Edward Maya şi Vika Jigulina cu „Stereo Love” şi Lady Gaga cu „Alejandro” sunt hiturile acestei veri, adunând peste 55 milioane de vizualizări pe youtube. Noul val house românesc nu se află la primul succes afară, fiind precedat de Morandi cu „Beijo” şi „Hot” a Innei.
Sigur, piesa lui Maya şi a Vikăi Jigulina e mai veche decât cea a lui Lady Gaga, însă, pe de altă parte, melodia nu a beneficiat de uriaşa maşinărie de promovare americană, implicând clipuri de zeci de milioane de dolari, publicitate plătită şi difuzări instantanee pe marile canale tv de muzică. În plus, nu putem compara prestigiul Statelor Unite în showbiz-ul muzical cu acela al României, o cvasinecunoscută pe harta muzicii pop.
Piesei i-a trebuit un an să explodeze mondial
Toţi aceşti factori au făcut ca ascensiunea piesei să fie mult mai lentă şi mai sinuoasă decât a hiturilor estivale venind din spaţiul anglo-american. Astfel, clipul „Stereo Love” a fost lansat încă din iunie 2009, dar piesei i-a trebuit aproape un an pentru a ajunge la succesul actual: în noiembrie, piesa a început să facă valuri în Europa – a ajuns pe primul loc în vânzări pe iTunes (download de pe net), locul 1 în topurile radio din Rusia, Italia, Olanda şi locul 2 în clasamentele radio din Franţa (conform Cat Music, casa de discuri a artistului). Cam în aceeaşi perioadă, piesa a fost licenţiată în SUA şi Marea Britanie, cele două ţări cu rol de plăci turnante în muzică, apte să mondializeze succesul unei piese; un loc onorabil într-un top britanic valorează cât zece locuri 1 în alte ţări, fie ele şi occidentale.
Înaintea trupelor Faithless şi Black Eyed Peas în topurile britanice
Performanţa a fost atinsă în acest an în mai, când, la o săptămână de la lansarea englezească, „StereoLove” s-a clasat pe locul al doilea în UK Top 40 Dance Singles, realizat de BBC Radio 1, şi pe locul al patrulea în prestigiosul şi exclusivistul Top 40 Dance Singles (asta după ce piesa a stat şase săptămâni în European Bilboard Top 5); de menţionat că piesa a întrecut nume mult mai sonore ca Faithless („Not Going Home”) şi Black Eyed Peas („Rock That Body”). Asta l-a făcut pe reporterul NewsBeat Ollie Wilson să declare: „Se pare că tipul ăsta a reuşit să intre în playlist-urile radiourilor britanice. E un hit!”. Cu tot clipul simpluţ (tras discret din ATB), piesa a fost intens difuzată pe canale ca MTV Dance, Dance Nation, The Box, Chart Show TV şi Clubland. Pe 29 iulie, artistul anunţa că „Stereo Love” a devenit cel mai vândut single din Germania, cu peste 150.000 copii vândute, fiind „adoptat ca imn al verii”.
Acordeonul din piesă face publicul să sară în picioare
Piesa house a lui Maya îşi datorează succesul pasajelor de acordeon, care conferă melodicitate şi căldură piesei, prin acordurile sale orientale stilizate. Acestea nu sunt creaţia efectivă a artistului român, ci o prelucrare a unei piese azere etnopop din 1988, „Batylliar” (împrumutul a fost de altfel semnalat pentru prima dată de România Liberă, într-un articol din toamna trecută). Într-un interviu acordat unui ziar canadian, artistul declara: „Pasajul de acordeon a fost creat în urma unei colaborări cu marele compozitor Eldar Mansurov, din Azerbaidjan. Am muncit câteva luni la această melodie, dar e adevărat că de câte ori sunt pe scenă în faţa fanilor, nu contează în care parte a lumii, imediat ce încep să cânt la acordeon, oamenii sar în picioare”.
A cântat în Haiti cu două săptămâni înainte de cutremur
Realizarea artistului, pe numele său adevărat Eduard Adrian Ilie, este cu atât mai demnă de laudă cu cât a fost atinsă la o vârstă tânără – 23 de ani, iar Maya nici măcar nu şi-a finalizat studiile, actualmente fiind student la Conservator. Precocitatea muzicală a acestuia s-a văzut încă de la 19 ani, când, împreună cu Eduard Cârcotă, a compus „Tornero”, hitul lui Mihai Trăistariu care a reprezentat în 2004 România la Eurovision (unde s-a clasat pe locul 4). De asemenea, este artizanul relansării formaţiei Akcent, producându-le în 2008 un album care avea să marcheze relansarea formaţiei, prin hituri ca „Stay with me” sau „That’s my name”. Actualmente, DJ-ul român susţine concerte în toată lumea – a ajuns şi în Haiti, cu două săptămâni înainte de cutremurul care a devastat ţara, fapt care l-a determinat să compună o piesă dedicată victimelor. „O să vă dezvălui un secret, spune artistul în cadrul aceluiaşi interviu, am un cântec special pentru oamenii din Haiti pe viitorul album, pentru acest loc special care mi-a marcat viaţa.”
Expansiunea internă a genului, garanţie pentru succesul afară
Statisticile arătă că acum house-ul şi manelele sunt cele mai mari subculturi muzicale din România, ocupând fiecare 40% din preferinţele tinerilor ascultători. Puternic contestat de elitele muzicale, care l-au identificat cu „cluberii de Mamaia”, genul a creat o scenă efervescentă şi o nouă generaţie de DJ, care s-au orientat spre sound-uri din ce în ce mai occidentalizate. „Beijo” a lui Morandi este prima piesă cu succes afară, care a atins locul 1 într-o mulţime de ţări europene, nu doar estice. Un succes remarcabil a avut şi „Hot” a Innei, despre care The Guardian a spus că sună 100% occidental; piesa a cucerit topurile occidentale, inclusiv pe cele englezeşti, atât de exclusiviste.
A mixat alături de ATB şi Tomcraft
Nici Vika Jigulina, vocea feminină din piesă, nu este un nume anonim din showbiz, mixând alături de DJ de prim rang, ca Steve Murrano, Tomcraft, ATB, DJ Dox, Sebastian Ingrosso, Steve Angello. Pe numele real Victoria Corneva, s-a născut în Siberia şi a crescut la Moscova. Absolventă a Liceului de muzică „Rahmaninov” din Moscova, în 2000 ajunge să studieze la Timişoara. După experienţa de a mixa în mai multe cluburi locale, devine rezidentă la Discoland, Timişoara. Are apariţii la multe petreceri în ţară şi, forţată de drumurile numeroase, se mută la Bucureşti, având o prezenţă constantă la radio DEEA, care i-a oferit şansa de a se impune la nivel naţional. În prezent, este rezidentă a unei emisiuni săptămânale la radio Vibe FM.