Relaţiile între persoane de acelaşi sex este un subiect din ce în ce mai exploatat în industria de divertisment. Dacă pentru Hollywood comunitatea gay a reprezentat multa vreme un subiect tabu, ea a fost prezentă în jocurile video încă din anii 80’. Începând de la Super Mario şi până la jocuri de nouă generaţie, precum Dragon Age sau Gran Theft Auto, relaţiile dintre gay au putut fi regăsite în jocuri sub diferite forme: de la flirturi şi săruturi până la scene de sex între personaje feminine sau masculine.
Diferiţi creatori şi publisheri de jocuri video precum Nintendo, Sega, BioWare sau Rockstar North au introdus de-a lungul timpului personaje LGBT (membri ai comunitatii gay) în creaţiile lor. Dacă unul dintre primele personaje gay, „Birdo” (Super Mario Bros. 2, lansat de Nintendo – 1988), era descris în manualul original ca un bărbat care se considera femeie şi îşi dorea să fie denumit “Birdetta”, circa 20 de ani mai târziu jocuri precum Dragon Age II (2011) oferă posibilitatea unor relaţii între personaje de acelaşi sex. Flirturile sau săruturile au devenit în unele jocuri doar nişte obiective care o dată ce au fost îndeplinite se vor continua cu adevărate scene de sex între personaje.
“Dacă ar fi fost să mor mâine nu mi-aş fi dorit să se întâmple fără să fac asta (n.r. să te sărut) / Nu am mai simţit asta pentru nimeni până acum.” Aşa sună câteva fraze dintr-un dialog pe care două personaje masculine ale jocului Dragon Age 2 îl poartă într-o secvenţă.
Desigur, utilizatorul are controlul asupra direcţiei în care o poate lua conversaţia dintre cele două personaje, începând de la a le apropia până la a le face să se insulte. Dialoguri precum cel de mai sus pot fi regăsite şi în varianta feminină în “Mass Effect 2”, un joc în care relaţiile dintre femei le înlocuiesc pe cele dintre bărbaţi.
Aduc relaţiile gay fericirea creatorilor de jocuri?
Trendul personajelor gay a cuprins şi jocuri precum Gran Theft Auto sau Fable. Dacă pentru primul joc Rockstar North a lansat o versiune modificată a poveştii originale, în care personajul principal este un dominican gay, în cazul celui de-al doilea joc (RPG – role-playing game), lansat de Microsoft, utilizatorii îşi pot căsători personajul cu alte personaje de acelaşi sex.
“Am vrut să le oferim oamenilor posibilitatea de a alege şi de a decide singuri cine este persoana potrivită. Când te gândeşti la asta poate fi vorba despre un bărbat, o femeie, sau despre un băiat, o fată, astfel încât mariajele de acelaşi sex a fost idee care a venit în mod natural”, spune Peter Molyneux, unul dintre creatorii seriei Fable într-un interviu acordat pentru gaygamer.net.
Cu toate că publicul nu pare să fi fost ofensat de relaţiile între personaje de acelaşi sex, cei mai mulţi creatori preferă să păstreze discretă o astfel de opţiune din jocurile lor.
Spre exemplu The Sims, un joc vândut în peste 100 de milioane de copii, cu toate că a avut success, a tratat cu discreţie opţiunea mariajelor gay pusă la dispoziţie utilizatorilor. Iniţial jocul fusese destinat fetelor, fiind lansat în 2000, în contextual în care cei mai mulţi creatori de jocuri nu credeau că fetele pot reprezenta un public important.
În timp ce unii creatori de jocuri încearcă să ofere o soluţie pentru normalitate în ceea ce priveşte prezenţa minorităţilor sexuale în jocurile video, nu de puţine ori acestea sunt cenzurate când ajung pe diferite pieţe. O altă problemă ar fi reacţia negativă a diferiţilor utilizatori care acuză companiile că neglijează interesele publicului majoritar: persoanele heterosexuale, în special de sex masculin.
O astfel de problemă a întâmpinat-o şi BioWare când a primit astfel de acuze pe un forum. În replică, dezvoltatorii au explicat comunităţii de jucători că, având în vedere că sunt privilegiaţi prin foarte multe opţiuni de joc, ei trebuie să fie indulgenţi cu minorităţile sexuale care au aceleaşi drepturi la a dezvolta personaje dupa placul lor.
Personajele LGBT, un element pozitiv în afaceri
Într-o industrie care depăşeşte nu cu mult valoarea celei mai mari reţele de socializare din lume, Facebook (circa 60 miliarde de dolari după ultima estimare), companii precum EA, BioWare, Rockstar North şi multe altele încearcă să exploateze segmentul persoanelor LGBT.
Fie că vorbim despre responsabilitate socială, fie că vorbim despre o reorientare către noi publicuri ţintă, sunt creatori de jocuri care au demonstrat că pot avea succes chiar şi printr-o abordare gay. Iar în condiţiile în care majoritatea publicului, format în principal din persoane heterosexuale, nu a arătat că ar fi ostil acestui trend ne putem aştepta la tot mai multe jocuri care să-şi adapteze povestea în funcţie de fiecare utilizator în parte, indiferent de orientare sexuală, indiferent că-şi spune „Birdo” sau „Birdetta”.