Sub sloganul „Filme scurte cu bătaie lungă”, weekendul trecut s-a desfăşurat la Timişoara Festivalul Internaţional de film Timishort, „născut” la o cafea, după cum a afirmat Andreea Dincă (director executiv), care a adus pe marile ecrane scurtmetrajul.
Deşi vorbim despre cea de-a doua ediţie, Timishort 2010 s-a diversificat, pe parcursul celor patru zile de festival fiind propuse diferite scurtmetraje prezentate în mai multe secţiuni, dintre care două competiţionale. Vedeta evenimentului a fost Videorama, secţiunea nou-nouţă dedicată producţiilor experimentale şi artei video. Ideea s-a născut anul trecut, la prima ediţie, când în competiţia oficială a fost inclusă şi producţia „Coagulate”, semnată de Mihai Grecu. Complet diferit de restul filmelor şi oarecum stingher în competiţie, „Coagulate” i-a convins pe Paul Negoescu şi Mihai Fulger (selecţionerii Timishort) ca anul acesta să dedice o secţiune acestor producţii experimentale, prea puţin cunoscute şi promovate în România. În 2010, Mihai Grecu a revenit la Timishort cu „Centipede Sun”, scurtmetrajul experimental care a câştigat premiul secţiunii „Videorama”. Această a doua competiţie, desfăşurată în paralel cu cea oficială şi cu juriu separat, va rămâne în programul Timishort, organizatorii intenţionând, prin Videorama, să transforme oraşul Timişoara în cel mai important punct pe harta filmului experimental din ţară.
Ca şi ediţia anterioară, la Timishort 2010, s-au înscris în competiţia oficială 16 scurtmetraje, de ficţiune şi documentare, majoritatea proiectate în premieră în România, dintre care patru semnate de tineri regizori români. „Incident lângă o bancă” (Ruben Östlund, Suedia) şi „Coborârea” (Shai Mizinsky, Israel) sunt producţiile care au împărţit anul acesta marele premiu Timishort, ambele producţii fiind prezentate pentru prima dată în România. „Incident lângă o bancă”, scurtmetrajul care a câştigat anul acesta şi Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin, recreează un eveniment ce a avut loc în Stockholm, în iunie 2006. Este vorba despre un jaf într-o bancă, un jaf eşuat, descris în detaliu, amănunte dublate de un dialog plin de umor, care oferă un studiu asupra modului în care oamenii se comportă în situaţii-limită (în timp ce poliţia încearcă să imobilizeze hoţii pe stradă, martorii discută despre calitatea slabă a camerei video integrate în telefonul mobil, dezamăgiţi că nu au reuşit să filmeze clar jaful).
În „Coborârea”, premiat şi la Berlin cu Ursul de Argint, Shay Mizinsky şi-a distribuit propria familie, după cum regizorul a declarat, fiind prezent la Timişoara pe toată durata festivalului. O poveste despre încercarea unei familii de a trece peste moartea fiului lor, vizitând locurile în care acestuia îi plăcea să se plimbe (în căutarea unei pietre funerare), despre regrete, neputinţa de a trece peste tragicul eveniment şi avalanşa de amintiri ce-i împiedică să-şi continue vieţile şi-a adjudecat şi premiul special Timishort (ex-aequo).
Premiul pentru cea mai bună regie i-a revenit lui Valery Rosier, pentru „Noapte bună”, un scurtmetraj realizat în genul unui road movie, acţiunea desfăşurân- du-se pe parcursul unei singure nopţi. O noapte pe care tatăl a aşteptat-o toată săptămâna pentru a petrece puţin timp cu copiii, dar totodată şi noaptea în care aceştia vor afla adevărul despre părinte, dimineaţa prinzându-i complet schimbaţi. Premiul publicului a fost oferit de site-ul Cinemagia Johannei Wagner pentru scurtmetrajul documentar „Peter în ţara radioului”, în care tatăl regizoarei vorbeşte despre anii în care radioul analogic era „rege”, perioada fiind comparată cu prezentul, unde tehnologia modernă, digitală domină. Ca şi anul trecut, toate scurtmetrajele premiate la ediţia ce tocmai s-a încheiat vor fi proiectate, în toamnă, şi la Bucureşti, la Institutul Cultural Român, într-o Retrospectivă Timishort.