Noul târg de carte, BookLand, ce se va deschide în aprilie într-unul din mall-urile bucureştene, debutează cu fricţiuni între marile edituri şi organizatorii evenimentului.
Organizatorii târgului de carte ce va fi deschis la AFI Palace Cotroceni în perioada 15-17 aprilie, agenţia More than Pub, sunt acuzaţi de Asociaţia Editorilor din România (AER) că au încălcat un contract de confidenţialitate şi de concurenţă neloială încheiat anul trecut, când s-au ocupat de marketingul şi de promovarea Bookfest.
Potrivit AER, agenţia de publicitate ar fi folosit elemente vizuale din cataloagele Bookfest 2010, iar formatul celor două evenimente ar fi identic. În consecinţă, Asociaţia Editorilor somează agenţia să înceteze „orice act de concurenţă neloială” şi să renunţe „imediat” la organizarea, „în nume propriu sau prin intermediul unor terţi”, a târgului.
„Poate renunţăm şi noi”
Scandalul implică şi multe edituri mari din România reprezentate de AER, iar o parte din ele, precum Humanitas, Curtea Veche, Editura Trei sau Paralela 45, au anunţat deja că nu vor participa la BookLand. Editura Nemira a confirmat pentru România Liberă că va participa la târg, în timp ce altele, precum Rao, All şi Polirom, aşteaptă încă să vadă ce se întâmplă.
„Nu ne-am decis încă pentru că este prea devreme. Le-am spus şi lor (More than Pub – n.red.) că nu avem nimic împotrivă, dar nu ne-am hotărât”, ne-a declarat Ileana Iorga, reprezentantul editurii Rao. „Dar dacă mai continuă cu presiuni, poate renunţăm şi noi”, a completat Iorga.
Potrivit Mihaelei Petrovan, general manager al agenţiei de publicitate şi iniţiatoarea evenimentului, un dead-line pentru semnarea contractelor este fixat pentru 12 februarie, iar răspunsurile lor sunt în general pozitive. „Au fost contactate circa 350 de edituri din ţară, din care până acum 62 ne-au confirmat participarea. Circa 20% din totalul editurilor invitate ne‑au refuzat din motive legate de lipsa unor lansări sau legate de bani. Nu ne facem probleme, BookLand va avea loc şi vom arăta că, fiind vorba de un mall, cartea vine acolo unde deja sunt oamenii”, a mai spus Petrovan.
„Foloseşte bucătăria noastră”
Unul dintre cele mai importante evenimente literare din România, Bookfest a fost organizat în 2010 de AER, în parteneriat cu More than Pub, de unde ultimii ar fi plecat cu o bază de date confidenţială, pe care o folosesc acum pentru organizarea noului târg de carte. „Fiecare editură decide dacă participă sau nu la târgurile de profil, este dreptul suveran al fiecăreia dintre edituri. Asta nu decidem noi”, ne-a declarat Grigore Arsene, preşedintele Asociaţiei Editorilor din România. „Aceasă agenţie de publicitate a fost angajată anul trecut de Bookfest pentru promovarea evenimentului, iar acum foloseşte toată bucătăria noastră. Au încălcat un punct din contractul de confidenţialitate pe care orice agenţie îl semnează în asemenea situaţii”, a conchis Arsene.
La rândul său, Mihaela Petrovan susţine altceva: „AER ne acuză că ne-am folosit de contactele lor. Suntem pe piaţă de cinci ani şi tot de atât timp facem direct marketing, având o bază solidă de date. Am avut un contract cu AER valabil circa o lună şi jumătate, din mai până în iunie 2010. Am făcut pentru ei catalogul, DTP-ul grafic, iar produsul a ajuns gratuit la expozanţi şi la vizitatori. Ei au făcut contentul, iar noi l-am publicat. Să vă spun că nu ne-au plătit TVA pe contract, când noi le-am adus din sponsorizări 20.000 de euro?”.
Bookfest – primăvara, Gaudeamus – toamna
Între 24 şi 27 februarie va avea loc un alt târg de profil independent, la Sala Palatului, intitulat „Livresque Salonul Cărţii”, unde se apreciază că vor participa circa 50 de edituri.
Între 25 şi 29 mai se organizează Bookfest 2011, la Romexpo.
În toamnă, Romexpo va găzdui o nouă ediţie a Târgului Gaudeamus.