» Inaugurarea a 100 de kilometri de autostrada in 2010, promisiune a Ministerului Transporturilor, se va amana pentru anii urmatori, dupa ce Guvernul a alocat Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) doar o treime din banii necesari. Suma nu acopera nici macar datoriile companiei catre firma Bechtel sau catre "regii asfaltului" pentru terminarea portiunii Moara Vlasiei-Ploiesti.
CNADNR are alocata, dupa aprobarea bugetului de stat pe anul 2010, o suma de 2,41 miliarde lei, adica 600 milioane euro, pentru construirea de autostrazi. Aceasta suma reprezinta putin peste 30% din cele 7,08 miliarde lei cerute de catre companie pentru lucrari la 500 kilometri de autostrada. O suta urmau sa fie deschisi in acest an, insa este putin probabil ca aceasta se va si intampla, dupa ce Guvernul Boc, autointitulat anul trecut "guvern al investitiilor", pentru care "infrastructura nu are vacanta", a taiat drastic finantarea lucrarilor.
Bucuresti-Ploiesti si Transilvania mai asteapta
Conform promisiunilor, anul acesta urmau sa se deschida cei 12 kilometri intre centura ocolitoare Bucuresti si Moara Vlasiei, precum si cei 42 de kilometri dintre Moara Vlasiei si Ploiesti. Cele doua tronsoane sunt gata in proportie de 23% si, respectiv, 41%, iar compania ceruse pentru definitivarea lor un total de 1,3 miliarde lei. Suma aprobata pentru proiect este de 700 milioane lei, adica jumatate.
Dupa ce s-a sfortat sa deschida electoral 42 de kilometri din Autostrada Transilvania la finele anului trecut, Ministerul Transporturilor nu are anul acesta bani nici macar sa plateasca cele 200 milioane euro datorie catre Bechtel. Pentru a efectua lucrari la 141 kilometri de autostrada intre Tg.-Mures si Bors, compania a cerut de la buget 3,81 miliarde lei, adica aproximativ 950 milioane euro. Banii erau necesari pentru terminarea a 10 kilometri de autostrada intre Turda si Campia Turzii, a 20 de kilometri in judetul Bihor, precum si a viaductului de la Suplacu de Barcau. Cu alte 500 milioane lei se faceau exproprierile necesare de terenuri. Fata de 950 milioane euro cerute, CNADNR va primi ceva mai mult de un sfert, adica 230 milioane euro, suma din care va plati datoriile catre Bechtel.
Statul n-are bani nici macar pentru exproprieri
Nici acolo unde trebuia sa dea bani doar de terenuri si TVA, restul venind din fonduri nerambursabile europene sau imprumuturi bancare, statul n-a avut de unde. Pentru autostrazile de pe Coridorul IV pan-european, adica Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Orastie-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Cernavoda-Constanta, statul va da 897 milioane lei fata de necesarul de 1,32 miliarde lei. Lucrarile sunt mai avansate pe portiunile Arad-Timisoara, centura Sibiu (care trebuie deschisa in acest an) si intre Cernavoda, Medgidia si Constanta. "E adevarat ca sunt putini bani, speram sa primim mai mult la rectificarea bugetara care va fi la jumatatea anului. Ramane de vazut ce vom putea face cu acesti bani, unele portiuni ar putea sa nu fie gata", spune Dorina Tiron.
Saracie
» Cat la suta din necesar asigura Guvernul "Investitiilor" in 2010?
» 65% din necesar pentru intretinerea drumurilor nationale;
» 30% in cazul reabilitarii drumurilor nationale;
» 21% din nevoi in cazul reparatiilor capitale;
» 23% din suma necesara Autostrazii Transilvania;
» 47% din cea necesara Autostrazii Bucuresti-Brasov;
» Nimic pentru Ploiesti-Buzau-Focsani, Tg. Mures-Iasi sau pentru Centura-autostrada a Bucurestiului.