30.6 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăSpecialAndreea Căpitănescu: Dansul contemporan a fost mereu în criză în România!

Andreea Căpitănescu: Dansul contemporan a fost mereu în criză în România!

Andreea Căpitănescu a fost membru fondator şi director artistic al Asociaţiei ArtLink (2005-2010), iar în prezent conduce Asociaţia 4Culture, organizator al eXplore dance festival şi coorganizator al proiectului european Jardin d’Euro­pe. Mai jos ne vorbeşte despre cea de-a cincea ediţie a eXplore dance festival, ce se va desfăşura în Bucureşti (în perioada 1 – 10 octombrie, la Teatrul Odeon, Centrul Naţional al Dansului, Muzeul Naţional de Artă Contemporană şi Cărtureşti).

Cine v-a îndreptat spre dansul conteporan?
Andreea Căpitănescu: „Întâlnirea” cu dansul contemporan a avut loc în liceu şi de la început am ştiut că asta e ceea ce vreau să fac. A fost ca o scăpare din rigoarea de până atunci, o şansă de-a descoperi altceva, de-a căuta mereu în tine resurse şi idei noi. Dansul contemporan m-a îmbogăţit mult ca persoană şi m-a ajutat să trec peste complexele pe care o şcoală, precum cea de balet, ţi le creează inevitabil. Mi-amintesc că începusem să gândesc şi să văd lucrurile altfel, cu deschidere şi entuziasm. Căpătasem încredere. Au fost desigur câteva persoane care de-a lungul timpului au avut o influenţă puternică asupra mea şi cărora le datorez mult. Ceea ce încerc să fac acum, prin proiectele pe care le organizez este să-i răsplătesc cumva, oferind mai departe altora. Mi se pare un gest firesc, iar dacă e şi posibil, cu atât mai bine.

Să vorbim puţin despre eXplore dance festival. Cum a fost gândită ediţia 2010?
A.C.: Privind în urmă, faţă de 2005 când am organizat prima ediţie, festivalul s-a dezvoltat an de an, fiind în continuare unicul eveniment de acest gen care se desfăşoară anual în România. O motivaţie în plus pentru noi, ca organizatori, să promovăm dansul contemporan, în rândul publicului, şi artiştii români, într-un context interna­ţional. În 2010 am inclus noi secţiuni (workshop-uri, prezentări work in progress, „lectures” şi filme de dans), care vin în întâmpinarea unor nevoi fireşti ale generaţiei tinere şi publicului larg, oferind informaţii noi şi importanţi artişti internaţionali. Mi se pare vital pentru un tânăr artist să aibă acces la informaţie, să experimenteze, să circule. Festivalul îşi propune să devină o platformă de dezbateri şi să contribuie la sprijinirea tinerei generaţii. Ca şi în anii trecuţi, vom prezenta pentru prima oară în România artişti recunoscuţi internaţionali, dar şi artişti emergenţi şi spectacole în premieră.

Care este tema acestei ediţii?
A.C.: eXplore dance festival – Bucharest’s international contemporary dance & performance festival – numele complet înce­pând cu acest an – propune în fiecare an o altă temă. Anul trecut a fost „Time to think!”, anul acesta este „What next?”. Într-o nouă echipă şi cu o nouă organizaţie, anul acesta privim spre viitorul dansului contemporan, după ce anul trecut am analizat trecutul şi pre­zentul. Am iniţiat astfel o serie de activităţi prin care intenţionăm să sprijinim tinerii artişti şi dezvoltarea scenei de dans contemporan în România. „What next?” este de asemenea un prilej de-a dezbate temele alese/propuse de către artiştii invitaţi. Este totodată o întrebare care reiese din spectacole, precum cel semnat de Milli Bitterli şi cel al lui Florin Flueraş.

Ce artişti consacraţi ori companii de dans renumite ne vor vizita?
A.C.: Evenimentul principal al festivalului este fără îndoială prezenţa, în premieră, în România a uneia din cele mai importante companii din Europa, Ultima Vez/Wim Vandekeybus (Belgia). Aceştia vor prezenta în deschiderea festivalului, pe 1 şi 2 octom­brie, la Teatrul Odeon, ultima lor creaţie, „Monkey Sandwich” (premiera tocmai a avut loc la Bruxelles). Cunoscutul coregraf Wim Vandekeybus va susţine şi un „lecture” în data de 2 octombrie, iar pe 7 şi 9 octom­brie vom prezenta două dintre cele mai importante filme de dans realizate de acesta, distinse cu numeroase premii interna­ţio­nale – „Blush” şi „Here After”. Alţi artişti importanţi care îşi vor prezenta creaţiile în festival sunt Milli Bitterli şi Eszter Salamon. Iar Ivana Muller revine în acest an în cadrul festivalului cu una din lucrările care a consacrat-o – „How heavy are my thoughts”, după ce anul trecut a încântat publicul bucureştean cu spectacolul „While we were holding it together”. Dar sunt multe evenimente care nu trebuie ratate, iar programul integral poate fi regăsit pe www.exploredancefestival.ro

Vom avea o ediţie de criză?
A.C.: Hm… nu va fi deloc o ediţie de criză în ceea ce priveşte programarea. Dar, recu­nosc, am simţit efectele crizei, mai ales în ceea ce priveşte sprijinul partenerilor români. Cred că este o chestiune de principiu şi va dura mult până se va schimba ceva. Spre deosebire de alte ţări din Uniunea Europeană, în România încă sunt sprijinite o mulţime de evenimente cultu­ra­le care gâdilă orgolii megalomane, iar arta contemporană este sprijinită inconstant şi insuficient. Arta dansului românesc a fost mereu în criză. Încep să cred că asta o ţine şi în formă şi îi face bine! Pe plan internaţional suntem văzuţi mereu ca fiind talentaţi, speciali şi cu potenţial continuu, ca o „gaşcă mişto” (poate şi pentru că suntem destul de puţini), dar nu văd încă artişti români implicaţi constant în evenimente importante. Ar fi de analizat mai mult situaţia, sunt multe cauze, de la slaba finanţa­re la lipsa unor manageri culturali şi pu­ţine­le programe de formare pro­fesională până chiar la o atitudine a artiştilor (unii dintre ei) care uneori parcă nu-şi doresc mai mult.

Din 2005 până în 2010, cum a crescut festivalul?
A.C.: În 2005 arta dansului contemporan nu era aproape deloc cunoscută de publi­cul românesc. Nu exista un spaţiu dedicat dansului (astăzi – Centrul Naţional al Dansului), nici un festival anual, artiştii lucrau sporadic şi câţiva îşi prezentau spectaco­lele (cu succes) în străinătate. eXplore dance festival a reuşit treptat să instaleze o constantă în toate acestea. În fiecare an, publicul a descoperit artişti tineri şi consacraţi care au marcat memoria consumatorilor fideli şi au stârnit interesul celor care au venit în sălile de spectacol din curiozitate. Dansul contemporan nu mai este privit în 2010 cu indiferenţă. Există un public tânăr care urmăreşte schimbările şi ţine pasul cu ele. Festivalul li se adresează în mare măsură acestora. Am reuşit cred să stârnim interesul, să provocăm. Am evoluat mult, mai ales în ceea ce priveşte programarea şi discursul propus. Prin cadrul special creat şi prin celelalte activităţi propuse, eXplore dance festival este în prezent un eveniment ce a intrat în circuitul festivalurilor importante din Europa de Est. Pe viitor ne dorim dezvoltarea secţiunilor de atelier, filme de dans, rezidente şi prezentări work in pro­gress, lecture. Încă din 2008 eXplore dance festival a început să coproducă şi să prezinte premiere internaţionale, iar în viitor vom continua să sprijinim producţia şi diseminarea artiştilor prin rezidenţe, producţii şi prezentări publice.

Ce planuri aveţi?
A.C.: Avem multe planuri de viitor, mai apropiat şi mai îndepărtat… Ne dorim să susţinem producţia artistică şi să contri­buim la o mai bună vizibilitate a artiştilor români pe plan internaţional. Să prezentăm în continuare la Bucureşti artişti care să lase urme. Suntem deschişi să colabo­răm cu artişti care-şi doresc să evolueze, să surprindă, să îndrăznească mai mult. Pentru ediţia din 2011 vom avea un program special, ce va include 16 spectacole şi numeroase activităţi din cadrul proiectului european Jardin d’Europe, cofinanţat de programul „Cultură” al Uniunii Europene. Astfel, vom prezenta aproximativ 5 coproducţii Jardin d’Europe, un seminar de 2 săptămâni dedicat criticilor de dans emergenţi (Critical Endeavour), la care vor participa 10 jurnalişti, şi în cadrul căruia vor fi invitaţi ca mentori importanţi critici din străinătate, precum şi un juriu interna­ţio­nal ce va decerna premiul Prix Jardin d’Europe în valoare de 10.000 euro.

Cum vedeţi dansul românesc în viitor?
A.C.: Cam la fel… cel puţin în următorii 2-3 ani… cu o scenă mică, activă, artişti talentaţi, emergenţi, poate cu ceva mai multă responsabilitate faţă de ei şi creaţiile lor. Şi asta datorită vremurilor în schimbare… Altfel, când lucrurile merg rău economic şi logistic, românii s-au dovedit a fi cel mai creativi… de-asta profită şi pe asta se bazează şi politicienii noştri.

Cele mai citite

Volkswagen își revizuiește din nou prognozele anuale din cauza performanțelor slabe și a condițiilor economice dificile

Volkswagen a anunțat vineri o revizuire negativă a previziunilor sale anuale, marcând a doua ajustare în mai puțin de trei luni. Această decizie a...

Răspunsul Hezbollah după moartea liderului său Hassan Nasrallah

Gruparea teroristă Hezbollah a confirmat, sâmbătă, moartea liderului său, Hassan Nasrallah, după ce Israelul a anunțat că acesta a fost ucis vineri într-un atac...

Vremea se răcește semnificativ și devine instabilă în Capitală: Averse torențiale și descărcări electrice

Potrivit prognozei speciale emise de Administrația Națională de Meteorologie (ANM), vremea în Capitală se va schimba radical în ziua de duminică. Se așteaptă o...
Ultima oră
Pe aceeași temă