Cuvintele care se vor auzi cel mai des la Salonul Auto de la Geneva de anul acesta sunt "mic" si "hibrid". Automobilele de clasa mica, mai economice, sunt solutia-anticriza a producatorilor auto, iar conceptul masinilior-hibrid, mai putin poluante, i-a cucerit pana si pe asii vitezei, ca Lotus sau Ferrari, scrie Wall Street Journal.
Salonul, care se desfasoara intre 4 si 14 martie, aduce 30 de debuturi mondiale, dar si numeroase premiere la nivel european.
Editia din 2010 reuneste cei mai importanti producatori de masini care s-au intrecut in elaborarea de concepte electrice si masini hibride care sa se incadreaze in trendul ecologic din ultimii ani. Daca producatori ca Toyota sau Honda lanseaza in fiecare an noi concepte eco si aduc imbunatatiri masinilor hibride, noutatea vine anul acesta din partea producatorilor europeni precum Ferrari sau Porsche care lanseaza la Geneva versiunile ecologice ale unor masini de mare viteza.
Premiere, de la Dacia la Aston Martin
Desi domeniul auto a fost afectat de criza economica, producatorii lanseaza la Geneva o mai multe modele noi de masini, de la SUV-ul Duster de la Dacia, la Aston Martin, care ne arata cel mai mic model din gama, Cygnet.
Dacia Duster: Pentru romani e cel mai interesant model de la salon, primul SUV Dacia. Masina va fi lansata in aceasta primavara si e de asteptat ca preturile sa porneasca de la 12.000 – 12.500 euro si sa ajunga la 17.000 de euro pentru versiunile 4X4. Dacia Duster are 4,31 metri lungime si 1,82 latime, iar garda la sol va fi de peste 20 cm. Greutatea masinii va fi 1.180 kg in versiunea 4X2 si 1.280 kg in varianta 4X4. In Romania, masina va dispune de trei versiuni de motorizare: 1,6 litri, 110 CP benzina, plus doua diesel-uri de 1,5 litri, cu puteri de 85, respectiv 105 CP. Dacia estimeaza ca Duster va reprezenta peste 20% din productia sa si se asteapta ca modelul sa atraga clientela feminina.
Audi A1: Germanii lanseaza cel mai mic model al marcii, A1, model care va costa de la circa 16.000 de euro, va ajunge in toamna in Romania si se vrea a fi concurent pentru Mini. Hatchback-ul in trei usi e construit pe platforma comuna cu modelele VW Polo, Seat Ibiza si Skoda Fabia, insa producatorul spune ca A1 este cel mai luxos si aerodinamic model din clasa sa. Masina va fi disponibila cu doua versiuni de motorizare pe banzina: 1,2 litri 86 CP si 1,4 litri 122 CP plus doua motorizari TDI 1,6 litri cu puteri de 90 CP, respectiv 105 CP. Germanii spun ca motorul diesel de 90 CP este extrem de economic, cu un consum mixt de 3,8 litri/100 km. Masina are 3,95 metri lungime, iar producatorul spune ca are cate ceva din liniile de design ale A8 si R8. Audi isi pune mari sperante in acest model si spera ca va deveni cea mai vanduta masina a marcii in multe piete. Compania a comunicat masiv pe plan international in ultimele doua luni pe tema A1, semn ca e un model cheie.
Noul Ford Focus: Noua generatie Focus a fost prezentata in premiera mondiala in ianuarie, la Detroit, insa a sosit si momentul premierei eurpene pentru noua generatie a modelului de clasa C, masina din a carei paltforma vor deriva zece noi modele in urmatorii ani. Masina, ajunsa la a treia generatie, va fi in showroom de la inceputul lui 2011. Noul Focus are dimensiuni similare cu generatia aflata in prezent la vanzare, dar printre noutati se numara un propulsor de 1,6 litri benzina EcoBoost.
Aston Martin Cygnet: Marca engleza lanseaza un model insolit, cu totul diferit de restul gamei. E vorba de masinuta Cygnet ce are la baza cel mai mic model Toyota, iQ, masina de trei metri lungime. Masinuta va fi lansata la finalul anului, dar pentru inceput va fi disponibila doar pentru cei care sunt deja clienti Aston Martin. Producatorul si-a pus amprenta asupra design-ului, mai ales in zona grilei radiatorului, iar interiorul va fi luxos. E de asteptat ca la inceput productia anuala sa fie mica, 1.000 – 2.000 de unitati si se estimeaza ca Cygnet va dispune de un motor de 1,3 litri. Presa engleza estimeaza ca masina va costa 30.000 de euro.
Vedetele eco
Salonul auto de la Geneva va fi gazda unor premiere auto menite sa protejeze mediul inconjurator.
Ferrari 599 GTB hibrid: Acum cativa ani parea greu de crezut ca vom vedea un Ferrari hibrid, insa iata ca asta se intampla. Italienii aduc o versiune hibrida a supercar-ului 599 GTB care va avea un consum cu 30% mai mic decat varianta standard. Consumul mediu ar trebui sa scada de la 21 l/100 km, la circa 15 l/100 km. Sistemul va fi bazat pe tehnologia KERS (Kinetic Energy Recovery System) folosita in sezonul 2009 al Formulei 1, tehnologie la care, conform regulilor FIA, s-a renuntat insa pentru sezonul din acest an. Masina va pastra motorul V12 de 620 CP, nu va putea sa se deplaseze doar prin propulsie electrica, insa motoarele electrice o vor ajuta sa reduca in medie cu 30% consumul de combustibil. Modelul 599 GTB a fost prezentat in 2006, costa cam 250.000 de euro, are motor de 620 CP, viteza maxima de 330 km/h si poate accelera de la 0, la 100 km/h in 3,7 secunde. Masina are un consum mediu mixt de 21,3 l/100 km, cu o medie de circa 33 l in oras si 15 l in extraurban.
Hibridul Porsche: Producatorul revine in forta la Salonul de la Geneva cu un supercar concept, denumit Porsche 918 Spyder care da un cu totul alt inteles notiunii de hibrid sportiv. Masina poate atinge 100 km/h in doar 3,2 secunde și are o viteza maxima de 320 km/h . In materie de design acest model imbina detaliile tradiționale ale lui Porsche 917 cu tendintele actuale, spatele masinii pare o intruchipare foarte futurista a posteriorului lui R8.
Marci de lux
Tendinta si in sectorul masinilor de lux este reducerea emisiilor de carbon si utilizarea combustibililor ecologici. Astfel, marci precum Bentley sau Lexus au dezvoltat versiuni hibride al masinilor de lux.
Bentley Continental Supersprts cabrio: Producatorul prezinta la Geneva cea mai rapida decapotabila din istoria sa, un model ce dispune de motor W12 de 630 CP care propulseaza masina la viteze de pana la 325 km/h, iar "suta" se face in patru secunde. Masina costa peste 240.000 euro si va ajunge si in Romania spre final de an. Un amanunt neasteptat la aceasta masina tine de faptul ca poate merge si cu bioetanol E85, combustibil ecologic ce va ajuta marca sa reduca emisiile de CO2 cu pana la 70% pentru a se conforma regulilor tot mai stricte.
Infiniti M: Marca de lux a Nissan prezinta in premiera sedanul M care va ajunge in showroom-uri in septembrie. Masina de 4,94 metri lungime va fi disponibila si cu primul motor diesel al marcii pe continent. Masina va fi disponibila fie cu propulsorul de 3,7 litri, 320 CP benzina sau cu diesel-ul de 3 litri, 238 CP. Modelul va concura cu BMW seria 5 si Mercedes E Klasse, iar pe viitor va avea si versiune hibrida. In martie, importatorul AutoItalia va deschide primul shpwroom oficial Infiniti in Romania, in zona Piata Presei. In Romania s-au inmatriculat anul trecut 22 de masini Infiniti.
Lexus CT 200h: Marca de lux a Toyota aduce la Geneva masina care devine cel mai mic model al gamei. Compacta premium are la baza conceptul LF-Ch prezentat la Frankfurt si va dispune si de sistemul hibrid prezent si la alte modele Lexus. Acest sistem reduce consumul de combustibil si emisiile de CO2. Compania a dat putine informatii tehnice despre masina, dar profita de faptul ca segmentul C premium creste in Europa, pe fondul crizei care-i face pe tot mai multi si se orienteze catre masini ceva mai ieftine. Anul trecut, in tara s-au inmatriculat anul trecut 101 masini Lexus.
Cele mai neobisnuite masini
Cele mai indraznete modele de masini prezentate anul acesta la salonul de la Geneva sunt produse de Rinspeed si Honda.
Rinspeed este o firma elvetiana excentrica ce prezinta anual la Geneva concepte avangardiste, precum masina care se pliaza sau decapotabila subacvatica in care pasagerii poarta masti de oxigen. Anul acesta, la stand se afla conceptul UC? care prezinta viziunea companiei asupra masinilor electrice ale viitorului.
UC?, prima masina care are in denumire semnul intrebarii, are 2,5 metri lungime, atinge o viteza maxima de 120 km/h si are o autonomie de 100 km. Masina e gandita sa fie transportata si cu trenul si are un design interior elegant (pe bord sunt incorporate ceasuri elvetiene ale exclusivistei companii Carl F. Bucherer si cateva cristale Swarowki). Dezavantajul autonomiei reduse a masinii poate fi depasit daca iti faci rezervare prin sistemul de internet wireless al masinii si apoi o incarci in tren, pentru a putea sa o conduci dupa ce ajungi la destinatie, spun constructorii elvetieni.
Honda va lansa anul acesta la Salon doua prototipuri electrice: Honda 3R-C (prezentat in premiera mondiala) si Honda EV-N (premiera europeana). Ambele folosesc tehnologia avansata Honda in materie de vehicule cu motoare electrice.
3R-C este un vehicul cu trei roti, propulsat de o baterie electrica poate deveni viitorul vehicul de transport urban minimal pentru o singura persoana. Transmisia cu baterie electrica este montata in partea de jos a sasiului, prin urmare pastrindu-se un centru de greutate coborit, ce se traduce intr-o buna stabilitate.
Modelul EV-N, care a fost prezentat initial la Salonului Auto de la Tokyo, este un studiu de vehicul electric cu baterie, care evoca spiritul automobilului miniatural pentru oras din 1967, N360. Designerii Honda au incorporat panouri solare in acoperisul conceptului, pentru a incarca automobilul cind este parcat. Doua dispozitive electrice de mobilitate Honda U3-X, sunt atasate in interiorul fiecarei usi.