În doar trei zile, casele de marcat şi programele de gestiune şi contabilitate vor trebui să fie adaptate pentru schimbarea cotei de TVA.
Măsura adoptată de Guvern de majorare a TVA de la 19% la 24% începând din 1 iulie dă bătăi de cap atât utilizatorilor, agenţilor economici, dar şi companiilor care comercializează şi asigură service-ul pentru casele de marcat şi programele de gestiune. Numai în Bucureşti, la Direcţia Finanţelor Publice sunt înregistrate 120.000 de case de marcat, însă doar jumătate din acestea sunt funcţionale, potrivit reprezentanţilor companiilor de profil.
Modificările care vor trebui făcute pentru a înregistra noua cotă mărită de TVA la aparatele de marcat fiscale se realizează din meniul dispozitivului, însă fără o îndrumare directă din partea unui specialist, utilizatorul poate întâmpina unele greutăţi, mai ales dacă e voba de persoane fără aptitudini tehnice.
Doar 25% din casele de marcat au service asigurat
„Ne-am mobilizat să facem faţă valului de cereri care va veni din partea clienţilor care au case de marcat. Reprezentanţii companiilor din domeniu au avut recent o întrunire şi pe această temă. Pe cei care au deja un contract de service îi vom îndruma rapid, vom trimite e-mail-uri cu setările necesare, pot fi consiliaţi şi telefonic, dar şi pe teren. O problemă va fi cu cei care nu au contracte de service şi modificările de meniu se vor face contracost sau prin încheierea unui contract nou de service. Serviciul va fi asigurat pe principiul primul venit, primul servit. Cu siguranţă va fi oarecare înghesuială. În general, din datele pe care le avem, estimăm că probabil doar un sfert din totalul caselor de marcat din ţară au service de specialitate asigurat”, ne-a declarat Alexandru Lembrău, administratorul companiei de aparatură fiscală Sedona.
Clienţii care deţin case de marcat au început deja să înroşească firele telefoanelor pentru a se informa şi pentru a solicita asistenţă în legătură cu modificările ce trebuie aduse la acasele de marcat fiscale. „Au fost zeci de telefoane într-o singură dimineaţă. Utilizatorii trebuie să se adreseze companiilor de aparatură fiscală avizate de Ministerul Finanţelor. După ce se operează modificările propriu-zise la casele de marcat, trebuie făcute obligatoriu şi menţiuni în registrul de intervenţie, un fel de document pe care agentul fiscal este obligat să îl deţină”, a precizat Ovidiu Toderel, de la Sedona.
Filmuleţe pentru utilizatorii de softuri de gestiune
În cazul programelor de gestiune şi contabilitate, modificarea valorii TVA este mai uşor de realizat. Pentru programele de gestiune nu e nevoie de un aviz special de la Ministerul Finanţelor. Site-urile companiilor de profil au postate chiar în deschidere anunţuri referitoare la aceste modificări. „Utilizatorii acestor programe beneficiază încă de la cumpărarea programelor de consultanţă gratuită şi instruire. Apoi se poate face un abonament pentru contract de service care are trei componente: asistenţă telefonică, upgrade, conectare de la distanţă cu programatorii noştri. Programele noastre au fost prevăzute pentru astfel de cazuri de modificare de TVA. În perioada imediat următoare vom trimite clienţilor noştri şi vom posta pe site un filmuleţ prin care îi vom îndruma să opereze modificările necesare”, a precizat Marius Vetrici, director la Soft Mentor.
La nivelul întregii ţări sunt aproximativ 100 de companii care livrează softuri de gestiune şi contabilitate. Reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nu au putut fi contactaţi în timp util pentru informaţii în legătură cu procedura de schimbare a caselor de marcat şi a soft-urilor de gestiune.