Diplomaţie, răbdare, spirit organizatoric şi rezistenţă la stres sunt o parte dintre elementele pe care trebuie să le deţină un bun comunicator. Mai mult, este nevoie de o minte foarte structurată şi multă imaginaţie.
Domeniul relaţiilor publice a suferit importante schimbări de-a lungul timpului. De la simplu comunicator necesar în diferite organizaţii, care juca rolul doar al unui intermediar, în prezent, se caută persoane cu experienţă în domeniu, de preferat, absolvenţi ai unei facultăţi de comunicare şi care să cunoască întreaga paletă de responsabilităţi specifice postului.
Anamaria Putinică, PR director al agenţiei SmartPoint, explică faptul că până acum câţiva ani, traseul pe care îl urma cineva pentru a lucra în domeniul comunicării nu era foarte strict, ajungând să ocupe poziţii de specialist persoane fără o pregătire aprofundată în domeniu.
„O dată cu maturizarea pieţei şi dezvoltarea resurselor umane, studiile au contat din ce în ce mai mult, fie că vorbim de relaţii publice, jurnalism sau ştiinţele comunicării”, adaugă Putinică.
Diplomaţia, „bagheta magică”
O persoană care doreşte să devină specialist în relaţii publice ar trebui să aibă abilităţi specifice domeniului, care, însumate, să ofere imaginea ideală pentru clienţii săi. Adela Preda, senior PR executive al agenţiei de publicitate Wunderman, susţine că unui comunicator decent nu trebuie să-i lipsească diplomaţia, pe care o caracterizează precum o „baghetă magică”, prin faptul că în multe cazuri trebuie spuse/comunicate lucruri care nu sunt tocmai „confortabile”. Mai mult, Preda consideră că este nevoie şi de un spirit deschis şi întreprinzător, în ideea că specialistul trebuie să fie mereu deschis către nou, către oportunităţi, capabil să facă legături mai repede decât alţii în ceea ce priveşte situaţiile apărute şi partenerii de proiect. „Nu în ultimul rând, este nevoie de răbdare, ea fiind prietenul cel mai bun în atingerea obiectivelor stabilite, de o minte foarte structurată şi multă imaginaţie, necesară în multele situaţii în care este nevoie de spontaneitate”, completează Preda.
Pe lângă acestea, Anamaria Putinică spune că un specialist în relaţii publice ar trebui să aibă atenţie la detalii, orientare către rezultate, capacitate de a dezvolta relaţii bune cu partenerii săi, indiferent că este vorba despre clienţi, jurnalişti, reprezentanţi ai unor comunităţi. „În plus, un specialist trebuie să aibă afinitate faţă de domeniul pentru care comunică. De exemplu, nu puteţi comunica eficient pentru industria IT, dacă nu înţelegeţi tehnologiile şi produsele sau dinamica acestei pieţe”, menţionează Putinică.
„Risc de dependenţă”
Domeniul relaţiilor publice are puncte slabe care pot afecta specialiştii. Adela Preda susţine că este un revers al medaliei care se concretizează în nu mult timp liber, în ghinionul de a cădea la mijloc ori de câte ori se oferă ocazia, în dezavantajul de a nu vă permite să lipsiţi din „social media” când plecaţi în vacanţă şi în marele dezavantaj de a vă „intra în sânge” ceea ce faceţi şi de a deveni dependent de asta. În contrast, există multe avantaje pe care le presupun relaţii publice. Anamaria Putinică specifică faptul că în activitatea de comunicator puteţi fi parte din procesul de obţinere a recunoaşterii de care se bucură cei pentru care lucraţi, puteţi beneficia de dinamica domeniului şi provocările care există în fiecare clipă, cât şi de posibilitatea de a interacţiona cu diferite culturi. În plus, Adela Preda adaugă că printre bucuriile de care are parte un comunicator se numără şansa de a cunoaşte oameni incredibili sau şansa de a face mult bine, dat fiind că se poate implica voluntar în campanii de ajutorare.
Cu ce se ocupă comunicatorii?
Gândesc şi implementează campanii pe termen lung sau scurt pentru a crea o legătură de succes dintre o companie şi publicul ei, pentru a construi şi menţine relaţii pozitive dintre aceste două părţi, toate acestea regăsindu-se sub diferite forme, de la relaţii media, la lobby, campanii online sau de responsabilitate socială.
Oferă consultanţă partenerilor în stabilirea strategiei şi politicilor de comunicare.
Creează strategii de comunicare şi păstrează relaţii cu presa şi targetul fiecărei publicaţii, astfel încât să poată alege din ofertele de piaţă exact acele locuri de comunicare unde mesajul ajunge cel mai repede şi cel mai clar.
Lucrează foarte bine cu cuvintele, le stâpânesc foarte bine sensurile şi construcţia lor în contexte, face distincţia dintre comunicatul de presă şi articolul de profil.
Sunt gazda şi organizatorii unui eveniment.
Sursa: Adela Preda, Anamaria Putinică