Grupul Rompetrol investeşte sute de milioane de dolari pentru creşterea eficienţei, mărirea capacităţii de rafinare şi extinderea reţelei în mai multe ţări, între care România, Bulgaria, Ucraina şi Republica Moldova, precum şi în intrarea sa pe piaţa din Serbia, potrivit money.ro, citat de NewsIn.
Grupul Rompetrol vrea să renunţe la activităţile sale de retail cel mai puţin profitabile şi să se axeze pe cele generatoare de rezultate solide. În acest sens, anul viitor se va realiza exit-ul de pe piaţa albaneză, concomitent cu creşterea numărului de staţii din România, Bugaria, Ucraina şi Georgia, a declarat CEO Rompetrol, Saduokhas Meraliyev. În plus, compania aşteaptă decizia acţionarului său majoritar, KazMunaiGaz, pentru a-şi face intrarea pe piaţa din Serbia.
„Proiectul de restructurare vizează activităţile noastre din cinci ţări şi avem drept ţintă anul 2012 pentru a-l duce la îndeplinire”, a precizat Meralyev. În prezent, Rompetrol deţine 48 de companii. Planul de restructurare vizează închiderea sau comasarea cu entităţi mai mari a 14 dintre ele.
Extinderea din sectorul downstream are în prim plan reţeaua din România. Rompetrol vrea să ajungă, în patru ani, la o reţea proprie de 170 de staţii, în comparaţie cu 131 în prezent, şi la 800 de puncte de vânzare în colaborare cu distribuitorii şi partenerii săi.
„Extinderea, mai ales în Bucureşti, este principala preocupare a noastră. Acum suntem în procesul de aprobare a licenţelor de construcţie a unor noi unităţi de desfacere”, a mai spus oficialul Rompetrol. În acelaşi timp, în Republica Moldova se va ajunge la 60 de staţii de la 40 în prezent până la sfârşitul anului viitor, iar reţelele din Georgia şi Bulgaria, „unde sunt rezultate foarte bune”, se vor extinde la rândul lor.
Piaţa ucraineană prezintă un foarte mare potenţial şi conducerea Rompetrol vrea o extindere susţinută aici, deşi admite că există probleme în ceea ce priveşte încărcarea şi descărcarea produselor petroliere în porturile sale. Cât priveşte zona Balcanilor, cea mai profitabilă pentru companie, se are în vedere creşterea capacităţii unui terminal petrolier din Bulgaria tocmai în ideea pătrunderii pe piaţa sârbă.
„Există o intenţie a autorităţilor sârbe să deschidă piaţa benzinei, acum închisă din cauză că se vând doar produse ale rafinărilor sârbeşti. Noi suntem pregătiţi şi avem, deja, trei posibili parteneri pe lista scurtă”, a afirmat Meralyev.
Planurile agresive ale Rompetrol de extindere, cumulate cu renunţarea la activităţile neprofitabile, se fac în prezent pentru a întâmpina revenirea pieţei. Conducerea Rompetrol a decis astfel alocarea a 350 de milioane de dolari în creşterea capacităţii rafinăriei Petromidia şi în modernizare până în octombrie 2011. Rezultatul ar fi o creştere cu aproape jumătate a cantităţilor anuale rafinate. de la 3,6 milioane tone în prezent la 5 milioane tone. „Avem nevoie de 5 milioane de tone ale noastre în rafinărie, în fiecare an”, menţionează Meralyev.
Totodată, directorul financiar al Grupului Rompetrol, Dmitry Grygoriev, estimează că anul acesta se încheie cu pierdere de circa 120 de milioane de dolari şi că anul viitor rezultatele negative vor coborî la aproximativ 40 de milioane de dolari. Rezultatele negative sunt puse pe seama rafinării, activitate care încă generează pierderi constante, aşa cum retail-ul face mereu profit. Dar, odată cu investiţiile de optimizare a costurilor şi extindere a reţelei de distribuţie, profitul ar urma să apară în 2012, spune Grigoryev.
Potrivit acestuia, toate aceste investiţii sunt făcute la cererea companiei mamă KazMunayGaz, care vrea ca Rompetrol să devină eficientă şi profitabilă în cel mai scurt timp. Eompetrol trebuie să returneze, până anul viitor, în august, un împrumut de un miliard de dolari pe care grupul mamă KMG l-a acordat în 2009
„Sunt anumite presiuni din partea acţionarului nostru majoritar de a primi înapoi banii pe care ni i-a împrumutat şi de a performa mai bine decât o facem acum”, a spus directorul financiar Rompetrol.