Guvernul polonez apreciază că afirmaţia Rusiei potrivit căreia accidentul de la Smolensk a fost cauzat de o „eroare a pilotului” nu prezintă întreaga situaţie, subliniind că este necesar ca şi controlorii ruşi de trafic aerian să îşi asume o parte din vină, relatează site-ul postului Radio Polonia, potrivit Mediafax.
Ministrul polonez al Afacerilor Interne, Jerzy Miller, afirmă că autorităţile ruse au exercitat presiuni asupra controlorilor de trafic aerian de pe aerodormul Severnîi, cu scopul de a permite aeronavei prezidenţiale poloneze să aterizeze, în pofida condiţiilor meteorologice nefavorabile.
Poziţia Guvernului polonez se află în contradicţie cu concluziile raportului final rus, prezentat miercuri, între care şi cea potrivit căreia asupra piloţilor avionului Tupolev-154 au fost exercitate presiuni pentru a ateriza, ca preşedintele Lech Kaczynski să poată asista la o ceremonie la Katin, în vestul Rusiei. Miller, preşedintele Comisiei poloneze care investighează cauzele prăbuşirii, a dezvăluit că, săptămâna viitoare, Comisia va publica transcrierea conversaţiilor între Centrul rus de Control Aerian de pe aerodromul Severnîi şi oficiali de la Moscova.
Guvernul polonez susţine că transcrierile, pe care polonezii le-au primit de la o altă sursă decât Comitetul Interguvernamental pentru Aviaţie (MAK), cel care a realizat raportul prezentat miercuri, la Moscova, dovedesc că, de fapt, aceşti controlori de trafic aerian sunt cei asupra cărora s-au efectuat presiuni.
Colonelul Nikolai Krasnokuţki, comandantul aerodromului la momentul accidentului, a apelat telefonic o persoană neidentificată, pe care a încercat să o convingă că Centrul de Control Aerian nu trebuie să aprobe aterizarea avionului, din cauza condiţiilor de ceaţă. Această persoană nidentificată, potrivit unor surse poloneze, a interzis închiderea aerodromului.
„În loc să permită piloţilor polonezi să coboare (avionul) la 100 de metri, ei ar fi trebuit să interzică cu fermitate acest lucru”, a declarat Miller. Ministrul nu a respins în mod direct concluzia rusă potrivit căreia accidentul a fost provocat de o eroare a pilotului, dar a subliniat că nici ruşii nu erau bine pregătiţi pentru zborul aeronavei prezidenţiale la Smolensk şi că ar trebui să îşi asume responsabilitatea pentru producerea dezastrului. „Încă din martie (2010) ştiam că aerodromul Severnîi nu era echipat corespunzător pentru a primi aeronava prezidenţială”, a mai spus Miller.