Clarificările editorului
- Kärcher nu a primit niciun ajutor de stat în România. In fapt, o societate românească constituită cu 14 ani în urmă, respectiv CER Cleaning Equipment SRL a primit două ajutoare de stat în cadrul procedurii publice guvernate de Hotărârea Guvernului nr. 807/2014 care reglementează schemele de ajutor de stat pentru investițiilor cu impact major în economie („HG 807/2014”).
- Cer Cleaning Equipment SRL a fost constituită în anul 2006 ca o societate românească de servicii și logistică. Asociații Cer Cleaning Eqipment SRL sunt Alfred Kärcher SE & CO. KG și Kärcher Beteiligungs Gmbh.
- Contribuția Kärcher în cadrul colaborării cu Electroargeș a fost întotdeauna foarte importantă: Kärcher procură și împrumută Electroarges echipamente de producție, cum ar fi unelte pentru piese turnate prin injecție, linii de producție și dispozitive de testare, astfel ca Electroarges să poată produce pentru Kärcher.
- Kärcher furnizează know-how-ul pentru producție, susținând în mod constant pe teren ingineri de test și ingineri de calitate, iar Electroarges se poate folosi de toți furnizorii Kärcher și astfel beneficiaza de prețuri de cumpărare avantajoase.
- Kärcher a investit o sumă de aproximativ 5,3 milioane EUR în unelte și echipamente în decursul anilor pentru a permite Electroargeș să producă pentru Kärcher. De asemenea, Kärcher a plătit în mod constant anual în plus pentru întreținerea mulajelor și a echipamentelor.
- Ajutorul de stat nu a fost acordat niciunei societăți germane, ci unei societăți românești, respectiv Cer Cleaning Equipment SRL, care oricum fusese activă pe piața românească timp de 10 înainte de acordarea ajutorului de stat. Ajutorul de stat nu a fost acordat pentru a prejudicia Electroarges, ci a fost acordat deoarece Cer Cleaning Equipment SRL a solicitat acest ajutor pentru propria dezvoltare comercială și a îndeplinit toate condițiile legale.
- Întreaga procedură de obținere a ajutorul de stat a fost depusă și verificată, analizată și aprobată de către autoritățile competente începând cu Ministerul de Finanțe, fiind respectate toate obligațiile comerciale și fiscale care guvernează această procedură.
- Contractul de ajutor de stat a fost semnat în decembrie 2016.
- Cer Cleaning Equipment a primit o sumă totală de 7.600.000 EUR, dar a si investit o sumă de 17.400.000 EUR.
- Pe baza ajutorului de stat, CER Cleaning Equipment a creat peste 300 de locuri de muncă. Ajutorul de stat acordat societății românești, Cer Cleaning Equipment SRL in 2016 are la bază Regulamentul 651/2014 în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
- În Articol se invocă faptul că Cer Cleaning Equipment SRL a solicitat și obținut un ajutor de stat secundar în sumă de 7.180.000 EUR. Și acest ajutor de stat a urmat procedura stabilită prin HG 807/2017, pentru un termen de cinci ani, implicând acordul de finanțare pentru ajutor de stat nr. 158/ 23.12.2019 emis de Ministerul de Finanțe.
- Acest al doilea ajutor de stat a fost acordat cu condiția ca Cer Cleaning Equipment SRL să efectueze și investiții suplimentare, respectiv în sumă de 11.650.000 EUR. Este de remarcat faptul că Cer Cleaning Equipment SRL este o companie românească plătitoare de taxe, care a contribuit în medie cu sume de zeci de milioane de RON (impozite locale, impozite pe profit și contribuții aferente salariilor). Mai mult, Cer Cleaning Equipment SRL a fost auditată și supusă mai multor rapoarte de inspecție, concluzia fiind aceea că obligațiile sale fiscale au fost îndeplinite conform legii.
- În plus, Articolul a menţionat că Kärcher a notificat în anii 2016 şi 2017 decizia de transferare a producţiei de aspiratoare profesionale de la Electroarges, acţionând cu rea-credinţă. Or, o societate (Cer Cleaning Equipment SRL) nu poate fi acuzată că a devenit competitivă pe baza propriilor investiții de 29.050.000 EUR din totalul investițiilor aferente ajutorului de stat și a ajutorului de stat în sine de 14.780.000 EUR, deoarece acesta este scopul ajutorului de stat.
- Cer Cleaning Equipment SRL depune eforturi constante pentru a stabili relații cu furnizori români. În prezent, Cer Cleaning Equipment SRL colaborează cu peste 100 de companii locale.
- În 2019, încasările din vânzări realizate de furnizorii locali au reprezentat o sumă de minim zece milioane de lei pe baza colaborării acestora cu Cer Cleaning Equipment SRL.
- Pe baza comenzilor plasate de Cer Cleaning Equipment SRL, aceste 100 de companii au angajat un număr total estimat de 200 de persoane pentru a procesa comenzile pentru Cer Cleaning Equipment SRL.
- Această tendinţă va continua, aceasta fiind una dintre iniţiativele strategice ale Cer Cleaning Equipment SRL. Pe lângă aceasta, Cer Cleaning Equipment SRL este implicată în mod activ în mai multe proiecte sociale, sponsorizând competiţii sportive organizate pe plan local sau sponsorizând şcoli sau licee din Curtea de Arges.
- Articolul susţine că a fost denaturată concurenţa iar Kärcher ar fi interzis Electroargeș să producă bunuri pentru alţi clienţi decât Kärcher.
- De fapt, în 2017, Kärcher a luat la cunoştinţă şi a şi dovedit pe bază de documente că Electroarges fabrica şi construia aspiratoare umede şi uscate cu piese cumpărate de Kärcher şi cu echipamentele acesteia. Aceasta nu a fost prima dată când Electroarges, a avut un astfel de comportament comercial.
- Kärcher a informat imediat Electroargeș că aceasta nu avea voie să producă aparate cu echipamentele plătite integral de Kärcher şi cu piesele dedicate cumpărate de aceasta, conform prevederilor contractelor încheiate între Electroargeș şi Kärcher.
Directorul general de la acea vreme a semnat un document pe baza căruia Electroargeș nu trebuia să folosească echipamentele Kärcher într-un mod care nu era permis prin contract. - În vara anului 2018, Kärcher a observat că situaţia s-a repetat, dar părţile au ajuns la o înţelegere de comun acord, ca dovadă a bunei-credinţe arătate de Kärcher.
- Astfel, Kärcher niciodată nu a transmis către Electroargeș faptul că această societate nu ar fi avut voie să producă bunuri pentru alţi clienţi în general.
- Este adevărat că Electroargeș a confirmat societăţii Kärcher că nu va produce aspiratoare umede şi uscate pentru alţi clienţi. Insă Kärcher a încurajat Electroarges să caute alţi clienţi şi să îşi diversifice activitatea de mai multe ori de-a lungul anilor.
- Contrar afirmaţiei din articol, Kärcher nu a închis nicio activitate în România, conform celor invocate în Articol, deoarece Kärcher a lucrat numai pe bază de contracte. Dimpotrivă, Kärcher promovează din ce în ce mai multe activităţi prin contractele sale de furnizare aflate în derulare.
- Decizia Electroargeș din aprilie 2020, în legătură cu angajații săi, nu are nicio legătură cu Kärcher şi orice astfel de asociere este făcută cu rea-credinţă şi contrar relaţiei pe care Kärcher şi Electroargeș au avut-o până în prezent.
- Grupul Kärcher, prin directorul său de comunicare, domnul David Wickel-Bajak, a transmis că este foarte încrezător în relația cu România, iar calitatea produselor realizate de lucrătorii români este întotdeauna excelentă.
- CER este o companie românească cu angajați români care plătesc impozite în România, iar CER nu a primit ajutor de stat neîntemeiat, CER – ca o companie românească – plătește impozite în România și are angajați.
- Chiar dacă producția de aspiratoare pentru Kärcher va fi executată de CER începând cu 2021, încasările și taxele vor rămâne în România. În plus, CER a angajat peste 300 de lucrători în ultimii ani și este un angajator de încredere.”
Știrea inițială
Karcher decide, ca si efect al acordarii unor ajutoare de stat prin care a fost in masura a isi dezvolta propriile unitati de productie in Curtea de Arges, incetarea incepand cu anul 2021 a relatiei contractuale cu Electroarges, dupa mai bine de 16 ani de colaborare.
CER Cleaning Equipment SRL(subsidiara a Karcher) elimina astfel concurența Electroarges in activitatea de productie a aspiratoarelor.
Electroarges renunta la 120 de angajati incepand cu aprilie 2020.
Prin H.G. nr. 807/2014 s-a instituit o schema de ajutor de stat avand ca obiect stimularea investitiilor cu impact major in economie, care avea ca obiect, dupa cum s-a aratat si in preambulul actului normativ „dezvoltarea regională prin realizarea de investiţii în toate sectoarele”.
Aceasta schema de ajutor de stat a beneficiat de o alocare substantiala de la bugetul de stat, proiectele finantate fiind de ordinul milionelor si zecilor de milioane de euro, schema de ajutor de stat fiind gestionata de catre Ministerul Finantelor Publice. La sfarsitul anului 2016 erau platite, spre exemplu, ajutoare de stat de peste 23 milioane de euro[1], conform informatiilor publice disponibile pe site-ul MFP.
Toate proiectele de ajutor de stat care erau finantate prin aceasta schema era obligatoriu a conduce generarea de contributii in dezvoltare regionala, impunandu-se conditia sa nu se inchida activitati similare ca si efect al acordarii ajutorului de stat, sa nu fie afectat mediul concurential existent, si, in plus, investitia sa genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea şi a altor investiţii conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii (art. 18 lit. f si h din H.G. nr. 807/2014)
Inca de la demararea acestei scheme de ajutor de stat s-au pus mari semne de intrebare daca alocarea unor sume importante de bani se impunea sa fie efectuata fara a avea in vedere resursele beneficiarilor, dat fiind ca mare parte dintre beneficiarii ajutorului de stat au fost companii multinationale, precum Bosch, Arctic, Pirelli, Leoni, Dacia sau Airbus care, in principiu, poate ca erau in masura a isi dezvolta afacerile si fara sprijinul statului. De asemenea, s-a pus in discutie si in ce masura beneficiarii ajutoarelor de stat au indeplinit conditiile de acordare a acestora.
In acest sens, in presa au aparut ulterior diverse informatii din care rezulta ca de fapt statul a sprijinit companii care nu si-au indeplinit obligatiile asumate prin aceasta schema de ajutor de stat, cum este spre exemplu Airbus, despre care ziarul Bursa scria[1] ca desi a promis 300-400 de locuri de munca de fapt a realizat doar 104 locuri de muncă, si ca astfel peste o treime din investiţie era susţinută de stat, Airbus beneficiind de un ajutor de stat de 47 milioane de lei, deşi partea franceză anunţase cu un an în urmă o investiţie de aproximativ 40 de milioane de euro în fabrica de la Ghimbav, şi un număr de peste 300 de angajaţi.
Una dintre beneficiarele ajutorului de stat este si compania germana producatoare de aspiratoare Alfred Karcher SE & Co. KG (in continuare „Karcher”), care a accesat in anul 2016, prin intermediul subsidiarei locale CER Cleaning Equipment S.R.L., un ajutor de stat in temeiul H.G. nr. 807/2014, de 7.650.000 euro, pentru dezvoltarea de tip greenfield a primei fabrici Karcher in localitatea Curtea de Arges, aceasta fiind finalizata in septembrie 2016, cand apar si primele informatii contradictorii, similare cu cele in cazul ajutorului Airbus, invocandu-se ca din totalul investitiei circa o treime ar fi fost ajutor de stat[1], dupa alte surse ajutorul fiind de 40%[4] sau chiar de jumatate din valoarea proiectului[5].
Karcher derula, pana la momentul realizarii investitiei, intreaga productie de aspiratoare profesionale si home&garden in parteneriat cu Electroarges SA (in continuare Electroarges), parteneriat care dureaza din 2004. Electroarges a fost printre primele companii romanesti care au fost in masura a raspunde cerintelor de productie ale investitorilor straini, decizia initiala a Karcher de a initia parteneriatul cu Electroarges pentru productia aspiratoarelor fiind motivata tocmai de experienta si resursele, inclusiv umane, ale acestei societati, de care Karcher a beneficiat din plin pe toata durata parteneriatului.
Imediat dupa ce subsidiara locala a Karcher, CER Cleaning Equipment S.R.L. acceseaza ajutorul de stat si dezvolta prima unitate de productie cu sprijinul statului, Karcher decide sa transfere catre aceasta productia aspiratoarelor profesionale, care, pana la acel moment, erau produse de catre Electroarges. Decizia Karcher se notifica Electroarges inca din anul 2016, fiind efectiva incepand cu anul
2017, si influenteaza imediat pretul actiunilor Electroarges pe Bursa de Valori Bucuresti[6], actiuni care scad, afectand astfel investitorii.
Apare astfel ca, prin intermediul ajutorului de stat, Karcher a inchis si/sau intentiona sa inchida la momentul la care a beneficiat de ajutor de stat, o activitate similara a Electroarges, respectiv activitatea de producere a aspiratoarelor profesionale, pentru care a si obtinut finantarea si ca astfel nu a respectat conditiile impuse de H.G. nr. 807/2014, din moment ce una dintre conditii era de a nu se inchide activitati ca urmare a ajutorului de stat, cu atat mai mult cu cat aceasta decizie a afectat investitorii Electroarges.
Se ridica astfel mari semne de intrebare si in legatura cu aceasta situatie, din moment ce apare ca investitiile au fost verificate doar sumar in ceea ce priveste conditiile de accesare a ajutorului de stat, sau ca Karcher nu a dezvaluit toate efectele acordarii ajutorului de stat, putand anticipa cu evidenta situatia afectarii Electroarges, desi in Anexa nr. 2 ind. 2 la HG s-a prevazut conditia de a se analiza chiar de catre solicitant “Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurenţial conform instrucţiunilor din Ghidul solicitantului”.
Karcher a beneficiat astfel de ajutor de stat desi exista concurenta directa intre subsidiara acesteia CER Cleaning Equipment SRL si Electroarges pentru a fabrica produsele marca Karcher, care, in principiu, afecta posibilitatea acestei din urma societati de a beneficia de ajutor de stat, in masura in care acordarea acestuia ar fi afectat pe Electroarges, din moment ce H.G. nr.807/2014 impunea conditia ca prin ajutorul de stat sa nu fie afectata concurenta.
Totodată, pentru cea de-a doua fabrica Karcher din localitatea Curtea de Arges pe care o deschide in septembrie 2020, Karcher a accesat in anul 2019, inca un ajutor de stat in baza H.G. nr. 807/2014, in valoare de 7.180.000 Euro.
Mai mult, apare ca Karcher a decis ca, incepand cu anul 2021, sa transfere intreaga productie catre subsidiara CER Cleaning Equipment SRL, invocand ca aceasta subsidiara ar avea o oferta mai competitiva, desi apare cu evidenta ca o asemenea oferta nu putea sa existe fara ajutorul de stat. O conditie pentru acordarea acestuia era ca investitia sa nu fie rentabila in zona geografica, sau in mod normal sa nu se realizeze fara acordarea ajutorului de stat – “documentaţia anexată cererii face dovada că investiţia nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă sau nu ar fi realizată în regiunea respectivă, în absenţa ajutorului de stat” – art. 13 lit. b din HG. Deci oferta subsidiarei CER Cleaning Equipment SRL nu putea sa fie competitiva cu cea a Electroarges daca ajutorul de stat nu ar fi fost acordat, accesarea ajutorului de stat fiind astfel dovada ca strict prin accesarea ajutorului aceasta societate a devenit competitiva, in caz contrar ajutorul neputand fi acordat.
Cea de-a doua fabrica Karcher reprezinta o investitie in fosta fabrica Steinel din Curtea de Arges, fabrica ce a fost achizitionata in primavara anului 2017, dovada ca Karcher stabilise deja deschiderea celei de-a doua fabrici cu sau fara ajutor de stat.
Ca atare, desi statul era obligatoriu a “stimula” mediul de afaceri prin acordarea ajutorului de stat Karcher, ajutoarele de stat putand a fi acordate in temeiul H.G. nr. 807/2014 doar daca ar fi avut o contributie la dezvoltarea regionala si ar fi generat un efect multiplicator cuantificabil în economie, prin antrenarea şi a altor investiţii conexe şi dezvoltarea furnizorilor locali de produse şi servicii (art. 18 din HG), situatiile practice, precum cea privind ajutorul acordat Karcher, confirma ca banii de la buget pot fi folositi si pentru a elimina furnizorii locali de produse si servicii, sau, dupa caz, pentru a se elimina concurenta, absolut in contra prevederilor legale, astfel incat sa se majoreze injust profitul companiilor beneficiare.
Posibila incetare a relatiei contractuale dintre Karcher si Electroarges, colaborare ce dureaza inca din anul 2004, in conditiile in care rezulta ca Karcher a impus si o restrictie de concurenta care nu a permis Electroarges a produce pentru alti clienti pe toata aceasta perioada, afectand in mod voit posibilitatile de dezvoltare a acestei companii, pentru ca aceasta companie sa nu fie in masura a negocia efectiv pretul si a impune conditii partenerului contractual, este exemplul gresit de ”stimulare” a investitiilor de catre stat.
Ajutoarele de stat nu trebuie sa permita in nicio situatie un avantaj concurential beneficiarului si nici sa fie apte sa afecteze relatiile contractuale existente. Acordarea ajutorului de stat catre CER Cleaning Equipment SRL(Karcher) poate demonstra cum, prin deciziile statului, si fara a exista verificarile necesare privind acordarea ajutoarelor de stat care apar ca sunt acordate in conditii absolut obscure, poate sa fie afectata situatia unei companii listate pe segmentul principal al Bursei de Valori Bucuresti (Electroarges), o companie de prestigiu in Romania, care, strict fata de decizia statului de a sprijini prin bani publici o companie concurenta si fara a se analiza pe deplin efectele acestui sprijin, poate sa fie pusa intr-o stare de dificultate extrema.
[…] cuprinse în ziarul România Liberă, la care Karcher a trimis un drept la replică – https://romanialibera.ro/la-zi/investigatii-romania-libera/exemplu-de-stimulare-gresita-a-investitii…, în anul 2004, Electroargeş începe a produce electrocasnice la fabrica din Curtea de Argeş […]