La începutul anilor 1900 telefonul era un lux. După telefon au apărut maşinile… şi acestea erau un lux. Trebuia să ai un statut social şi financiar important pentru a ţi le permite. Apoi a apărut şi zborul cu avionul… Şi acesta era un lux, din cauza costurilor destul de mari în comparaţie cu costul unui bilet de tren sau al unui loc într-o cabină aglomerată pe un vapor. Astăzi cam oricine îşi permite să îşi instaleze un post telefonic în casă, să aibă un televizor, să aibă o maşină la scară (fie ea second-hand sau nou-nouţă) sau să plece undeva cu avionul… Toate acestea şi-au pierdut statutul de obiecte sau servicii „de lux”, transformându-se în servicii „necesare”… şi, în ultimii ani, devenind „bunuri de larg consum” – în sensul că sunt destinate şi marilor mase!
Dacă în urmă cu vreo şapte-opt ani lumea nu-şi permitea să pună piciorul la bordul unui avion pentru că un bilet dus-întors Bucureşti-Roma costa „numai” 300 de euro (minim), astăzi oricine îşi permite să o facă… A zbura cu avionul prin Europa nu mai este scump, în primul rând pentru că numărul companiilor a crescut de câteva sute de ori, iar avioanele nu mai au 10-20 de locuri, ci au ajuns să găzduiască chiar şi 200 de pasageri. Pe rutele intercontinentale există aeronave şi cu 650 locuri – vezi noul Airbus 380. Însă aceste lucruri au transformat şi serviciile companiilor aeriene. La multe dintre companiile aeriene cu care am zburat calitatea serviciilor la bord a scăzut… Pasagerul este tratat în peste 99% din cazuri cu foarte mult respect, dar parcă nu i se mai acordă importanţa necesară. Oarecum este normal – la un Airbus 320 cu 160 – 180 de locuri (în funcţie de configuraţia aeronavei) cei patru membri ai echipajului din cabină trebuie să aibă grijă de mai mulţi pasageri ca în urmă cu peste 30-40 de ani. Cine vrea să beneficieze încă de acele servicii „glamour”… trebuie să plătească mai mult – sute sau mii de euro (în funcţie de distanţa până la destinaţie) pentru a zbura în Business Class sau Economy Class.
Am zburat în urmă cu câteva săptămâni la Business Class cu compania Malev, de la Bucureşti la Budapesta. A primi alături de meniul servit în avion tacâmuri din metal… îţi dă o senzaţie foarte plăcută. Mi-ar plăcea să văd o parte din serviciile considerate „normale” până acum câţiva ani la bordurile fiecărei aeronave… indiferent că aceasta aparţine unei companii de linie sau uneia low-cost. Din păcate… nu cred că se va întâmpla prea curând, pentru că anumite mecanisme de calculare a profitului nu o vor permite! Aşa că dacă vreţi să aveţi parte de o porţie de „glamour” la bord… încercaţi măcar clasa Premium Economy (atunci când zburaţi pe distanţe medii şi lungi), dacă nu vă permite buzunarul un bilet la Business Class. Astfel de clase au companii precum Air France, KLM, Lufthansa, British Airways sau Alitalia, iar în viitorul apropiat şi alte companii se vor alătura acestui grup restrâns.