Opel Ampera ar urma să fie lansată la primăvară, iar Renault Fluence Z.E. – până la sfârşitul anului viitor.
Maşinile electrice de serie se apropie, iar primele exemplare care vor apărea pe piaţa europeană nu mai au nimic de-a face cu vehiculele grele, lente şi mult prea scumpe de până acum. Încă le considerăm apariţii demne de un film SF, însă situaţia se va schimba destul de repede în următorul deceniu, începând chiar de anul viitor.
Se estimează că până în 2020 vehiculele electrice vor reprezenta circa 8-10% din întreaga piaţă auto europeană, iar germanii vor să aibă pe străzi un milion de maşini electrice până la sfârşitul deceniului. Faţa transportului auto individual va fi astfel schimbată pentru totdeauna.
De cinci ori mai ieftin decât benzina
Deşi condusul unei maşini electrice nu rezolvă problema surselor de energie, are marele avantaj că reduce masiv emisiile de noxe, CO2 şi zgomot în interiorul oraşelor. Lucrurile nu sunt însă foarte simple, căci, deşi maşinile se vor putea încărca de la o priză obişnuită, ele vor necesita o infrastructură pe măsură. Staţiile de carburant şi parcările clădirilor comerciale şi de birouri ar urma să fie dotate cu prize, dar şi cu zone de schimbare rapidă a bateriilor – cea mai simplă modalitate de a „realimenta” maşina. Mufele, tehnologiile şi tarifele de încărcare trebuie standardizate, iar organismele europene lucrează acum la asta. Printre neajunsuri se numără autonomia mică, lipsa de putere şi greutatea mai mare a maşinii cauzată de bateriile incomode. În plus, preţurile pot părea încă mari, deşi proprietarii vor realiza o economie de circa 2.000 de euro pe an, costul unui kilometru parcurs cu maşinile electrice fiind de cinci ori mai mic decât în cazul unui autovehicul de putere similară pe benzină. Piaţa abia se naşte: în SUA există deja Chevrolet Volt, în Japonia este Nissan Leaf, iar Europa va primi primele maşini electrice tot din partea unor producători populari, Opel şi Renault, începând din primăvara anului viitor.
Opel Ampera, autonomie de 560 km
Primul care va rula pe străzile din Europa va fi modelul Opel Ampera, o maşină capabilă să ruleze 60 de kilometri exclusiv pe baterii şi încă 500 de kilometri cu ajutorul electricităţii furnizate de un generator pe benzină. Se încarcă de la orice priză. Cum 80% din şoferi parcurg zilnic mai puţin de 50 de kilometri prin oraş, aceştia vor folosi maşina aproape exclusiv în modul 100% electric. Nu este însă o maşină lentă: Ampera prinde 100 km/h în circa 9 secunde, pune instantaneu la dispoziţia şoferului un cuplu de 370 Nm datorat motorului electric de 150 CP şi atinge o viteză maximă de 161 km/h. La 28.000 de euro preţ de pornire pentru un autovehicul de 4,4 metri cu dotări de clasă medie, estimările de vânzări arată foarte bine.
Renault Fluence Z.E., bun de taxi
La sfârşitul anului 2011 ar urma să apară cel de-al doilea model electric important pentru piaţa europeană, Renault Fluence Z.E. Maşina are un motor electric de 95 CP alimentat exclusiv pe baterii, de aceea şi autonomia este mai mică: 160 de kilometri, în condiţiile în care viteza maximă este limitată la 135 km/h. Cuplul de 226 Nm este disponibil integral de la prima apăsare pe pedala de acceleraţie, iar celelalte caracteristici tehnice sunt aproape identice cu cele ale unui Fluence obişnuit. Aşteptaţi-vă la un preţ mult mai mic şi la o utilizare urbană inedită: ca taxi.
În 2012, modele electrice de la Volkswagen şi Toyota
Volkswagen şi Toyota anunţă maşini 100% electrice pentru 2012, în fapt nişte versiuni ale maşinilor de serie actuale. Deşi au încă rezerve în a se dedica noii pieţe, şi aceşti constructori se vor alătura benevol sau nu celorlaţi producători, dintre care GM şi grupul Renault Nissan se desprind deja ca lideri. Departe de a înlocui complet maşinile cu motoare pe combustie, autoturismele electrice vor fi aşadar o prezenţă inevitabilă pe şosele. Trebuie doar să ne obişnuim cu ideea…
Renault Fluence Z.E. va putea fi văzut pe străzile noastre încă din toamnă, când va fi testat de autorităţile române.
Tesla Roadster, demaraj formidabil
Nici că se putea o demonstraţie mai bună că maşinile electrice nu sunt lente decât acest Roadster de la Tesla, 100% electric. În versiunea Sport este capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 3,7 secunde, are o autonomie de 390 km şi o viteză maximă de 200 km/h, toate acestea la un consum electric echivalent cu 2 litri de benzină la 100 km.
Motorul electric dezvoltă 248 CP şi un cuplu constant de 270 Nm, iar pe versiunea Sport ajunge la 288 CP. La 1.200 de kilograme, cât are maşina, sunt nişte valori extreme. Eficienţa ajunge şi la 92%, în medie fiind de 80%. Având în vedere performanţele de supercar, costă 84.000 de euro bucata.