Organizatorii târgului BIFE SIM, celui mai important eveniment internațional de mobilier şi decoraţiuni de interior, desfăşurat recent la Romexpo, au plasat ediţia din acest an sub semnul tendinţelor care se manifestă în acest domeniu pe plan mondial, designul fiind deseori în prim-plan. Târgul a fost marcat şi de o creştere semnificativă a gradului de internaţionalizare, semn că piaţa românească începe să devină atractivă şi pentru companii străine.
Printre tendinţele care guvernează la ora actuală amenajările interioare se numără inspiraţia din natură, etnicul şi tradiţiile, materialele naturale, accentul pe culori, creativitatea şi inovaţia, ambientările de efect, mobilierul multifuncţional.
Multe companii au înţeles că şansele de promovare ale unui produs – mobilier, accesoriu sau decoraţiune – sunt net superioare atunci când acesta este pus într-un context de decor şi, mai cu seamă, când este folosit la ambientarea unei întregi funcţiuni. Este de fapt una dintre tendinţele moderne prin care realizarea unui obiect, ambientarea unui stand sau o amenajare de interior trebuie să aibă în prim-plan designul. Acesta devine o chestiune de comunicare în corelaţie directă cu calitatea şi inovaţia încorporate în produse şi, în consecinţă, cu decorurile contemporane. În prezent nu mai există magazine de mobilier sau de sticlărie, acum magazinele vând împreună mobilier, decoraţiuni (inclusiv artă) şi accesorii, iar un potenţial client care intră într-un stand practic doreşte de asemenea să regăsească aici idei de amenajare şi ambientare, nu produse singulare.
La ediţia din acest an s-au regăsit la standuri numeroase idei de amenajare, iar designul a fost incontestabil o vedetă. Acest lucru arată un fapt foarte îmbucurător pentru industria mobilierului din România, şi anume, pe de o parte există numeroşi şi talentaţi tineri designeri de produs şi de interior care lansează idei proprii, iar pe de altă parte, firmele producătoare au început să aibă printre angajaţi designeri, ca o condiţie necesară pentru succesul lansării unui proiect. Toţi aceşti tineri doresc să fie ambasadori ai designului românesc.
Creaţii deosebite ale tinerilor designer români
Mihnea Ghilduş, creative director DZNR.ro, fondator Dizainar.ro.
La ediţia BIFE-SIM din acest an şi-au dat mâna cele mai importante forţe care reprezintă designul românesc, între care Dizainăr, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu“, APMR, şi au reuşit să prezinte idei creative de design integrate pe funcţiuni, în spaţiul unui etaj al unui întreg pavilion.De departe cea mai importantă contribuţie a avut-o Dizainăr care a organizat aici o întreagă expoziţie sub titulatura Salonul de Design Nou Românesc“. În cadrul acestuia, Dizainăr a prezentat o selecție de 60 de produse atât noi, cât și consacrate, obiecte de mobilier, lămpi și accesorii deosebite, ale unora dintre cei mai îndrăzneți designeri români.
Dizainăr este magazinul care vinde exclusiv design creat în România, un pariu pe care l-am făcut acum cinci ani, când am crezut cu îndârjire în puterea creatorilor români.
Avem designeri foarte talentați și mai ales muncitori care abia așteaptă să fie implicați în procesele de creație de obiect ale producătorilor de mobilă, de electronice, de obiecte promoționale, de mașini sau unelte etc. Sunt cazuri frumoase unde aceste colaborări au început să funcționeze și sunt un minunat exemplu de bune practici. Încă sunt puţini români care înțeleg importanța designului. Dar sunt mult mai mulți decât acum cinci ani. Și ne bucurăm să descoperim că numărul lor crește.
În 2017, echipa de creativi de la Dizainăr s-a concentrat pe expunerea și promovarea produselor românești în amenajări. Pentru că uneori e greu să îți dai seama cum arată un produs doar din fotografia de pe site, ei au înțeles că e important să vezi acel produs în contextul în care poate l-ai folosi și tu. Cele patru moodboard-uri în mărime reală, realizate de creativii Dizainăr la BIFE-SIM 2017, au dominat expoziția de mobilier și decorațiuni, prin patru culori puternice: roșu corai, verde mentă, galben de soare, bleu călduros.