Duster este un crossover cu pretenţii offroad desenat încă de la început cu intenţia de a accentua robusteţea şi spiritul aventurier. Un autovehicul care oferă spaţiul unui SUV din clasa compactă, dar care costă cât o maşină de clasă mică. Un mic tănculeţ pentru cei afectaţi de starea execrabilă a drumurilor.
Dar ştie oare şi offroad? Nu e oare doar un MCV cu suspensii întărite şi atât? Merită banii? Am testat-o în Maroc şi putem răspunde la aceste dubii.
Ţinută de drum confortabilă dar fermă
Am pornit la drum cu versiunea 4×2 1.5 litri dCi 85 CP. Aparent submotorizată şi nedemnă de a ieşi de pe asfalt. Într-adevăr, e lentă şi aşezată. Dar pe drumurile asfaltate prost întreţinute şi apoi pe drumurile de ţară care ne ofereau un peisaj de-a dreptul selenar, Duster 4×2 s-a simţit în elementul său. La 60-80km/h pe macadam nu simţi absolut nimic: gropi, şanturi, pietre, râpe… nimic. Treci peste ele ca un tanc în miniatură. Puntea spate de pe versiunea 4×2 este aceeaşi cu cea de la Logan, însă rămâne şi ea surprinzător de stabilă, fără joc neplăcut la viteze mari pe macadam. Evident, direcţia nu îţi comunică cine ştie ce, iar ruliul este prezent în virajele pe asfalt luate mai tare. Frânele ţin bine, în ciuda faptului că sunt dotate cu tamburi pe spate, iar vizibilitatea este foarte bună (mai puţin la parcare). În plus, în sfârşit, ştergătoarele nu mai scârţâie.
Surprize în offroad
Pentru offroad au fost folosite exemplare diesel de 110CP 4×4. Sistemul de tracţiune integrală este de la Nissan, cu cuplor electromagnetic preluat de la mult mai greul Murano, ceea ce garantează rezistenţă sporită la efort pentru Duster. Puntea spate este multilink, cu un sistem special proiectat. Cu rezultate pe măsură. Senzaţie: prima treaptă poate funcţiona singură, fără menţinerea apăsată a ambreiajului, ca la o cutie automată. Urci şi cobori rampe şi pante fără a atinge ambreiajul, doar lăsând maşina să curgă la vale în prima treaptă şi dozând domol răspunsul frânelor. Rampele mai puţin abrupte sunt urcate chiar fără a apăsa deloc acceleraţia, deşi nu ai Hill Holder! Aceasta îi permite maşinii să se caţere printre stânci şi denivelări pronunţate fără să omori ambreiajul. Inteligent. Spaţiul şi designul sunt similare cu cele din Logan, cu toate plusurile şi minusurile. Habitaclul şi portbagajul oferă suficient spaţiu pentru bagajele unei familii.
În plus, haionul se deschide foarte uşor şi în spaţii restrânse. Rămâne minusul calităţii slabe a materialelor, dar apar şi plusuri: tapiţeria opţională de piele şi satelitul de comandă audio pe volan. Scaunele sunt confortabile şi oferă susţinere laterală destul de bună, fiind diferite de cele de la Logan şi Sandero. Insonorizarea este decentă, dar atât, iar sistemul audio se aude mai bine decât arată. Versiunea 1.5 dCi de 85CP 4×2 cu echipare Laureate costă 13.050 Euro, iar cea de 110CP 4×4, 15.600. Un preţ la care concurenţa abia începe cu intrarea în gamă. Testul din Maroc ne-a demonstrat că Duster e un crossover pregătit atât pentru offroad, cât şi pentru drumurile proaste de la noi. Confortul oferit de poziţia înaltă la volan, dar mai ales de suspensiile excelente, spaţiul generos şi consumul mic de carburant, iată tot atâtea atuuri Duster care sunt greu de bătut pentru publicul care îşi caută o maşină utilă. Care ajunge oriunde.
Caracteristici:
Dacia Duster 1.5 dCi 110CP 4×4
Carburant: Motorină
Motor: 4 cilindri 1461 cmc
Putere maximă: 110 CP/4000 rpm
Cuplu maxim: 240 Nm/1750 rpm
Transmisie: 4×2, 4×4 auto, 4×4 lock
Cutie viteze: manuală 6+1
Viteză maximă: 168 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 12.5 sec
Consum mixt: 5,6 l/100km
Emisii CO2: 145 g/km; filtru de particule
Dimensiuni anvelope: 215/65/R16
Lungime, lăţime, înălţime: 4315/1822/1625 mm
Ampatament: 2673 mm
Masă: 1294 kg
Volum portbagaj: 408/1570 litri
Rezervor: 50 litri
Garda la sol: 210 mm
Unghi de atac: 30 gr
Unghi ventral: 23 gr
Unghi de degajare: 36 gr
Preţ: 15.600 Euro
15.600 € este preţul (cu TVA inclus) de la care porneşte gama Duster 1.5 dCi 110CP 4×4, versiunea cu cinci locuri.