5.6 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodTop 10 tendinţe în spaţiul online

Top 10 tendinţe în spaţiul online

Jocuri bazate pe localizare

Cel mai mare impact în sudul Americii l-au avut două servicii de gaming bazate pe localizarea utilizatorilor: Gowalla, cu sediul la Austin, şi Foursquare, cu sediul la New York. Ambele servicii sunt similare: utilizatorii „intră” într-un loc din lumea reală cu ajutorul telefonului mobil şi primesc ca recompensă insigne şi reduceri pentru frecventarea acestor locuri la modă. Foursquare este favorit şi are o bază de utilizatori mai mare, dar Gowalla are o aplicaţie pentru iPhone mai performantă şi s-a bucurat de un success mai mare la festivalul de la Austin. Totuşi, multe persoane folosesc simultan ambele servicii pentru a-şi localiza prietenii şi pentru a găsi petreceri interesante.

Gowalla şi Foursquare au de înfruntat aceeaşi provocare- să devină aplicaţii utilizate în viaţă de zi cu zi, lucru deloc uşor. Cele două servicii trebuie să se ocupe de problemele legate de siguranţă (cu toate că te localizează numai dacă permiţi acest lucru), dar trebuie şi să încerce să construiască parteneriate cu firmele mari, care să încurajeze scepticii să folosească aplicaţia. Site-urile online de socializare vor, de asemenea, să ştie unde eşti: Twitter a adăugat deja opţiunea prin care poţi menţiona locul în care te afli, iar Facebook a anunţat că va avea o opţiune similară până la începutul verii.

Platforme în loc de site-uri

Twitter nu a urmărit niciodată accesarea adresei twitter.com- site-ul în sine este destul de sărăcăcios, lucru pe care l-a recunoscut şi Evan Williams, fondatorul său. Serviciul de microblogging a făcut un pas în faţă când a anunţat lansarea „@ anywhere”, o platformă care permite inserarea opţiunilor Twitter în alte site-uri. Serviciul, care se va lansa cu 13 parteneri beta, printre care şi New York Times sau YouTube, permite utilizatorilor Twitter să posteze mesaje şi să găsească oameni noi pe care să îi citească, fără să fie nevoiţi să părăsească site-ul partener.

Deşti detaliile nu sunt cunoscute încă, această acţiune este prima victorie faţă de platforma Connect, care lasă utilizatorii să interacţioneze cu alte site-uri folosind profilul şi informaţiile Facebook. Mark Zuckerberg, fondatorul gigantului social, nu s-a culcat însă pe o ureche- la un eveniment pentru dezvoltatorii Facebook, Gareth Davis, managerul platformei, a caracterziat compania ca fiind mai degrabă un serviciu, decât o destinaţie web. Acest lucru înseamnă că Facebook va merge mai departe şi va sublinia ca nu este important să mergi la facebook.com, ci să faci din profilul tău o parte crucială a timpului pe care îl petreci pe web.

Jocuri sociale

O altă zonă în care Facebook se dezvoltă este cea a jocurilor video de consolă. Cei de la Facebook au arătat variante demo a jocurilor care îţi permit să împărtăşeşti scoruri, statistici şi chiar un personaj pe profilul de Facebook, direct de pe Xboxul tău 360 sau de pe Playstation. Ultima generaţie de jocuri de pe iPhone include acelaşi gen de opţiuni, create să îţi împărtăşeşti reuşitele cu prietenii.

Pe lângă asta, jocurile în sine vor implica mai multă interacţiune. În 2009, succesul unor jocuri precum Farmville (se estimează că numărul de jucători este mai mare decât utilizatorii de Twitter) a dovedit dezvoltatorilor că strategia câştigatoare este crearea jocurilor care să prezinte modalităţi amuzante de interacţiune cu prietenii. Facebook este de fapt doar în aparenţă social- poţi să vizitezi ferma unui prieten şi să îi oferi o mână de ajutor, dar cam atât. Viitoarea generaţie de jocuri online, precum popularul Bejeweled Blitz – va oferi o competiţie mai directă şi mai captivantă, dar şi meciuri între utilizatori.

Realitate extinsă

Conceptul de extindere a realităţii nu este nou- dacă ai urmărit Jocurile Olimpice sau ai văzut un meci de fotbal televizat eşti familiar cu era digitală care a pus stăpânire pe evenimentele din viaţa reală. Una dintre provocările pentru anul 2010 va fi ca webcamurile şi telefoanele mobile de ultimă generaţie să facă această realitate mărită o necesitate a vieţii de zi cu zi.

Mărirea realităţii este un trend fierbinte pentru aplicaţiile iphone. Acestea includ opţiuni care îţi permit să îţi împuşti prietenii cu lasere virtuale sau să îţi găseşti maşina parcată cu opţiunea Car Finder.

Muzică şi video, disponibile pe net

Pregăteşte-te ca fişierele tale să fie găzduite mai degrabă online, decât pe calculatorul tău. Un astfel de exemplu este Spotify, un serviciu de muzică popular în Europa, care oferă milioane de cântece la cerere.

Lansarea serviciului în SUA a fost dificilă, pentru că implică semnarea contractelor cu casele de discuri. Serviciul, că şi Mog, unul american asemănător, fac modelul de bibliotecă cu muzică downloadată să pară complet inutilă.

Cine are nevoie de CD-uri sau muzică stocată pe calculator, când aproape orice cântec pe care ţi-l imaginezi este la dispoziţia ta, dacă ai o conexiune activă la Internet? Argumentul devine şi mai convingător când vine vorba de telefoanele mobile- Mog a anunţat că aplicaţia sa va fi funcţională în primăvara aceasta, contra unei taxe de zece dolari americani pe lună.

Aşteptaţi-va la revoluţii similare şi în domeniul video. Netflix oferă deja o bază de mii de clipuri videor, iar Liga de Baseball permite utilizatorilor înscrişi să vizioneze orice meci, la cerere.

Discuţii în timp real

Întâmplările interesante au atât un canal direct (evenimentul în sine), cât şi un canal indirect (discuţiile online în timp real ale fanilor care urmăresc evenimentul) de desfăşurare. Următoarea generaţie de televizoare şi programe conectate la Internet vor permite oamenilor să monitorizeze şi să participe la conversaţii pe tema unui eveniment, dar şi să filtreze transmisiile în timp real, pentru a afişa cele mai relevante discuţii.

Cel mai bun exemplu pentru puterea unui astfel de canal indirect a fost unul accidental, avut loc la conferinţa SXSWi din SUA. Un interviu cu fondatorul Twitter Evan Williams a fost criticat chiar pe site-ul de microblogging. Participanţii nu au fost mulţumiţi de întrebările pe care moderatorul Umair Haque, de la Harvard Business Review, le-a pus fondatorului, şi şi-au exprimat nemulţumirea pe Twitter, înainte să părăsească sala interviului în masă. Într-un post publicat mai târziu pe blog, Haque a spus că şi-ar fi dorit să monitorizeze conversaţiile Twitter direct de pe scenă.

Plăţi fără conflicte

Microplăţile au reprezentat o industrie de un miliard de dolari în 2009. Dacă se doreşte dezvoltarea ei, aceste tipuri de tranzacţie trebuie să fie făcute mai uşor. Una dintre cele mai bune astfel de implementări este o aplicaţie de la Paypal, care permite utilizatorilor să folosească iPhoneurile sau iPodurile pentru a autoriza o tranzacţie între conturi. Îi datorezi bani unui prieten? Conectaţi-vă telefoanele şi problema este rezolvată. O nouă aplicaţie numită Venmo (acum în fază privată beta) face chiar un pas înainte. Prietenii pot aproba plăţi prin SMS sau pot crea o listă specială de persoane în care au încredere şi care au voie să retragă bani din conturile lor oricând doresc.

Obiecte sociale

Internetul a făcut oamenii să socializeze mai mult, dar şi obiectele sunt importante. Acesta este modul de gândire din spatele aplicaţiei Stickybits, care adaugă o dimensiune socială codurilor de bare. Folosind aplicaţia, utilizatorii pot scana codurile de bare şi pot ataşa câteva informaţii- un clip video, o notă sau o înregistrare audio- apoi pot primi o notificare când altcineva scanează acelaşi obiect.

Stickybits poate produce coduri unice de bare pentru alte produse, cum ar fi cărţile poştale, şi poate adăuga memorie digitală obiectelor. Compania urmăreşte folosirea codurilor la scară largă, de la analize de produs la includerea unei copii digitale ale CV-ului pe cartea de vizită.

iPad

Deşi puţini oameni au ţinut în mână un iPad- primul model va fi dat spre vânzare luna aceasta- a fost un subiect intens dezbătut: cum va influenţa gadgetul jocurile, navigarea pe Internet şi media tipărită. Dezvoltatorii încă se luptă să pună pe dispozitiv cele mai noi aplicaţii, dar momentan există puţine exemple de acest fel. Excepţia: Revista Wired a difuzat un clip video demonstrativ despre planurile de a porta publicaţia pe iPad, acţiune care a primit numai reacţii pozitive.

Un Internet mai bogat

Cel mai controversat aspect al iPadului este faptul că nu suportă aplicaţia Flash, care face să funcţioneze aproape orice, de la jocurile online la site-uri în întregime. Unul dintre motivele pentru care Apple a decis să renunţe la Flash este noua generaţie de codare web, Html 5, care este deja în funcţiune în online. Html este limbajul în care sunt create majoritatea site-urilor, şi această ultimă generaţie include unelte care permite utilizatorilor să construiască pagini cu mult mai multe aplicaţii, fără a fi nevoiţi să descarce şi să instaleze programe precum Flash.

Un obstacol în implementare ar fi că oamenii nu îşi upgradeaza browserele. Versiunile vechi de Internet Explorer şi Firefox sunt încă cele mai populare şi mai utilizate din spaţiul online şi nu sunt capabile să afişeze conţinut Html 5. De aceea, programatorii nu vor putea să includă foarte multe opţiuni Html 5 în site-urile lor, până când cei mai mulţi utilizatori nu vor folosi un browser de ultimă generaţie, precum Google Chrome sau Internet Explorer 9.

 

Elena David
Elena David
Elena David, redactor Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă