Soluţiile pentru a deveni indispensabil la locul de muncă sunt numeroase, conform specialiştilor în resurse umane. În funcţie de mediul de lucru, de echipă, de şef, şi implicit, de program, fiecare angajat poate să-şi dezvolte propriile metode pentru a ajunge printre cei mai greu de disponibilizat.
Ana Ber, senior consultant P&P România, explică faptul că o persoană poate fi un element vital pentru departament său, o dată ce nu se complace în mediocritate şi este dispus şi disponibil în a acorda suport fără a i se cere.
Pe de altă parte, Cristian Popescu, senior trainer BEST Consulting, le recomandă angajaţilor să ia pulsul organizaţiei, căutând de la început similarităţi între ei şi companie. „Au şanse mari de reuşită cei care îşi lasă la uşă aşteptările că alţii trebuie să se adapteze la ei”, completează Popescu.
Construiţi-vă
un „brand personal”!
Important pentru a fi remarcat de către un manager este să vă creaţi o imagine prin preluarea de noi sarcini, care pot demonstra un interes real faţă de companie. „Angajatul trebuie să-şi prezinte implicarea ca pe o dorinţă de a obţine rezultate concrete, astfel încât îşi poate asigura o comunicare constantă cu superiorul direct”, precizează Popescu. În accepţiunea sa, „brandul personal” poate fi construit prin specializarea şi perfecţionarea pe o anumită activitate.
Pe lângă o imagine bazată pe iniţiativă, trebuie ca îndeplinirea activităţilor să fie într-o notă optimistă. „În cele mai multe cazuri, o persoană cu atitudine pozitivă va fi bine percepută şi acceptată de colegi”, consideră Ana Ber, care îi sfătuieşte pe angajaţi să accepte feed-back-ul, să-şi respecte promisiunile, să se adapteze la specificul organizaţiei şi să fie deschişi pentru dezvoltare profesională şi personală continuă.
Mai mult, Diana Andreescu, managing partner Global HR, susţine că o atitudine proactivă, însoţită de o deschidere faţă de problemele cu care se confruntă ceilalţi membri ai echipei, poate reprezenta un factor decisiv care influenţează atât propriile performanţe, cât şi pe cele ale departamentului.
Sprijiniţi-vă echipa!
Fiecare persoană trebuie să conştientizeze că la job face parte dintr-o echipă şi că soluţiile propuse pentru
rezolvarea sarcinilor de serviciu, cât şi deschiderea faţă de colegi pot influenţa pozitiv relaţia cu aceştia. „În orice fel
de organizaţie, factorul interuman reprezintă un liant al relaţiilor profesionale”, spune Andreescu.
În plus, este ideal de stabilit în avans ca sprijinul oferit să nu aducă prejudicii propriilor sarcini. „Suportul trebuie să fie oferit în baza unei asumări realiste şi a unei bune planificări a timpului”, adaugă
Diana Andreescu.
Pe lângă rolul de „coleg fidel”, care nu poate să nu aducă beneficii, managerii eficienţi vor judeca un subordonat ca indispensabil sau nu, şi atunci când îşi asumă un rol-cheie. „Un angajat care preia la un moment dat o poziţie de lider, îndeplinind cu succes o sarcină sau un proiect, va demonstra abilităţi pentru
descoperirea potenţialului în alţii şi pentru formarea
celorlalţi”, exemplifică
Cristian Popescu, care atenţionează că dacă poziţia de conducere este asumată doar la nivel formal va fi taxată de către un manager vigilent. „Atitudinea de şef, neorientată spre obţinerea de rezultate concrete de către echipă nu va benefică pentru angajat”, apreciază specialistul în resurse umane.
Vindeţi-vă fără a vă lăuda!
De cele mai multe ori, multe din extrasarcinile îndeplinite de către angajaţi nu sunt sesizate de conducere. De aceea, consultanţii în resurse umane îndeamnă să fie folosită „lauda”, atât timp cât nu este utilizată pentru ceea ce este normal conform fişei postului. „Angajatul poate să aibă o arie restrânsă de responsabilităţi alocate şi extraordinar de multe realizări, care trebuie punctate, evitând să se plângă cât de greu i-a fost să ajungă acolo”, conchide Ana Ber.
Pe de altă parte, Cristian Popescu solicită angajatului să participe la diverse cursuri de perfecţionare, care aduc valoare companiei: „Se poate alege între programe de instruire, dar şi pentru îmbogăţirea abilităţilor manageriale”.
Zece calităţi ale unui angajat-cheie:
1. Implicat;
2. Spririt organizatoric;
3. Atent la detalii;
4. Profesionist;
5. Atent la nevoile celorlalţi;
6. Mediator de conflicte;
7. Pozitiv;
8. Capabil de autoevaluare;
9. Cu ritm de lucru susţinut;
10. Bun gestionar al timpului.
Sursa: Global HR
SFATURI
– dovediţi-vă utilitatea şi eficienţa;
– implicaţi-vă şi puneţi pasiune în ceea ce faceţi;
– respectaţi-vă angajamentele şi livraţi-le întotdeauna la timp;
– creaţi o atmosferă relaxată şi de încredere;
– acordaţi suport fără a vi se cere;
– acceptaţi feed-back şi trageţi învăţăminte, pe care să le folosiţi pentru a vă dezvolta.
Sursa: P&P România