Péter Krekó este analist politic și psiholog social. Este directorul Institutului de Politică Capitală din Budapesta.
Parlamentul ungar, care are o majoritate de două treimi în favoarea premierului, Viktor Orbán, a aprobat luni 30 martie un proiect de lege care și-a extins puterile deja puternice. Proiectul de lege, care nu este susținut de majoritatea parlamentarilor din opoziție, dă autorizația parlamentară pentru prelungirea stării de urgență pe care guvernul a anunțat-o pe 11 martie în lumina pandemiei coronavirusului.
Drept urmare, puținele checks and balances (echilibre) rămase în Ungaria vor înceta să existe, prin hotărârea luată de guvern, în baza unui decret cu aproape nici o supraveghere legală. Nu se pot organiza alegeri și niciun miting. Ungaria a devenit un caz de manual despre modul în care coronavirusul poate fi abuzat în scopuri autoritare.Nu există nicio clauză de încetare în text, deci starea de urgență va fi în vigoare atât timp cât dorește guvernul. Modificările aduse codului penal cu referire la publicarea unor fapte care interferează cu „protejarea cu succes” a publicului, putând fi pedepsită cu cinci ani de închisoare – un mesaj clar pentru jurnaliști. De asemenea, guvernul dorește să preia în mod eficient conducerea municipalităților locale prin supravegherea deciziilor liderilor aleși direct. Curtea Constituțională ar putea, teoretic, să anuleze deciziile puse în aplicare în timpul stării de urgență, dar având în vedere că drepturile sale au fost limitate și a fost umplută cu loialiștii pro-guvernamentali în ultimii ani, nu ne putem aștepta ca aceasta va servi drept o contraponderare eficientă pentru puterea cabinetului. De asemenea, deși Parlamentul ar fi putut să rezilieze oficial starea de urgență, nu a făcut-o. Partidul lui Orban, Fidesz-KDNP, are o majoritate confortabilă și loială; nu a existat un singur caz în ultimii 10 ani, când parlamentarii Fidesz nu au susținut o decizie guvernamentală.
De ce face Orban asta? Din două motive. Primul este să eticheteze opoziția drept „susținătorii coronavirusului”, în loc de susținători ai poporului, câștigând în avans dezbaterea politică.
În al doilea rând: el vede că este oportunitatea ideală pentru a pune mâna pe putere. Când moartea este în aer, oamenii tind să se adune în jurul drapelului lor național, iar atenția lor este redusă. În timp ce opoziția și mass-media liberă au acoperit larg discuția despre actul nelegal, maghiarul de rând a părut mai puțin preocupat. El sau ea este mai interesat acum de unde să cumpere măști pentru față.
Strategic, Orban știe că acesta este momentul perfect pentru a acționa: fiecare țară se ocupă de salvarea vieții cetățenilor lor și, în același timp, evită colapsul economic total. În vremuri de astfel de crize, țările devin mai orientate spre interior. Politica externă, în general, devine mai puțin importantă. Drepturile omului și statul de drept în alte țări sunt probleme de mică importanță pentru majoritatea politicienilor și cetățenilor.
Dar ar trebui să fie. Există multe motive pentru care aceasta nu este doar o problemă internă pentru Ungaria și de ce presa, politicienii și instituțiile internaționale ar trebui să acorde atenție.În primul rând, Orban este un model pentru alți lideri iliberali. Dacă acest experiment se va dovedi de succes, mulți alții vor fi încurajați să-i urmeze calea. Dacă Ungaria nu este un partid de carantină politică, noul val de iliberalism va străbate Europa, în special în est. Deși au fost critici puternice pentru ultima mișcare a lui Orban din mai multe direcții, cei mai importanți lideri ai celor mai mari state membre ale UE au rămas tăcuți în legătură cu actul nelegal. Președintele comisiei a replicat că situațiile de urgență vor fi examinate în toate statele membre – fără a numi Ungaria.În al doilea rând, Orban depune eforturi grele pentru a păstra imaginea alianțelor occidentale. În timp ce Ungaria a primit 5,6 miliarde de euro pentru a ajuta la protejarea acesteia împotriva pandemiei, membrii clasei sale conducătoare au acuzat puternic UE că nu a făcut altceva decât să lectureze Ungariei cu privire la democrație. Orban își justifică schimbarea geopolitică estică, susținând că UE nu este în măsură să ajute acum – spre deosebire de China și de membrii Consiliului Turkic: Uzbekistan și Turcia. Ungaria cumpără măști și aparate respiratorii de la prima și primește și o parte de la a două. De asemenea, consensul general potrivit căruia regimurile autoritare, cum ar fi Rusia și China, se confruntă cu coronavirus mult mai bine decât democrațiile, beneficiază de multă atenție din partea mass-media pro-guvernamentale.
În al treilea rând, iar acest lucru a primit mai puțină atenție, Orban va folosi acest lucru ca o oportunitate pentru a reforma economia după chipul ei. Aceasta ar putea fi o veste proastă pentru unii investitori străini din Ungaria – mai ales când problemele economice se agravează. În prezent, guvernul implementează o forță de muncă militară pentru a supraveghea operarea a 140 de companii care furnizează servicii critice (de exemplu, energie și comerț cu amănuntul) în sectoarele publice și private. Există planuri pentru ca guvernul să salveze companiile – cu condiția ca acestea să dețină compania pe rând. Ne putem aștepta ca încetinirea economică globală și scăderea veniturilor bugetare să fie create în unele măsuri economice „neortodoxe” care contravin politicilor economice principale. Companiile multinaționale se vor confrunta probabil cu preluări, așa cum s-a făcut până acum, dar de data aceasta fără obstacole legale semnificative. Fondurile UE ar putea fi redirecționate către buzunarele agenților pro-guvernamentali mai mult ca niciodată.
Natura măsurilor legale extraordinare este că sunt ușor de introdus, dar greu de anulat. Efectul „miting în jurul steagului” nu va dura niciodată. Și pe măsură ce consecințele economice ale pandemiei se agravează, Orban poate deveni din ce în ce mai nepopular – și situația mai disperată. Tentația de a menține măsurile de urgență în vigoare poate deveni și mai puternică odată cu apropierea alegerilor din 2022.