Investiţiile în Portul Constanţa continuă, în ciuda crizei economice. Ieri a fost inaugurat oficial cel mai mare terminal maritim de gaz petrol lichefiat (GPL) din ţară, în Portul Midia – Năvodari, de către compania Octogon Gas & Logistics. Proiectul are ca scop asigurarea unei noi căi de atragere, în România,a resurselor de materii prime energetice, ca alternativă la cele existente – gaz natural şi petrol.
În plus, Terminalul maritim de GPL contribuie la atingerea unor obiective de interes european: durabilitate, securitatea aprovizionării şi competitivitate. Terminalul are o suprafaţă de aproape 24.000 mp, este complet automatizat şi respectă toate normele europene şi americane privind siguranţa şi protecţia mediului. Folosirea GPL-ului înseamnă emisii reduse de dioxid de carbon, o protejare a sănătăţii (prin limitarea poluării aerului), dar şi îmbunătăţirea eficienţei energetice şi economie de energie.
Terminalul are posibilităţi considerabile de extindere datorită capacităţii mari de stocare şi de traversare pe care o are. Potenţialul său este de a deveni unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa de gaz petrol lichefiat din Europa Centrală şi de Est. „Într-o perioadă în care economia mondială este măcinată de criza economică, fiind convinşi de amploarea pe care o are şi o va avea GPL-ul ca şi «combustibil curat», am investit într-un proiect frumos şi îndrăzneţ: un terminal maritim de GPL la Marea Neagră”, a declarat Bogdan Idu, directorul companiei investitoare. Investiţia a fost posibilă cu spijinul celei mai mari bănci cu capital privat românesc. „Iniţiativa ne-a atras atenţia încă din faza de idee şi o vedem, la rândul nostru, ca pe o oportunitate pentru comunitate şi pentru dezvoltarea zonei”, a declarat Robert C. Rekkers, directorul general al băncii care a finanţat investiţia.
Investiţii pe bandă rulantă
Investiţia de ieri nu este singura din Portul Constanţa. Ioan Bălan, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, a declarat că alte firme private şi-au manifestat interesul pentru dezvoltarea de proiecte în zonă. Printre proiecte se numără construirea de terminale de cereale (investiţie realizată de United Shipping Agency şi Northstar), dar şi încă un terminal de gaze naturale, la Mangalia. În plus, CNAPMC are în derulare proiecte cu bani europeni de peste 300 milioane de euro. Cel mai important este finalizarea digului de larg, obiectiv care a fost licitat, dar contestat de unele dintre firmele participante. Se lucrează însă la podul rutier de peste Canalul Dunăre Marea Neagră, care va conecta Portul Constanţa la Autostrada Bucureşti-Constanţa prin varianta ocolitoare a municipiului şi va crea o alternativă prin executarea unei bretele de conectare la şoseaua naţională existentă, dar şi o legătură directă între zonele de nord şi de sud ale Portului Constanţa.