai multe piste, inclusiv aceea ca, dacă nu mai iese bine ca până acum, să părăsească în ceaţă marca Dacia, probabil o dată cu România însăşi!

Ilie Şerbănescu este -analist economic

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă